Facebook, profit operaţional de peste 2 mld. dolari în 2011

Autor: Ştefan Vrabie 02.05.2011

Afacerile Facebook, cea mai mare reţea de socializare din lume, cresc mai repede decât previziunile făcute acum câteva luni şi ridică miza pentru o listarea care ar putea avea loc în primăvara anului viitor, scrie cotidianul american The Wall Street Journal, citând persoane care ar fi "vazut" datele financiare ale companiei. Una dintre aceste surse susţine că reţeaua de socializare gigant este pe cale să depăşească un profit operaţional (EBITDA) de 2 miliarde de dolari în 2011. WSJ notează că sursa citată nu a precizat cu cât peste 2 mld. Dolari ar putea creşte câştigul Facebook.

Un asemenea profit se situează cu mult peste datele vehiculate pe piaţă cu câteva luni în urmă când Goldman Sachs şi firma de investiţii rusească Digital Sky Technologies au cumpărat acţiuni la reţeaua socială.

Investiţiile făcute la începutul acestui an de Goldman şi Digital Sky au făcut ca valoarea reţelei de socializare să ajungă la 50 de miliarde de dolari.

Persoanele familiare cu finanţele recente a companiei cred că profitul creşte într-o măsură atât de rapidă încât o evaluare de 100 de miliarde de dolari poate fi justificată atunci când se va face oferta publică iniţială. Acest lucru ar face ca Facebook să devină una dintre cele mai mari companii tehnologic din lume, eclipsând nume mari precum Amazon.com şi Cisco Systems, printre altele.

Frenezia evaluării a fost declanşată în particular de investiţiile de 1,5 miliarde de dolari făcute de Goldman şi Digital Sky. De atunci, investitorii au concurat pentru a cumpăra pe piaţa secundară acţiuni la companie. Pe această piaţă evaluările Facebook au fluctuat violent, recent tranzacţionându-se acţiuni la o valoare a companiei de 70 de miliarde de dolari. Un purtător de cuvânt pentru reţeaua de socializare a spus că: "Nu vom participa la speculaţii legate de oferta publică iniţială".

Facebook nu a stabilit încă o dată sau un obiectiv pentru ofertă, deşi multe bănci sunt în contact cu firma cu privire la furnizarea serviciilor de investiţii bancare.

Firma de cercetare Emarketer estimează că Facebook va avea 4,05 miliarde de dolari venituri din publicitate, anul trecut înregistrând 1,86 miliarde de dolari. De la începutul acestui an, compania a început să încerce noi tipuri de publicitate online. În ianuarie, compania a lansat un format nou de publicitate numit poveşti sponsorizate, care le permite agenţiilor de publicitate să plătească pentru ca un mesaj al unui utilizator care menţionează o companie către prietenii săi să fie republicat.