Cum ar putea ajunge impozitul anual pentru un Mercedes cât preţul pentru un Logan nou

Autor: Bogdan Alecu 04.05.2011

Senatorii au votat în şedinţa de miercuri o propunere legislativă prin care se doreşte modificarea modului de calcul a impozitului pentru autovehicule care să încurajeze deţinea de maşini cât mai noi cu motoare cât mai mici. Mai mult, pentru prima dată se doreşte calcularea impozitului şi în funcţie de valoarea automobilului, nu doar a capacităţii cilindrice a motorului sau a normelor de poluare. Deputatul PSD Robert Negoiţă, iniţiatorul propunerii susţine că este ilogic ca un Aro să fie impozitat la fel ca un Bentley, iar un Logan la fel ca un Mercedes-Benz C-Klasse.

Ce impozite am putea plăti - Click pentru tabel

"Dacă ne referim la implementarea anuală pe mijloc de transport, obervăm ca un Bentley este apropiat de nivelul de impozitare al unui Aro. Considerăm că această formulă, aplicată în prezent, creează un mod injust de impozitare, mai mult, este complet ilogic să impozitezi un Aro cu 2.320 de lei (sumă care este aproximativ valoarea de piaţă a maşinii) său valoarea impozitului unei Dacii Logan să fie aproape identică cu cea a unui Mercedes-Benz C-Klasse, respectiv 64 de lei", arată expunerea de motive a propunerii legislative.

Potrivit proiectului, Ministerul Finanţelor va întocmi un catalog în care va stabili valoarea autoturismului în funcţie de marcă, timp, motorizare, eventual şi nivelul de dotări opţionale. Această taxă va fi de 0,75% din valoarea maşinii. Această valoare va fi înmulţită cu 1 pentru maşinile cu motoare de până la 1,5 litri, cu 2 pentru cele intre 1,6 şi 2,0 litri, cu patru pentru cele între 2,0 şi 2,6 litri, cu şase pentru cele între 2,6 şi 3,0 litri, cu opt pentru cele cu motoare între 3,0 şi 5,0 litri şi cu zece pentru cele de peste 5,0 litri. Mai mult acesta va fi înmulţit ulterior cu 3 pentru maşinile non-Euro, cu 2 pentru cele Euro 1, cu 1,75 pentru Euro 2, cu 1,5 pentru Euro 3, cu 1,25 pentru Euro 4 şi 1 pentru Euro 5.

Potrivit noului calcul, pentru un Logan nou s-ar plăti un impozit de 192 de lei, de patru ori mai mare faţă de 48 de lei în prezent, iar pentru un Mercedes-Benz S500 cu motor de 4,7 litri s-ar plăti peste 25.300 de lei, adică 250 de milioane de lei vechi anual.

În cazul unui Aro cu o valoare de 10 ani, cu motor diesel Andoria de 2,5 litri Euro 2, cu o valoare de 8.000 de euro, s-ar plăti un impozit anual de 1.722 de lei, faţă de 900 de lei în prezent, în timp ce pentru o Dacia 1310 s-ar plăti 73 de lei, faţă de 52 lei în prezent.

Propunerea legislativă a primit 45 de voturi pentru, 40 împotrivă şi o abţinere. Iniţiatorul susţine că prin găsirea unei noi modalităţi de taxare ar fi încurajată deţinerea de maşini ieftine cu capacitate cilindrică mică şi un grad redus de poluare.

Legea este ordinară, iar Senatul este prima Cameră legislativă sesizată cu acest act normativ.

Potrivit siteului Senatului Executivul spune că nu susţine adoptarea unei astfel de propuneri legislative fiindă ar discrimina maşinile din import în raport cu cele fabricate local. În plus, Guvernul precizează că Ministerul Finanţelor nu deţine capacitatea de a întocmi un catalog în care să stabilească valoarea autoturismului în funcţie de marcă, tip şi motorizare.