17 proiecte pe hârtie în PPP, dar câte se vor face?
Autori:
Gabriel Razi
,
Iulian Anghel
28.04.2011
Guvernul a aprobat miercuri o listă cu 17 obiective majore care ar urma să fie construite în parteneriat public - privat (PPP), în condiţiile în care specialiştii susţin că legea de bază care reglementează PPP-ul este absolut nefuncţională.
Guvernul a modificat săptămâna trecută "pe muteşte" legea PPP printr-o ordonanţă de urgenţă care nu a fost mediatizată, deşi subiectul îi interesează în cel mai înalt grad pe investitori. Problema care se pune cu acuitate: ce aduce statul într-un parteneriat public - privat şi ce câştigă investitorul din această afacere.
Cristina Trăilă, şefa Agenţiei Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), admitea recent că
nu poţi să faci, de pildă, o autostradă în PPP urmând ca
investitorul să-şi recupereze investiţia în 20-25 de ani şi că mai
trebuie ceva pe deasupra. Dar ce? Astfel de răspunsuri sunt greu de
obţinut din partea autorităţilor. De exemplu, întrebat miercuri de
ce a inclus pe lista PPP un penitenciar şi ce ar câştiga un
investitor din această afacere, ministrul de finanţe Gheorghe
Ialomiţianu nu a ştiut să răspundă.
Că investitorii sunt reticenţi faţă de astfel de proiecte o
arată faptul că nu există în România un proiect major construit în
PPP, iar cel pentru autostrata Comarnic- Braşov încheiat anul
trecut a eşuat lamentabil.
Recent, la un seminar ZF, Florian Niţu, partener al casei de
avocatură Popovici Niţu & Asociaţii, specialist în achiziţii
publice, arăta că legea actuală a parteneriatului public-privat
este inaplicabilă pentru că este extrem de schematică, foloseşte
noţiuni noi şi greşite, nu foloseşte termeni consecvenţi.
El a susţinut că o lege a parteneriarului public-privat
trebuie să privească proiecte complexe, de pildă construcţia unui
aeroport. "Nu poţi avea avea un parteneriat public-privat dacă nu
îţi este clar ce este". Or, nici administraţiei nu-i este clar ce
este un PPP, el fiind tratat ca, de pildă, să zicem, un contract de
concesiune.
România a fost notificată de către Comisia Europeană asupra
necesităţii modificării legii PPP la începutul lunii februarie şi a
avut la dispoziţie 70 de zile pentru a încheia această fază,
termenul limită fiind 15 aprilie 2011.
Guvernul a modificat legea prin OUG eliminând, între altele,
garanţia de 2% din valoarea contractului şi a dus-o la o valoare de
până la 1%.
În acelaşi timp, Executivul a impus un alt sistem de taxe,
atât pentru cererile introduse la instanţele judecătoreşti privind
contractele de parteneriat public-privat, cât şi pentru firmele ale
căror contestaţii sunt respinse de către CNSC (Consiliul Naţional
de Soluţionare a Contestaţiilor). Însă nu există OK-ul de la
Bruxelles pentru aceste modificări.
Reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă
Exinderea centralei nucleare de la Cernavodă cu unităţile 3 şi
4 este un proiect despre care se discută de mai mulţi ani, însă
continuă să rămână în fază de proiect. Valoarea proiectului pentru
construcţia celor două reactoare de 720 MW fiecare se ridică la
circa 6 miliarde de dolari. Cele două reactoare ar trebui să
furnizeze după finalizarea lucrărilor aproximativ 12% din consumul
intern de energie electrică. Astfel, cu patru reactoare în
funcţiune, centrala nucleară de la Cernavodă ar urma să acopere
peste 30% din necesarul intern de energie electrică. În prezent,
proiectul este susţinut de Arcelor Mittal, Enel şi
Nuclearelectrica, după ce din el s-au retras RWE, CEZ, GDF Suez şi
Iberdrola.
Hidrocentrala Tarniţa Lăpuşteşti
Anunţată în urmă cu şapte ani, hidrocentrala Tarniţa
Lăpuşteşti rămâne în continuare în fază de proiect. Construcţia
hidrocentralei din judeţul Cluj va costa circa 1,3 miliarde de
dolari. Acest proiect este legat direct de dezvoltarea reactoarelor
3 şi 4 ale Centralei Nucleare de la Cernavodă. Analiştii în
domeniul energetic spun că centrala de la Tarniţa este necesară
pentru a îmbunătăţi capacitatea de transfer al energiei electrice
rezultată din surse nucleare sau eoliene. Hidrocentrala, care
urmează să fie instaltă pe râul Someşul Cald, va avea patru unităţi
care vor produce în total circa 1.000 MW. Primele două unităţi
urmează să fie construite până în 2016, în timp ce alte două până
în 2018, conform proiectului prezentat de Ministerul
Economiei.
Autostrada Comarnic Braşov
Este unul dintre cele mai reprezentative exemple de eşecuri în
domeniul parteneriatelor public-private. După ce la începutul
anului trecut firmele Vinci şi Aktor au semnat un contract de
concesiune pentru această autostradă cu statul român, în aprilie
2010 înţelegerea a căzut în condiţiile în care contractul a fost
reziliat unilateral de părţile private, fără explicaţii plauzibile.
Contractul de concesiune presupunea ca tronsonul Comarnic-Braşov,
considerat cel mai dificil al autostrăzii Bucureşti-Braşov, să fie
realizat în patru ani începând din 2011, valoarea lucrărilor
ridicându-se la 1,5 miliarde de euro. Consosţiul Vinci-Aktor urma
să încaseze pe parcursul a 26 de ani de operare a autostrăzii circa
180 de milioane de euro anual, reprezentând diferenţa dintre taxa
de autostradă încasată de cele două firme şi costurile cu
întreţinerea şi repararea autostrăzii.
Cartier în Ghencea
Un alt proiect care ar trebui realizat în parteneriat
public-privat este construcţia în cartierul Ghencea din Bucureşti a
peste 10.000 de locuinţe pe o suprafaţă de 100 de hectare.
Cartierul ar urma să fie cel mai mare construit de după revoluţie
în România, costurile urmând să se ridice la circa 200-300 de
milioane de euro. Locuinţele vor fi realizate în parteneriat cu
Agenţia Naţională pentru Locuinţe (ANL), iar armata ar urma să
primească o pătrime din acestea. Totuşi, deocamdată nu există
estimări de cost. Ministrul dezvoltării regionale şi turimsului
Elena Udrea a declarat că locuinţele ANL ar putea fi construite din
fonduri private, sumele urmând să fie recuperate de investitori de
la proprietarii apartamentelor în următorii 20-25 de ani, perioadă
după care imobilele vor intra în proprietatea statului.
Proiectul Esplanada
Dezvoltarea proiectul imobiliar Esplanada, proiect evaluat la
circa un miliard de euro, a fost suspendată pentru trei ani după ce
jumătate din cele zece hectare pe care ar urma să se întindă
proiectul au fost revendicate de foştii propritari. Statul român,
care deţine o parte din teren, ar fi urmat să beneficieze, odată cu
finalizarea primei faze a proiectului, de o clădire în valoare de
circa 40 de milioane de euro, de circa 12.000 de metri pătraţi ce
pot fi folosiţi pentru birouri, dar şi de parcări subterane
publice. Întregul ansamblu ar trebui să revină statului după 49 de
ani, când expira parteneriatul cu dezvoltatorul imobiliar.
Canalul Dunăre - Bucureşti
Canalul Dunăre-Bucureşti este un proiect anunţat de mulţi
oficiali de-a lungul timpului, încă de dinainte de perioada
interbelică, dar rămas în continuare în stadiu de proiect. Varianta
de transformare a Capitalei în viitor în oraş la Dunăre a fost
readusă în atenţia opiniei publice recent fiind îmbrăţişată de
primarul general Sorin Oprescu. Însă alţi specialişti spun că,
tehnic, proiectul nu este realizabil din cauză că are nevoie de
peste 20 de ecluze care s-ar putea bloca din cauză că râul Argeş
aduce cu el mult prea multe aluviuni.
Proiectul Agri
Presupune construirea unui sistem de terminale de gaze
naturale lichefiate, unul pe malul georgian al Mării Negre şi unul
la Constanţa. Gazele ar urma să vină din Azerbaidjan în Georgia
prind conducte, pentru a fi lichefiate în terminaul georgian şi
apoi transportate până la terminalul românesc cu vase specializate
şi injectate în sistemul de transport al gazelor naturale din
România. Proiectul, anunţat pentru prima dată la începutul anului
trecut de către fostul ministru al economiei Adriean Videanu, ar
putea avea o valoare cuprinsă între 1,2 şi 4,5 miliarde de euro,
mult sub cea a unor proiecte precum South Stream sau Nabucco al
căror cost se ridică la 25 miliarde de euro, respectiv 8 miliarde
de euro.
Autostrada Sibiu - Piteşti
Tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti rămâne încă sub semnul
întrebări având în vedere costurile extrem de ridicate, estimate la
circa 3,2 miliarde de euro, pentru care nu s-au găsit încă surse de
finanaţare. Acest tronson de autostradă urmează să înghită 35% din
valoarea totală de 8,5 miliarde de euro a Coridorului IV
paneuropean. Statul intenţionează să realizeze acest tronson în
parteneriat public-privat, însă nimeni nu şi-a anunţat intenţia de
a se împlica într-un astfel de proiect.
Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni
Autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni, cu o lungime de 310
kilometri, reprezintă o alternativă pentru traficul internaţional
de tranzit care se va desfăşura între coridoarele de transport
paneuropean IV şi IX. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România (CNADNR) estimează că, în total, construcţia
acestui tronson ar urma să coste 6,1 miliarde de euro. Firmele de
proiectare Search Corporation, Iptana şi Inocsa sunt cele care s-au
ocupat de proiectarea autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni,
potrivit site-ului CNADNR.
Autostrada Ploieşti - Focşani
Autostrada Ploieşti - Buzău - Focşani, cu o lungime de 133 de
kilometri, face parte din coridorul paneuropean IX. Deocamdată nu
există estimări privind valoarea proiectului, ci doar un studiu de
prefezabilitate, realizat de asocierea formată din firmele
Consilier Construct şi Consitrans în 2006.
Canalul Siret - Bărăgan
Este un proiect foarte vechi, propus încă din timpul
comunismului de când a început irigarea sistematizată în România,
însă este la fel de controversat ca şi canalul Bucureşti - Dunăre,
în condiţiile în care ar putea implica costuri prea mari faţă de
potenţialele beneficii. Canalul ar urma să aibă o lungime de
aproape 200 de kilometri şi să faciliteze irigarea a circa 700.000
de hectare de teren.
Termocentrala Doiceşti
Este un proiect care a reapărut în dosarele autorităţilor
privind propunerile pentru parteneriatele public-private, după ce
în urmă cu trei ani investitorii s-au retras din cursa pentru
construcţia unei termocentrale de 450 MW la Doiceşti. Proiectul ar
fi trebuit realizat de o firmă mixtă în care Termoelectrica să aibă
o participaţie minoritară. În urmă cu două săptămâni a apărut
informaţia că centralele de la Borzeşti şi Doiceşti ar putea fi
închise ca urmare a pierderilor semnificative înregistrate de
acestea.
Centura Nord şi Sud a Capitalei
Bucureştiul nu are o centură ocolitoare modernă de ani de
zile, ci doar proiecte pentru ea. La sfârşitul anului trecut,
Transporturile au inaugurat tronsonul Chitila-Voluntari al centurii
de nord a Capitalei. Lucrările pentru care se ia în calcul un
parteneriat public-privat se referă la capetele de centură care fac
conexiunea cu autostrăzile A1 Piteşti-Bucureşti), respectiv A2
(Bucureşti-Constanţa).
Podul rutier peste Dunăre Brăila-Tulcea
Este cel mai complicat pod care ar urma să fie construit,
costurile fiind pe măsură - în jur de 300 mil. euro. Este aprobat
de 11 ani, dar niciodată început deşi este un proiect de anvergură
pentru judeţele Brăila, Galaţi şi Tulcea. Potrivit proiectului deja
aprobat, locaţia propusă este între comuna Vădeni, de pe malul
stâng al Dunării - judetul Brăila, până la comuna Smârdan, pe malul
drept, în judetul Tulcea. Podul va fi suspendat, iar pilonii
principali vor fi în zona de uscat. Lungimea totală a podului este
de 2,5 km din care lungimea tronsonului suspendat este de 1,5 km,
lungimea viaductului de pe malul stâng de 660 metri şi lungimea
viaductului de pe malul drept de 360 metri.
Şase spitale regionale de urgenţă
În 20 de ani de la căderea comunismului în România nu s-a
construit de la zero niciun spital de stat. Spitalul Colţea din
Bucureşti a fost, este adevărat, refăcut din temelii, unele
spitale, în special spitalele clinice, au fost renovate şi
modernizate, iar altele au rămas în paragină - acesta fiind motivul
invocat pentru închiderea, recent, a 71 de spitale şi transformarea
lor în cămine de bătrâni. În mediul privat s-au construit clinici,
dar ele nu pot rivaliza cu marile spitale de stat. Spitalele
regionale ar urma să suplinească spitalele închise.
Proiect de "punere în valoare" a centrului de sănătate
"Ana Aslan"
Nu este limpede ce înseamnă "a pune în valoare" Institutul
Aslan. Institutul de Gerontologie si Geriatrie este primul din lume
de acest fel şi a fost fondat în 1952, numele celebrului medic
român Ana Aslan fiind atribuit institutului în 1992. În 1962
institutul a fost propus ca model de institut de geriatrie de
Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Clădirea în care este adăpostit
sediul central (din strada (Mănăstirea Căldăruşani) face parte din
patrimoniul arhitectural al României fiind proiectată de celebrul
arhitect Ioan Mincu.
Penitenciar
Administraţia penitenciarelor are în plan construcţia a
cinci-şase închisori până în 2012 care să adăpostească în jur de
12.000 de deţinuţi români condamnaţi în ţările europene. România nu
are obligaţia de a-i întreţine în penitenciare pe românii
condamnaţi în alte ţări din UE, dar ar putea face acest lucru din
motive de imagine. Întreţinerea unui deţinut costă statul 2.400 lei
lunar. În România erau la 15 martie 2011 28.675 de deţinuţi.
Legea PPP a fost adoptată anul trecut, dar Bruxelles-ul a
susţinut că ea nu este conformă cu normele UE. România a fost
notificată de către Comisia Europeană asupra necesităţii
modificării legii PPP la începutul lui februarie şi a avut la
dispoziţie 70 de zile pentru a încheia această fază, termenul
limită fiind 15 aprilie 2011. Guvernul a modificat pe tăcute legea
prin OUG, fără a avea însă discuţii publice cu specialiştii pe
această temă, în condiţiile în care investitorii sunt interesaţi
într-un grad înalt de această lege.