JTI închide o fabrică din Austria. România, în cărţi pentru a prelua producţia
Producătorul de ţigarete Japan Tobacco International (JTI), cu afaceri cumulate de peste 800 mil. euro în România, a anunţat la finele săptămânii trecute că va închide o fabrică din Austria, urmând să transfere producţia în România sau în Polonia.
Producătorul ţigărilor Camel şi Winston va închide ultima unitate de producţie deţinută în Austria, aflată în oraşul Hainburg, potrivit publicaţiei austriece Kurier.at. Astfel, 240 de angajaţi din fabrică vor fi concediaţi, iar alţi 80 de oameni care lucrau la sediul din Viena al producătorului îşi vor pierde locul de muncă.
Capacitatea de producţie a fabricii din Austria nu a fost comunicată şi nici cifra de afaceri a acesteia. Reprezentanţii JTI România nu au oferit informaţii suplimentare legate de acest posibil transfer de producţie.
Deşi compania a renunţat anul trecut la 132 de salariaţi pe piaţa locală din cauza majorării accizelor şi a creşterii valorii pieţei ilegale de ţigarete, România are în continuare unul dintre cele mai ieftine costuri cu forţa de muncă din Europa. La fiecare euro investit într-un salariat român (în costurile cu salariile, cu bonusurile, cu programele de training sau prin contribuţiile sociale etc.), o multinaţională câştigă, în medie, 1,53 euro, potrivit unui studiu recent realizat de firma de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers (PwC).
Tendinţa marilor investitori de a-şi muta producţia în ţările din Europa de Est, unde costurile cu forţa de muncă sunt mai reduse, nu e nouă. Acesta a fost motivul pentru care finlandezii de la Nokia au decis să deschidă fabrica de la Jucu (Cluj) în 2008, unde au în prezent aproape 4.000 de salariaţi, după ce au închis o unitate de producţie din Bochum (Germania). Un salariat al Nokia din Bochum câştiga la acea vreme 2.500 de euro brut/lună, în timp ce un muncitor de la unitatea de producţie de la Jucu nu câştigă mai mult de 400 - 500 de euro brut/lună.
Totuşi, recent, Nokia a renunţat la divizia de cercetare şi dezvoltare de soft de la Cluj, 120 de angajaţi urmând să fie concediaţi până în septembrie, măsura fiind luată în contextul unui program de restructurare anunţat la nivel global, care prevede renunţarea la 7.000 de oameni.
JTI a rulat afaceri cumulate de aproximativ 813 mil. euro în 2009 prin cele două firme - JTI Manufacturing (fabrica din Pipera) şi J.T. International (firma de vânzare şi distribuţie).
Reprezentanţii JTI susţin că au un buget de investiţii de circa 30 de milioane de euro pentru perioada 2009- 2011. De asemenea, exporturile de ţigări (în special de ţigări Camel în Germania) au reprezentat 40% din cifra de afaceri de anul trecut, dublu faţă de ponderea pe care o aveau în 2009.
Piaţa ţigaretelor, estimată la peste 2 mld. euro, este reprezentată de afacerile a trei companii de talie internaţională - British American Tobacco, Philip Morris şi JTI - care controlează cel mai mare segment din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG).
De ce s-ar putea muta producţia JTI din Austria în România
-
n Câştigul per angajat al unui investitor străin din România este mai mare cu 30% faţă de un angajat într-o multinaţională din Europa de Vest.
-
n La fiecare euro investit într-un salariat român (în costurile cu salariile, cu bonusurile, cu programele de training sau prin contribuţiile sociale etc.), o multinaţională câştigă, în medie, 1,53 euro
-
n În 2009, în sectorul bunurilor de larg consum existau cele mai scăzute costuri cu forţa de muncă, de aproximativ 8.300 de euro pe an (ceea ce înseamnă o cheltuială lunară a angajatorului de 690 euro/angajat).
Sursa: PricewaterhouseCoopers (PwC)