Aprecierea francului muşcă din profiturile companiilor elveţiene
Chiar dacă francul elveţian a înregistrat în ultimii doi ani valori record în raport cu dolarul american şi euro, monede ale celor mai importanţi parteneri comerciali ai Elveţiei, exporturile elveţiene au supravieţuit totuşi cu bine, scrie The Wall Street Journal.
Îngrijorările ar putea creşte în următoarele săptămâni, când companiile elveţiene listate îşi vor face publice câştigurile (care în unele cazuri sunt numai din vânzări) obţinute în primul trimestru din acest an. Toate companiile încearcă să găsească soluţii la problemele create de întărirea francului elveţian.
Acesta s-a apreciat cu 22% în raport cu dolarul şi cu 17% în raport cu euro, faţă de valoarea medie înregistrată în anul 2009, înainte ca problemele financiare din zona euro să declanşeze valul de ajutoare financiare externe acordate Greciei, Irlandei şi Portugaliei.
"Deşi unii ar putea crede că întărirea francului elveţian este ciclică (şi moneda se va deprecia pe măsură ce alte economii se întăresc - n. red.), există motive bune să credem că este vorba despre o condiţie de business permanentă, care va afecta industria", a spus Peter Thorne, analist la o agenţie de brokeraj din Geneva.
Alţi analişti spun că francul elveţian va pierde teren până la sfârşitul anului, dar că nu va compensa toată aprecierea din ultimii doi ani, ceea ce înseamnă că multe companii elveţiene trebuie să găsească modalităţi de reconsolidare a profitului.
Pentru a ilustra impactul aprecierii francului putem lua cazul companiei Novartis. Profitul net al grupului farmaceutic a scăzut cu 6% în primul trimestru, la 2,77 mld. dolari. Analiştii estimează că Novartis va avea profitul net aferent primelor trei luni mai mic cu 5% din cauza monedei.
Majoritatea costurilor în franci pe care le suportă anual compania elveţiană - de aproximativ 2,7 mld. franci (2,07 mld. euro) - provin de la centrul de cercetare. În ceea ce priveşte veniturile din vânzări, doar 670 mil. dolari (463 mil. euro) din cele 50 mld. dolari (34,5 mld. euro) obţinuţi din vânzări globale provin de pe piaţa locală.
Reprezentanţii companiilor Nestlé şi Roche, care au făcut publice săptămâna trecută vânzările - nu însă şi profitul net - din primul trimestru al anului 2011, au spus că vânzările au scăzut cu 10%, respectiv 9% când au fost trecute din monedă străină în franci elveţieni.
În ceea ce priveşte grupurile bancare UBS şi Credit Suisse, aprecierea monedei locale are impact cu precădere în cadrul departamentului de wealth management. Peste 70% din activele acestora sunt denominate în dolari şi euro, însă cea mai mare parte a costurilor sunt suportate în franci elveţieni, deoarece operaţiunile şi majoritatea angajaţilor sunt stabiliţi în Elveţia, mai spune Thorne.
"Pe termen lung, în cazul unei monede elveţiene puternice, Credit Suisse şi UBS ar putea fi nevoite să-şi stabilească operaţiunile în afara ţării, pentru a diminua costurile şi a evita fluctuaţiile monedei", mai spune el.