Un milionar austriac: N-am văzut nicăieri promovată România. Ministrul turismului ar trebui să fie în străinătate 250 de zile pe an

Ziarul Financiar 23.04.2011

Hanno Soravia, 50 de ani, care controlează alături de fratele său Erwin Soravia grupul austriac de investiţii cu acelaşi nume, spune că este esenţial ca România să îşi construiască o imagine deoarece "după ce au văzut Parisul şi Londra, turiştii vor să vadă şi restul Europei, inclusiv Belgrad, Bucureşti sau Sofia".

Milionarul austriac deţine complexul Metropolis Center de pe bulevardul Iancu de Hunedoara din Bucureşti, unde în birourile ce ocupă o suprafaţă de 11.000 de metri pătraţi îşi desfăşoară activitatea firme precum DLA Piper, Advent, Parexel sau Citroën. În complex se află şi sediul local al BERD, precum şi un apart-hotel de 78 de camere, operat de lanţul Star light Suiten Hotel, un magazin Mega Image şi restaurantul Loft.

Două etaje din cadrul zonei de birouri, reprezentând spaţii de 2.500 de metri pătraţi, nu au însă chiriaşi, iar în apart-hotel gradul de ocupare este de 51%, dar mult mai redus în timpul week-end-urilor, în condiţiile în care Bucureştiul este în continuare mai mult o destinaţie de afaceri.

"Problema este că în weekend nu ai turişti, iar gradul de ocupare este de 10-15%. Până acum câţiva ani nu mergea nimeni în Amsterdam sau în Stokholm. Nici Viena nu era o super-destinaţie acum zece ani. Lucrurile se schimbă deoarece turiştii au văzut Londra şi Parisul, dar acum vor să vadă toată Europa, inclusiv Belgrad, Bucureşti sau Sofia. Sunt englezi care vin în această zonă a Europei doar pentru că este berea ieftină", a declarat Soravia, într-un interviu pentru ZF.

Clădire pe locul unei foste tipografii

Austriacul a fost prezent în Bucureşti pentru o zi cu ocazia deschiderii cafenelei Readers de la parterul complexului Metropolis Center. Soravia admite că, finalizând proiectul Metropolis în 2009, a "avut ghinion cu criza", dar speră ca gradul de ocupare al aparthotelului să crească la 60% în acest an.

"Totul depinde de marketing. Eu n-am văzut nicăieri campania de promovare a României. Trebuie să te promovezi, apoi vor veni turiştii. Un ministru al turismului ar trebui să fie 250 de zile pe an în afara ţării, la târguri, să atragă turişti. Aveţi o ţară frumoasă, aveţi cea mai mare clădire din Europa (Palatul Parlamentului - n.red.), puteţi face un muzeu cu Ceauşescu, lumea ar veni să vadă aceste lucruri.

Dar trebuie să te promovezi, pe CNN, pe linii aeriene, pe panouri outdoor. Avem şi noi în Viena panouri publicitare pe care le putem închiria pentru promovarea României", spune Soravia.

Clădirea Metropolis atrage privirile datorită faptului că este diferită de ce s-a construit în Bucureşti în ultimii ani. Austriacul a păstrat structura din cărămidă roşiatică a fostei tipografii şi a construit în spatele acesteia, în timp ce alţi dezvoltatori au mizat pe proiecte de 18-20 de etaje, prin care au încercat să maximizeze investiţia.

În aceste condiţii, de ce nu este complet ocupată clădirea de birouri? "Este o clădire pentru care am dorit să păstrăm nivelul chiriilor la 17-22 de euro/metrul pătrat, iar faptul că spaţii de 2.500 de metri pătraţi sunt disponibile nu ne afectează foarte tare. Avem disponibile cele mai bune etaje, iar chiriaşii se întorc acum şi plătesc preţurile pe care le vrem. Cred că până în prima parte a verii clădirea va fi ocupată".

Tranzacţii cu Equest

Soravia a intrat în urmă cu mai bine de zece ani pe piaţa locală, unde a mai construit două clădiri de birouri mai mici, una pe Calea Moşilor şi alta în zona de nord a Capitalei, vândute către fondul de investiţii Equest. Când va fi vândut şi proiectul Metropolis? "Pentru moment nu îl poţi vinde. Fondurile de investiţii nu sunt interesate încă de România, dar simţim că se întorc. La ran damente de 8,5-9%, cât sunt vehiculate acum în piaţă, nu vinde nimeni. Rămâne de văzut cine mută primul. Noi nu mutăm. Aşteptăm deoarece ştim că astfel de proprietăţi se vând la 7%.

Atâta timp cât poţi plăti dobânzile, aşteptarea nu este o problemă", spune Soravia, care îşi evaluează proiectul la 68-75 de milioane de euro, în condiţiile în care investiţia nu a depăşit 50 de milioane de euro.

Per total, Soravia a investit până în prezent în România circa 100 de milioane de euro, în condiţiile în care compania mai deţine alte două terenuri, unul în zona Mihai Bravu şi altul în comuna Ştefăneşti din apropierea Capitalei, pe care intenţionează să dezvolte alte proiecte.

"Avem 27 de hectare în Ştefăneşti. Interesul pentru acest teren a fost scăzut în ultimii doi ani, dar în imobiliare este cunoscut faptul că ai nevoie de cinci "L": locaţie, locaţie, locaţie şi «a lot of luck» (mult noroc - n. red.). După ce va fi gata autostrada spre Ploieşti rămâne doar o problemă de timp până vom face un proiect acolo. Putem face case în zona lacului, retail la şosea şi spaţii logistice în spate".

Terenul de 7.700 de metri pătraţi din zona Mihai Bravu are o altă destinaţie, respectiv de birouri, dar Soravia se arată interesat şi de potenţiala dezvoltare a unui spital.

Într-o primă fază ar putea fi construită pe acel teren o clădire de 25.000 de metri pătraţi pentru care compania caută companii care să închirieze cel puţin 30% din spaţii.

"Contractele de preînchiriere pot fi considerate un fel de equity. Dacă ai equity 30% şi 30% grad de preînchiriere, poţi spune că ai un avans de 60%", calculează Soravia, care spune că în acea zonă încearcă să obţină chirii de 12-14 euro/metrul pătrat.

"Mulţi români vin la Viena pentru doctori. Pentru acel teren de gândim şi la realizarea unui spital printr-un parteneriat cu un operator specializat, eventual şi cu o firmă de asigurări, în condiţiile în care sistemul de sănătate din România încă nu este dezvoltat. De ce să vină românii la Viena când se pot trata la fel de bine şi în Bucureşti?".