Şapte mituri despre programele MBA. Aşteptări, dezamăgiri
Autor:
Alina Pahoncia
01.05.2011
Salariu de 10.000 de euro pe lună, fotoliul de CEO, un job mai
bun... Programele de MBA creează aşteptări consistente în rândul
celor care aleg să le urmeze, aşteptări care, dacă nu sunt bine
calibrate, riscă să producă dezamăgiri puternice, iar o investiţie
în carieră se poate transforma într-o pierdere de timp şi de
bani.
1. Un MBA garantează o creştere salarială rapidă
Unul dintre principalele motive (de multe ori nedeclarate)
pentru care managerii şi profesioniştii aleg să meargă la MBA este
convingerea că, după absolvire, vor avea salarii mai mari.
Statistica le dă dreptate, în condiţiile în care salariile sunt, în
medie, cu 20-30% mai mari la finalul programului. Cu toate acestea,
reprezentanţii şcolilor de afaceri din întreaga lume insistă că
este falsă ideea că un MBA garantează o creştere salarială sau că
un manager care a absolvit programul de MBA de la Harvard va avea
automat un salariu de 100.000 de dolari.
Cu toate acestea, creşterile salariale sunt mai consistente şi
mai rapide în cazul celor care îşi schimbă jobul după absolvire sau
care pornesc businessuri pe cont propriu.
Peste 60% dintre cei care
au absolvit anul trecut programe de MBA sau EMBA au salarii mai
mari decât la la începutul programului, creşterea medie fiind de
30%. Salariul mediu net al absolvenţilor români ai programelor
locale în 2010 este de aproximativ 2.600 de euro pe lună.
"Creşterile salariale iau în considerare mai mulţi factori şi,
într-adevăr, educaţia, respectiv diplomele sunt unul dintre aceşti
factori. Însă nu diploma garantează creşterea salarială, ci plusul
de valoare pe care un absolvent de MBA îl aduce organizaţiei sale",
spune Iulia Ştefănescu, director al programului de Professional
MBA al WU Executive Academy.
2. Programele cel mai bine poziţionate în topuri sunt cele mai
bune
Clasamentele care ierarhizează programele de business sunt
instrumente utile pentru orientarea pe o piaţă care numără 8.000 de
şcoli de business în întreaga lume, dar care trebuie privite cu o
anumită doză de scepticism.
Cele mai cunoscute topuri ale programelor de MBA sau EMBA din
lume, realizate de Financial Times, Business Week, The Economist şi
Forbes, au metodologii, criterii şi, în cele din urmă, şi rezultate
diferite. Astfel, dacă MBA-ul London Business School este pe primul
loc în clasamentul Financial Times, The Economist clasează pe
primul loc o şcoală spaniolă, IESE, în Business Week pe primul loc
este Chicago University (Booth), iar în Forbes cel mai bine plasat
este programul Tuck School of Business din Dartmouth.
Top MBA realizat de patru ani de Ziarul Financiar evaluează
exclusiv opiniile absolvenţilor din ultima serie a fiecărei şcoli
de afaceri cu prezenţă locală şi prezintă un clasament al şcolilor
în funcţie de gradul de satisfacţie al acestora vizavi de programul
pe care l-au absolvit.
Cel mai important criteriu pe care ar trebui să îl ia în
considerare managerii care se gândesc să urmeze un MBA sau un EMBA
este dacă şi în ce măsură programul se potriveşte cu profilul,
aşteptările şi aspiraţiile lor profesionale. Iar o sursă excelentă
de informare în acest sens sunt absolvenţii mai vechi ai
programelor care au profiluri asemănătoare. O discuţie cu câţiva
foşti absolvenţi poate fi cea mai edificatoare şi mai utilă
experienţă pentru un viitor student.
3. Programele online sunt mai slabe decât cele
tradiţionale
Programele care se desfăşoară exclusiv online sunt privite, în
general, ca un "produs de compromis", spune Adriana Duţescu,
directoarea programului de MBA Româno-Canadian.
"Dezavantajul major al acestor programe vine din lipsa de
interacţiune reală atunci când se discută subiecte ale cursului sau
se dezbat probleme legate de rezolvarea studiilor de caz", adaugă
Duţescu.
Pe piaţa locală există un singur program de MBA care se
desfăşoară exclusiv online şi a fost lansat anul trecut de
Southeastern University din SUA, în parteneriat cu Agora University
din Oradea. Restul programelor se desfăşoară fie part-time sau în
weekend.
4. Diploma de MBA nu-i impresionează pe angajatorii
români
Angajatorii şi head-hunterii români apreciază absolvenţii de
MBA, dar cu mai multe rezerve decât cei din Europa de Vest sau
America de Nord, unde astfel de diplome sunt mult mai populare. În
ultima perioadă, însă, au apărut şi în România anunţuri de angajare
în care se specifică clar printre condiţii diploma de MBA, în
special în cazul firmelor de consultanţă în management, care caută
însă mai degrabă absolvenţi ai programelor de la universităţi de
top din străinătate.
"Nimeni nu te poate face un manager de succes. Este o
chestiune de motivaţie personală. Un program MBA îţi poate arăta
calea către succesul în carieră prin programele de dezvoltare
personală şi profesională pe care le oferă. Atunci când o persoană
se înscrie, urmează şi termină cursurile unui program de MBA bun,
acea persoană face o dovadă clară a angajamentului pentru
dezvoltare profesională şi personală", spune Rodica Rădulescu,
director al CODECS Business School, care oferă programul de MBA al
Open University Business School în România.
5. Programele scumpe sunt cele mai bune
Cel mai ieftin program de MBA costă 4.400 de euro şi este
oferit de Institutul Naţional de Dezvoltare Economică (INDE) din
cadrul ASE, în parteneriat cu CNAM Paris.
La polul opus, austriecii de la WU Executive Academy oferă
cel mai scump program, un EMBA care costă 35.000 de euro şi
durează 14 luni.
"Cred că nu se poate livra un program MBA fără a fi customizat
pe realităţile contextului economic actual din România. Cred că
oferim o calitate corectă, acreditată naţional şi internaţional, la
un preţ corect. Principiul care ghidează eforturile noastre este
«value for money». Nu este uşor, dar încercăm să facem faţă
provocării împreună cu partenerii noştri de la CNAM PARIS", spune
Dorel Paraschiv, director adjunct al programului de MBA al
INDE.
În primii doi ani de funcţionare, WU Executive Academy a avut
un parteneriat cu OMV/Petrom şi Erste Bank care au sponsorizat
împreună 20 dintre cele 30 de locuri oferite anual în România.
Pentru acest an, austriecii vor oferi burse de până la 15.000 de
euro, dar nu au luat încă o decizie cu privire la numărul
acestora.
6. O diplomă locală nu are valoare în străinătate
MBA-ul este una dintre diplomele care ar trebui să se exporte
cel mai uşor în străinătate, ca urmare a universalităţii
conceptului din spatele programelor de master de business. Cu toate
acestea, unii dintre absolvenţi spun că diplomele obţinute la o
şcoală locală de afaceri nu au valoare pentru recruiterii
internaţionali.
Fără legătură cu gradul de dezvoltare a pieţei româneşti de
MBA, situaţia este similară peste tot în lume, în sensul în care
companiile vor prefera mereu absolvenţi de la şcoli pe care le
cunosc, cu care pot relaţiona direct, fie prin parteneriate, fie
emoţional (dat fiind că mulţi dintre executivii din companie au
absolvit la o anumită universitate) sau despre care ştiu că au o
anumită rigoare în ceea ce priveşte actul educaţional.
Prin urmare, fenomenul nu are legătură neapărat cu calitatea
programului, ci mai degrabă cu reputaţia, care se construieşte în
ani buni şi ai cărei principali exponenţi sunt absolvenţii. Pentru
a atrage atenţia recruiterilor internaţionali, şcolile de business
trebuie să fie cunoscute în străinătate. Toată lumea a auzit de
Harvard, London Business School, INSEAD sau Chicago University, în
schimb există multe şcoli bune la nivel local şi regional care pot
să nu spună prea multe unui angajator care nu a auzit de ele.
Un program local ar putea să fie potrivit specialiştilor care
urmăresc o carieră în România, inclusiv din motive de proximitate
şi financiare. În schimb, managerii care vor să urmeze o carieră în
străinătate ar putea beneficia mai mult de pe urma unui program
internaţional.
7. Un EMBA este mai bun decât
un MBA
Programele de EMBA nu sunt mai bune decât cele de MBA, ci se
adresează unei clientele diferite. Pe de altă parte, în timp ce
după MBA, promovările nu întârzie să apară, executivii care urmează
programe Executive vor să valideze noţiunile de business pe care le
ştiu deja şi nu urmăresc neapărat avansarea ierarhică, mai ales că
de multe ori conduc deja businessuri de zeci de milioane de
euro.
Adriana Duţescu, directorul programului de MBA Româno-Canadian
oferit de Bucharest School of Management (BSM), este de părere că
în România nu există diferenţe de structură, curiculă, materiale de
învăţare şi metode de predare între un EMBA şi un MBA.
"În străinătate, diferenţierea există la nivel de grup-ţintă
şi metode de predare, în sensul că programele EMBA sunt mai
orientate pe metoda de predare bazată pe studii de caz şi discuţii
libere pe baza topicurilor din curiculă. De asemenea, profesorii
care predau într-un EMBA în străinătate sunt persoane cu experienţă
deosebită, atât academică, dat fiind că predau de foarte mulţi ani
la şcoli de afaceri din zone geografice diferite, cât şi practică,
întrucât cunosc în profunzime şi în detaliu toate aspectele
practice ale materiei pe care o predau", spune ea.
Citiţi mai multe despre programele de MBA şi EMBA oferite pe
piaţa locală în cea de-a patra ediţie a Top MBA, disponibilă pe
www.zf.ro/Anuare ZF