Guvernul modifică în secret prin ordonanţă de urgenţă contestata lege a PPP

Autor: Dinca Thomas 25.04.2011

Guvernul a eliminat condiţia impusă firmelor care contestă în instanţă un contract de parteneriat public-privat (PPP) de a depune o garanţie de 2% din valoarea contractului, dar a decis în schimb să le oblige la plata unei sume fixe şi a unei cote de până la 1% din valoarea contractuală.

În acelaşi timp, firmele care formulează plângeri la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), dar ale căror contestaţii sunt respinse de către Consiliu vor fi de asemenea obligate să cedeze statului o sumă fixă şi o cotă procentuală din valoarea contractului. Suma va fi reţinută din garanţia de participare impusă fiecărui ofertant în parte şi nu va fi restituită decât dacă firma în cauză contestă în instanţă decizia CNSC şi obţine în justiţie câştig de cauză.

Noile reguli au fost stabilite de Guvern printr-o ordonanţă de urgenţă care modifică Legea parteneriatului public-privat. Guvernul nu a anunţat proiectul ordonanţei pe ordinea de zi şi nici ulterior după şedinţa de guvern adoptarea acestei ordonanţe. Legea parteneriatului pu­blic-privat a fost viu disputată după adoptare, fiind considerată neaplicabilă.

Prin noul act normativ, Executivul a eliminat condiţia impusă firmelor care contestă în instanţă un contract de parteneriat public-privat de a depune o garanţie de 2% din valoarea contractului, dar i-a obligat pe toţi ofertanţii să constituie la licitaţie o garanţie de participare în cuantum de 1% din valoarea contractului. În document se arată că garanţia de 2% în cazul depunerii unei contestaţii a fost eliminată pentru a facilita "accesul neîngrădit la justiţie", după ce Comisia Europeană a atenţionat că Legea parteneriatului public-privat, intrată în vigoare în luna octombrie a anului trecut, contravine normelor europene în domeniu.

În acelaşi timp însă, Executivul impus un alt sistem de taxe, atât pentru cererile introduse la instanţele judecătoreşti privind contractele de parteneriat public-privat, cât şi pentru firmele ale căror contestaţii sunt respinse de către CNSC. Astfel, ordonanţa adoptată de Guvern stabileşte că, în vederea soluţionării contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională, persoana care se consideră vătămată are dreptul să se adreseze CNSC, în termen de 10 zile de la data la care a luat cunoştinţă de un act al autorităţii publice considerat nelegal. În cazul depunerii unei contestaţii, statul are dreptul să încheie contractul de parteneriat public-privat numai după ce este comunicată decizia Consiliului.

CNSC va putea desemna un expert independent pentru lămurirea unor probleme de natură tehnică sau financiară, costul expertizei fiind suportat de partea care a formulat cererea de efectuare a acesteia. În cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, Consiliul, până la soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună, în termen de trei zile, la cererea părţii interesate, suspendarea procedurii de selecţie. Consiliul soluţionează cererea de suspendare luând în considerare consecinţele acestei măsuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public, se arată în ordonanţă.

Autoritatea publică este obligată să răspundă oricărei solicitări a CNSC şi să transmită orice alte documente relevante pentru soluţionarea contestaţiei, în maximum cinci zile, sub sancţiunea unei amenzi de 10.000 lei aplicată conducătorului instituţiei publice parte a contractului.

Dacă reclamantul are câştig de cauză, iar autoritatea publică nu respectă decizia CNSC, conducătorului instituţiei i se va aplica o amendă pe fiecare zi de întârziere, ce constă în 20% din salariul minim lunar pe economie.

Ordonanţa stabileşte însă şi că CNSC poate respinge contestaţia firmei ca fiind nefondată, tardivă, "lipsită de interes" sau de obiect, ca fiind intro­dusă de o persoană fără calitate sau neîmputernicită, precum şi pe orice altă excepţie de procedură sau de fond.

În măsura în care Consiliul respinge contestaţia, autoritatea publică va reţine contestatorului, din garanţia de participare, o sumă fixă şi o cotă procentuală în raport cu valoarea estimată a contractului.