Un kilometru de metrou din Bucureşti costă şi 35 şi 55 de milioane de euro

Autor: Andreea Mioara Neferu 22.04.2011

Semnarea de către Ministerul Transporturilor în ultima lună a două contracte pentru extinderea reţelei de metrou din Capitală a scos la iveală discrepanţe majore în ceea ce priveşte costurile de construcţie: pe de o parte, un tronson de metrou de 1 kilometru ce va cuprinde staţia şi depoul Valea Ialomiţei, din cartierul Drumul Taberei, va costa 55 de milioane de euro, în timp ce tronsonul de 6,22 kilometri între staţiile Râul Doamnei-Eroilor, din partea de vest a Capitalei, costă 215 milioane de euro, adică circa 35 milioane de euro pe kilometru.



Cum se explică însă diferenţa de preţ între cele două proiecte?

Ca răspuns la solicitarea ZF, Gheorghe Udrişte, director general al Metrorex, a declarat: "Suma este mai mare în cazul staţiei Valea Ialomiţei având în vedere că acolo există şi un depou subteran care va asigura adăpostirea trenurilor, revizii, reparaţii, va fi şi o staţie de spălare a vagoanelor, deci sunt multe dotari; în plus, va exista şi o galerie de legătură cu metroul care se construieşte în zonă, care vine dinspre Romancierilor spre Râul Doamnei, este vorba deci şi de o intersecţie de linii".

Depoul va avea o capacitate de parcare şi întreţinere pentru nouă trenuri de metrou. Ambele proiecte, atât staţia Valea Ialomiţei, cât şi tronsonul Râul Doamnei-Eroilor, au ca termen estimat de finalizare anii 2014-2015.

Un kilometru de metrou, dotat complet pentru exploatare şi pentru a circula cu călători, ajunge însă să coste în medie 50-60 de milioane de euro, a mai adăugat Udrişte.

Pe de altă parte, în alte oraşe din Europa Centrală şi de Est, costurile pentru construirea unui kilometru de metrou sunt cu 15 până la 40% mai mici.

În Varşovia, un consorţiu format din firmele Astaldi, Gulermark Isaat şi PBDiM construieşte 19 kilometri de metrou între staţiile Chrzanow şi Kondratowicza pentru aproximativ 800 de milioane de euro, adică un cost de 42 milioane de euro/kilometru, potrivit railway-technology.com.

Pe de altă parte, în Sofia, capitala Bulgariei, tronsonul de metrou Obelya - Nadezhda, cu o lungime de 4,15 kilometri, se construieşte cu circa 130 de milioane de euro, adică 31 de mi lioane de euro pe kilometru, potrivit Metro politan, compania care are în subordine reţeaua de metrou din Sofia.

În altă ordine de idei, Metrorex se pregăteşte în iulie să pună în funcţiune tronsonul de metrou 1 Mai - Parc Bazilescu, cu o lungime de 2,62 de kilometri, proiect început dinainte de anul 1990.

Astfel, cele două noi staţii de metrou ce urmează să fie inaugurate la vară, Pajura şi Parc Bazilescu, completează magistrala 4 de metrou, ce începe la Gara de Nord. Circa 50% din lucrările de structură ale metroului, precum şi o parte din staţia Pajura au fost realizate în urmă cu mai bine de 20 de ani.

Metrorex pregăteşte şi alte licitaţii în 2011.

"Sunt în pregătire licitaţiile pentru tronsoanele Eroilor - Piaţa Iancului şi Universitate - Pantelimon", a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor.

Reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime de circa 70 de kilometri şi 49 de staţii. Anul trecut, metroul bucureştean a consemnat un trafic de peste 177 de milioane de pasageri, în creştere cu 5% faţă de anul 2009.

Metrorex vrea dublarea capacităţii de transport în următorii 20 de ani, în condiţiile în care în prezent reţeaua de metrou deţine doar 3,5% din lungimea de transport public a Capitalei, dar preia 25% din cererea de transport.