Coca-Cola: E timpul ca românii din ţară să susţină relansarea consumului. GALERIE FOTO
Maşini de epocă, valeţi, hostesse în costume în stil victorian, câteva sute de persoane şi multă Coca-Cola au fost elementele care au definit petrecerea aniversară din Bucureşti a băuturii create în 1886 de farmacistul american John S. Pemberton şi care vinde anual în România sute de milioane de litri cu o marjă de profit în jur de 10%.
"Când am auzit că l-au omorât pe Bin Laden nu mi-a venit să cred. M-am gândit: Nu puteau să mai aştepte o săptămână", întreabă glumind Călin Drăgan, cel care conduce de şase ani Coca-Cola HBC în România şi Republica Moldova, la una dintre puţinele sale ieşiri în public.
În weekendul care tocmai s-a încheiat, Coca-Cola, cel mai mare jucător de pe piaţa locală a băuturilor răcoritoare, a sărbătorit 125 de ani de existenţă. Gigantul american a organizat petrecerea aniversară în 200 de ţări unde este prezent brandul, printre care şi România. Impresionat de acest sfârşit de săptămână "de sărbătoare", după cum apreciază, Călin Drăgan a mărturisit că ar putea merge să sărbătorească şi la Atena, acolo unde se află "compania-mamă" a îmbuteliatorului din România.
"Nu cred că există în prezent un jucător din FMCG (bunuri de consum - n. red.) unde să nu se găsească cel puţin un fost angajat al Coca-Cola", spune şeful îmbuteliatorului local şi adaugă că la petrecerea de la Palatul Bragadiru din Capitală sunt aşteptate 400 de persoane care au confirmat ferm şi alte 200 care au spus că este posibil să ajungă.
"Sunt prezenţi atât angajaţii noştri, cât şi cei care au lucrat pentru noi şi acum nu mai lucrează", a spus Călin Drăgan.
Numărul de vedete pe metru pătrat a crescut continuu după ora 20.00, ora la care se dădea oficial startul petrecerii, dar o notă aparte era dată chiar de angajaţii companiei care erau "marcaţi" cu insigne cu sigla Hellenic. După numai o oră la mesele rotunde amenajate în sală nu mai erau locuri, iar Mugurel Rădulescu, directorul de comunicare al Coca-Cola HBC România, spunea puţin mai târziu că "la momentul acesta sunt prezenţi 150 de invitaţi".
Reprezentanţii companiei nu au precizat ieri, până la închiderea ediţiei, câţi oameni au fost în final la evenimentul organizat vineri seara de Coca-Cola. Mai mult, pe parcursul petrecerii, când a venit vorba de costul acesteia, reprezentanţii Coca-Cola ofereau un răspuns standard. "Eu personal nu ştiu", au răspuns atât Călin Drăgan, cât şi Mugurel Rădulescu. Petrecerea a costat, potrivit estimărilor ZF, câteva zeci de mii de euro, în condiţiile în care doar închirierea sălii începe de la 4.000 de euro. Sala Colosseum din Palatul Bragadiru poate găzdui până la 400 de oaspeţi, însă numărul mediu de invitaţi este de 175-250 de persoane, potrivit datelor obţinute de ZF de la gazda evenimentului.
Aniversarea brandului american a fost anunţată şi pe panourile publicitare din oraş, în reviste, la televizor sau pe sticlele aniversare. Invitaţii nu par însă să se gândească la problemele mondiale. "Abia aşteptam petrecerea", spune o invitată prezentă la Palatul Bragadiru, unde deşi nu a existat o fântână cu Coca-Cola, aşa cum şi-ar fi dorit unii invitaţi, băutura a curs în pahare.
Banii au venit din străinătate
Călin Drăgan, 44 de ani, este unul dintre cei mai puternici executivi români, iar cariera lui în Coca-Cola a început imediat după terminarea facultăţii, la Timişoara, compania fiind şi singura în care el a lucrat.
La evenimentul aniversar, Drăgan era degajat, vorbăreţ şi optimist deşi Coca-Cola a vândut în România în primul trimestru al acestui an cu 12% mai puţine navete de băuturi comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, din cauza persistenţei unor condiţii economice dificile, potrivit unui raport al companiei. Mai mult, Coca-Cola Hellenic, principalul îmbuteliator de băuturi Coca-Cola din Europa, preciza într-un raport citat de Mediafax că în România veniturile au scăzut cu 27 mil. euro în 2010, faţă de anul precedent.
"Înainte de izbucnirea crizei românii din străinătate trimiteau bani acasă şi susţineau consumul. O să vedem o revenire a consumului pentru că pieţele externe încep să îşi revină şi aşa românii din străinătate vor începe iar să trimită bani acasă. Consumul ar trebui însă alimentat în principal cu banii românilor din România, nu cu ai celor din străinătate", a explicat Drăgan.
Deşi nu oferă date concrete despre revenirea pe creştere a businessului Coca-Cola executivul spune, pe ritmurile muzicii lui Horia Brenciu care încânta publicul cu melodia "Que sera sera" ("Ce va fi, va fi"), "noi câştigăm cotă de piaţa în continuu însă piaţa scade".
Businessul Coca-Cola în România
-
Sistemul Coca-Cola pe piaţa locală este format din Coca-Cola România - care deţine brandurile şi concentratele de sucuri - şi partenerul său îmbuteliator, compania grecească Coca-Cola Hellenic, care produce, distribuie şi vinde produsele sub licenţă.
-
Băuturile sunt îmbuteliate în prezent în trei fabrici din Ploieşti, Timişoara şi Vatra Dornei, iar toate lansările de produse şi campaniile de marketing sunt coordonate de echipe mixte alcătuite din angajaţi ai celor două companii din sistem.
-
Coca-Cola Hellenic este cel mai mare îmbuteliator de băuturi răcoritoare de pe piaţa locală şi a înregistrat, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, în 2009 o cifră de afaceri de 1,8 mld. lei (440 mil. euro), în scădere de la circa 550 mil. euro în anul anterior şi un profit net de 172 mil. lei (40,7 mil. euro).
-
Piaţa locală a băuturilor nonalcoolice este estimată la puţin peste un miliard de euro, cei mai mari jucători fiind multinaţionalele Coca-Cola şi Pepsi şi grupurile româneşti European Drinks şi Romaqua.