Povestea lui Herbert Stein, de la vânzarea a câteva Fiat-uri pe lună în 1993, la vânzarea AutoItalia în 2011
În 1993, un cetăţean austriac, crescut în Italia şi de origine israeliană a fost primul străin care a investit în industria auto locală. În 2011, Herbert Stein devine primul importator de maşini care îşi vinde businessul.
Herbert Stein s-a lansat în business-ul românesc în urmă cu 18 ani, când singurul om de afaceri care mai importa maşini în România era Ion Ţiriac. În 1993, când Stein a lansat AutoItalia, singurii importatori oficiali prezenţi în România erau cei deţinuţi de Ion Ţiriac - Romcar, pentru marca Ford, şi Autorom, pentru Mercedes-Benz -, listă completată şi de Renault. AutoItalia a început vânzând maşini Fiat, dar portofoliul companiei a crescut pe parcurs, fiind completat de mărcile premium ale concernului Fiat - Alfa Romeo, Lancia şi mai târziu Maserati. Pe lângă acestea, s-au integrat şi branduri precum SsangYong, Honda Motorcycles, dar şi Infiniti, brandul premium al grupului Nissan. Probabil cel mai mare insucces al AutoItalia a fost "ratarea" brandului Ferrari, mult dorit în portofoliul AutoItalia, dar care din mai 2007 este reprezentat în România de compania Forza Rossa, controlată de Ion Bazac, fost ministru al sănătăţii din partea PSD, şi soţia sa, Camelia Bazac, care a fost şi primul brand manager pentru Maserati în cadrul AutoItalia.
În prezent, AutoItalia deţine licenţa pentru 13 branduri: Fiat, Fiat Comerciale, Alfa Romeo, Lancia, Infiniti, SsangYong, Maserati, Abarth, Honda Motorcycles şi scuterele Segway, la care s-au adăugat de la începutul anului şi Chrysler, Jeep şi Dodge, după semnarea unui acord preliminar cu grupul Fiat şi pentru acestea.
După mai multe zvonuri despre
vânzarea companiei în ultimul an, Herbert Stein a ajuns la o
înţelegere cu firma israeliană Mediterranean Car Agency pentru
vânzarea AutoItalia, importatorul mărcilor grupului
Fiat, SsangYong, Infiniti şi al motocicletelor Honda pe piaţa
locală, potrivit unei surse din industrie. Tranzacţia se situează
în jurul a 20 de milioane de euro şi depinde de îndeplinirea unor
condiţii. Mediterranean Car Agency deţine importurile Fiat în
Israel şi este controlată de omul de afaceri Michael Levy.
Michael Levy, cel care va prelua AutoItalia, este fiul lui Ennio
Leah Levi, un industriaş italian care a imigrat în Israel în 1979,
după ce familia sa a înfiinţat în 1971 o fabrică de textile.
Importatorul Fiat, Levy Mediterranean, a fost înfiinţat în 1989.
Unul dintre semnalele unei tranzacţii a fost la sfârşitul anului
trecut, când AutoItalia a împrumutat 9,5 milioane de euro de la
Mediterranean Car Agency. Compania a gajat împrumutul cu mai multe
proprietăţi imobiliare situate în bulevardele Colentina şi
Timişoara din Bucureşti, la cea din urmă adresă aflându-se şi sediu
central al companiei.
Vânzarea grupului AutoItalia reprezintă primul exit de pe piaţa auto locală şi vine la doi ani de la începutul crizei, interval în care vânzările de maşini s-au micşorat cu aproape 70% faţă de nivelul atins în 2007 şi 2008. În prezent, reţeaua AutoItalia este alcătuită din peste 40 de showroomuri, dintre care trei sunt parte a AutoItalia Showroom, divizia de retail a grupului. Afacerile grupului AutoItalia au atins anul trecut un nivel de aproximativ 60 milioane de euro, potrivit estimărilor ZF, după ce în 2009 acestea au fost de peste 92 milioane de euro.
Printre contractele care Stein le va lăsa moştenire noilor proprietari se numără şi cel cu Mercadia, compania lui Dinu Patriciu care deţine lanţul de băcănii Mic.ro şi cu care a semnat anul trecut un contract în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro pentru livrarea a 1.000 de utilitare Fiat Ducato transformate în magazine mobile, acestea urmând a fi livrate într-un interval total de 18 luni. Mai mult, în condiţiile în care Dinu Patriciu doreşte extinderea reţelei magazinelor mobile la un total de 2.000 de unităţi, numărul de vehicule comerciale Fiat poate să crească cu încă 1.000 sau cu un contract nou, tot de 100 de milioane de euro.
Citiţi mai multe despre afacerea fondată de Herbert Stein în numărul curent al revistei BUSINESS magazin