Aprecierea francului muşcă din profiturile companiilor elveţiene

Autor: Livadariu Andreea 01.05.2011

Chiar dacă francul elveţian a înre­gis­trat în ultimii doi ani valori record în raport cu dolarul american şi euro, mo­nede ale celor mai importanţi parteneri comerciali ai Elveţiei, exporturile elve­ţiene au supravieţuit totuşi cu bine, scrie The Wall Street Journal.

Cu toate acestea, câşti­gurile com­pa­niilor elveţiene ar putea fi puse în pe­ri­col, direc­torul executiv al produ­că­toru­lui elve­ţian de ceasuri Swatch atrăgând atenţia că întă­rirea mone­dei elveţiene este cea mai mare amenin­ţa­re la adresa industriei El­ve­ţiei.

Îngrijorările ar putea creşte în ur­mă­toarele săptă­mâni, când companiile el­ve­­ţiene listate îşi vor face pu­blice câşti­gurile (care în unele cazuri sunt numai din vânzări) obţinute în primul tri­mestru din acest an. Toate com­pa­niile încearcă să găsească soluţii la pro­ble­mele create de întărirea francului elveţian.

Acesta s-a apreciat cu 22% în raport cu dolarul şi cu 17% în raport cu euro, faţă de valoarea medie înregis­tra­tă în anul 2009, înainte ca problemele finan­ciare din zona euro să declanşeze valul de ajutoare financiare externe acor­date Greciei, Irlandei şi Portu­ga­liei.

"Deşi unii ar putea crede că întărirea francului elveţian este ciclică (şi moneda se va deprecia pe măsură ce alte economii se întăresc - n. red.), există motive bune să credem că este vorba despre o condiţie de business perma­nentă, care va afecta industria", a spus Peter Thorne, analist la o agenţie de brokeraj din Geneva.

Alţi analişti spun că francul elveţian va pierde teren până la sfârşitul anului, dar că nu va compensa toată aprecierea din ultimii doi ani, ceea ce înseamnă că multe com­panii elveţiene trebuie să găsească mo­da­lităţi de reconsolidare a pro­fi­tului.

Pentru a ilustra im­pactul aprecierii fran­cului putem lua cazul companiei No­vartis. Profitul net al grupului far­ma­ceutic a scăzut cu 6% în primul tri­mes­tru, la 2,77 mld. dolari. Analiştii esti­mea­ză că No­var­tis va avea profitul net aferent primelor trei luni mai mic cu 5% din cauza mo­nedei.

Majoritatea costurilor în franci pe care le suportă anual com­pa­nia elve­ţiană - de aproximativ 2,7 mld. franci (2,07 mld. euro) - pro­vin de la centrul de cerce­ta­re. În ceea ce priveşte veni­tu­rile din vânzări, doar 670 mil. dolari (463 mil. euro) din cele 50 mld. dolari (34,5 mld. euro) ob­ţi­nuţi din vân­zări globale provin de pe pia­ţa locală.

Reprezentanţii companiilor Nestlé şi Roche, care au făcut publice săptă­mâna trecută vânzările - nu însă şi pro­fitul net - din primul trimestru al anului 2011, au spus că vânzările au scăzut cu 10%, respectiv 9% când au fost trecute din monedă străină în franci elveţieni.

În ceea ce priveşte grupurile ban­care UBS şi Credit Suisse, aprecierea monedei locale are impact cu precădere în cadrul departamentului de wealth management. Peste 70% din activele acestora sunt denominate în dolari şi euro, însă cea mai mare parte a costu­rilor sunt suportate în franci elveţieni, deoarece operaţiunile şi majo­ritatea angajaţilor sunt stabiliţi în Elveţia, mai spune Thorne.

"Pe termen lung, în cazul unei monede el­veţiene pu­ternice, Cre­dit Suisse şi UBS ar putea fi nevoite să-şi stabilească ope­ra­ţiunile în afara ţării, pentru a di­mi­nua costurile şi a evita fluc­tuaţiile monedei", mai spune el.