Lăudaţi-vă fiecare angajat măcar o dată pe săptămână!

Autor: Adelina Mihai 01.05.2011

Peste două treimi dintre managerii români consideră că angajaţii lor nu-şi asumă responsa­bilităţi şi nu se implică în activităţile de la serviciu, dar nu le oferă feedback pentru a rezolva aceste caracteristici comporta­mentale ale salariaţilor, arată un studiu recent al firmei cu activităţi în consultanţă şi training în management şi vânzări Result Development.

Fie că sunt români, englezi, francezi sau chiar americani, feedback-ul deficitar este o problemă generalizată în rândul managerilor în companiile de pe piaţa locală, arată cercetarea realizată în pe­rioada 2009 - 2011 pe un eşantion de 110 manageri, majoritatea din multi­naţionale.

"Dacă în ceea ce priveşte feeback-ul negativ (mustrarea) s-au făcut progrese semnificative în ultimii ani, în ceea ce priveşte lauda, suntem foarte departe. Ca semn de control al unui sistem minimal de feedback este ca fiecare angajat să pri­mească cel puţin o laudă pe săptămână. De multe ori acest lucru nu se întâmplă cu lunile. Managerul român este foarte zgârcit cu lauda, iar angajatului român îi este foame de laude", este de părere Dorin Bodea, senior consultant în cadrul Result Development, care a avut anul 110.000 de euro.

Adrian Lupulescu, Eastern Europe HR Manager al Freescale Semiconductor România, filiala unuia dintre cei mai mari producători mondiali de semiconductori, crede că feedback-ul permanent al mana­gerilor este necesar, dar numai atunci când are o justificare clară. "Feedback-ul trebuie oferit atunci când e nevoie, pentru că angajatul trebuie să înţeleagă dacă ceea ce a făcut e bine sau nu. Dacă e lăudat prea des, atunci managerul se decredibilizează, el trebuie să ofere feedback pozitiv pentru eveni­mentele ieşite din rutină", spune Lupu­lescu, care coordonează activităţile de resurse umane pentru 200 de ingineri de pe piaţa locală.

Managerii locali au tendinţa de a prefera angajaţii care ştiu să lucreze în echipă şi care au bune abilităţi de comunicare. Totuşi, mai bine de o treime din aceştia (33,6%) cred că angajaţii lor suferă de "boala de a fi şef".

"Tendinţa de a fi şef pentru foarte mulţi tineri poate fi o boală în sensul că şefia este privită în general ca o poziţie de putere şi de influenţare, recunoaştere. Din păcate, puţini angajaţi văd mana­gementul ca responsabilitate a rezul­ta­telor şi a unor destine, în ultimă instanţă", a mai spus Bodea.

Studiul Result Development mai arată că managerii români sunt orientaţi spre rezultate, sunt inspiraţi şi au intuiţie şi sunt buni la stabilirea planurilor şi în controlul afacerilor, acestea fiind cele mai importante atuuri ale managerilor de pe piaţa locală. Un alt studiu recent, realizat de firma de consultanţă în resurse umane Hart Human Resource Consul­ting pe un eşantion de 378 de manageri români, arată că o mare parte din liderii de pe piaţa locală au un comportament caracterizat prin competitivitate, îndrăz­neală, încredere în propriile forţe şi cu orientare spre rezultate.