Opinie de Mădălin Niculeasa: România ignoră dezbaterea europeană cu privire la TVAMădălin Niculeasa
Autor:
Madalin Niculeasa
08.05.2011
Începând cu domeniul literar unde se constată că autorii români sunt în contratimp cu încadrarea în anumite tipare literare - în sensul că se manifestă prea târziu faţă de respectivul curent literar - şi terminând cu contemporaneitatea crizei financiare sau economice manifestate în Europa Occidentală, vom constata că există un talent înnăscut al acestor meleaguri de a decala convieţuirea în timp real cu marile evenimente sau dezbateri.
Această trăsătură se manifestă şi la bune, şi la rele, adică
suntem discontinui temporal atât la evenimentele şi dezbaterile
unde construim, cât şi la cele în care efectele negative sunt
preponderente.
Vedeţi înregimentarea literară a lui Eminescu,
Călinescu, Bacovia, respectiv efectele crizei economice şi momentul
finalizării acesteia în România.
Presupun că fiecare specialist, pe palierul lui de competenţă,
poate explica acest refuz de contemporaneitate, identificând atât
motive şi raţiuni subiective, cât şi raţiuni obiective. În ceea ce
mă priveşte, asumând complexitatea acestui fenomen, consider că
există puternice argumente subiective care ne îmbie spre un astfel
de comportament, unul dintre acestea find educţia şi informaţia.
Dacă atunci când vorbeam despre consumator spuneam că acesta
trebuie să înţeleagă că până la un anumit nivel, determinat nu
matematic, are obligaţia de a se informa, cultiva şi educa, acelaşi
lucru putem spune şi cu privire la discontinuitatea noastră în
abordarea fenomenelor, în sensul că înclinaţia spre educaţie,
dorinţa de a primi informaţii brute şi nu neapărat prelucrate,
plăcerea de a participa la dezbateri cu responsabilitate şi cel mai
important cu argumente, pot fi elemente care să restrângă decalajul
abordărilor şi dezbaterilor temporale dintre noi şi occident.
Lipsa dezbaterii cu argumente şi chiar lipsa înclinaţiei spre
dezbatere se manifestă cred în toate domeniile de activitate. Când
eram copil obişnuiam să lovesc o minge de fotbal la perete; mediul
dezbateriilor din ţara noastră este identic cu lovitul mingii la
perete, în sensul că ideea se întoarce la tine exact aşa cum ai
trimis-o. De aici şi aproximarea şi ignorarea evenimentelor cu
adevărat de discutat. Zeiţa Eris era identificată ca fiind zeiţa
discordiei; Schopenhauer plecând de la nevoia de a convinge şi nu
neapărat de a spune adevărul, cum considera Aristotel, a
identificat dialectica eristică, adică acea dezbatere cu argumente
menită să convingă. Socrate, atunci când s-a întors din Agora, a
fost întrebat de un prieten ce a văzut acolo, răspunzând că a văzut
mulţi oameni, dar puţini cetăţeni. Discordia cu argumente asigură
contemporaneitatea abordărilor individuale şi naţionale cu cele
globale sau regionale. Contemporaneitatea cu evenimentele şi
discuţia cu argumente face diferenţa dintre un om şi un cetăţean,
dintre un consumator educat şi un consumator pasiv care are nevoie
de protecţie exterioară sieşi în tot ceea ce face. Destul cu
filosofia.
Un exemplu de fugă de contemporaneitate este poziţia noastră
faţă de dorinţa Comisiei Europene de a modifica regimul de
funcţionare a Taxei pe Valoarea Adăugată, atât în ceea ce priveşte
mecanismele, cât şi procedura administrativă. Plecând de la o
realitate matematică conform căreia în 2008 valoarea TVA colectată
de statele membre a fost în jur de 862 mld. euro, iar diferenţa
dintre valoarea colectată şi valoarea care ar fi trebuit să fie
colectată a fost de 12% chiar şi 20% pentru unele state membre
(adică 118,8 mld. euro nu au fost colectate), organul executiv al
Uniunii Europene a considerat că este imperativă modificarea
procedurilor administrative şi funcţionale ale acestui
impozit.
La nivel individual, România are aceleaşi probleme în
condiţiile în care, cel puţin la nivel declarativ, există diferenţe
între ceea ce este şi ceea ce ar fi trebuit să fie, din punctul de
vedere al valorii facturilor de TVA. Ce a făcut România în acest
sens? Nu am cunoştinţă despre vreo măsură conceptuală menită să
reducă această diferenţă. Nu mă refer la înmulţirea controalelor
fiscale şi la abordările pur formale şi necoroborate ale
inspectorilor fiscali, acestea fiind oricum de nivelul firescului,
ci mă refer la măsuri menite să construiască un sistem nebirocratic
şi funcţional, nu numai pentru organele fiscale, ci şi pentru
contribuabil.
Ştim să dăm cu biciul, considerând că toţi contribuabilii sunt
cel puţin infractori întrucât au procedat altfel decât fiscul este
dispus să înţeleagă, să fim formalişti şi birocraţi considerând că
fondul şi realitatea tranzacţiei rezultă doar din aspecte formale,
dar nu ştim să fim responsabili înţelegând că un contribuabil
respectat înseamnă un contribuabil în plus la bugetul de stat, nu
ştim să fim substanţiali înconjurându-ne în acelaşi timp de forme
şi birocraţii pentru a înţelege că fondul tranzacţiei determină
forma acesteia şi nu invers, după cum nu ştim să construim un
sistem pentru un parteneriat strategic şi de lungă durată cu
contribuabilii, înţelegând astfel că există o relaţie de colaborare
şi nu de subordonare între cei doi actori ai pieţei fiscale.
Aceste abordări unilaterale, doar pentru interesul Statului,
sunt de domeniul trecutului în lumea occidentală, în condiţiile în
care organele cu atribuţii în desenarea sistemului fiscal se
preocupă în egală măsură de creşterea veniturilor bugetare dar şi
de fericirea celui care contribuie, a contribuabilului. În acest
sens, Comisia Europeană înţelegând şi asumând faptul că sarcina
administrativă în materia taxei pe valoare adăugată şi taxelor în
general trebuie să fie suportată în egală măsură de contribuabil şi
organele fiscale propune diferite modele de funcţionare a TVA,
printre care merită menţionate sistemele în care declaraţiile
fiscale sunt depuse de organele fiscale în baza informaţiilor
transmise în timp real de către contribuabil, cele în care există
un cont bancar controlat de către organele fiscale unde se
decontează în termeni reali tranzacţiile cu TVA, sau sistemul în
care există un cont colector deschis la nivelul trezoreriei prin
care sunt colectate şi deduse sumele aferente taxei pe valoare
adăugată. Toate cele 14 modele de funcţionare a TVA au în vedere
degrevarea administrativă a contribuabilului de birocraţia aferentă
colectării TVA.
Taxa pe valoare adăugată are la bază un sistem tranzitoriu
impus de către Uniunea Europeană de la început şi până în prezent,
sistem care permite diverse derogări pentru fiecare Stat Membru. La
nivel substanţial, pentru a oferi consistenţă administrativă şi
predictibilitate legislativă (se are în vedere un orizont de timp
cuprins între 2011 - 2038) se doreşte definitivarea sistemului
comun al taxei pe valoare adăugată prin trecerea de la sistemul
tranzitoriu la un sistem definitiv, sens în care se propune
schimbarea locului de impunere din ţara de destinaţie în ţara de
origine, adică locul de unde pleacă bunurile sau de unde se
prestează serviciile după cum se doreşte o armonizare mai strânsă
în ceea ce priveşte ratele de TVA.
Şi? Poate fi şi aceasta o abordare, însă substanţialitatea
propunerilor europene vor produce atât de multe consecinţe
respectiv vor provoca atât de multe dezbateri politice, juridice şi
economice încât cel mai bine ar fi să încercăm să participăm la ele
decât să aşteptăm ca mielul la tăiere. Nu ştiu dacă putem influenţa
în vreun fel această propunere de direcţie, însă cu siguranţă putem
asuma şi asimila atât de multe informaţii din tot ceea ce înseamnă
această propunere încât nu vom fi surprinşi la nivel de stat sau la
nivel individual de ceea ce urmează să se întâmple.
Din 1967, data introducerii Taxei pe valoare adăugată în
Uniunea Europeană şi până în prezent acest impozit a evoluat
substanţial şi procedural în etape, atât datorită concesiilor
politice realizate la acest nivel cât şi datorită acumulărilor de
înţelegere; taxa pe valoare adăugată intră într-o nouă etapă, aceea
în care toate elementele au fost identificate urmând ca acestea să
fie aşaezate astfel încât funcţionarea acesteia să profite atât
contribuabilului cât şi statelor membre. Nuanţarea şi rotunjirea
sistemului de funcţionare a taxei pe valoare adăugată va fi lupta
de idei care va anima următorii ani, la toate nivelurile de
discuţie. Ţelul asumat de Comisia Europeană poate fi câştigat doar
cu multă voinţă politică şi cu la fel de multe concesii politice;
juridic şi economic lucrurile au evoluat atât de mult încât au
ajuns să se reflecte unul pe celălalt. Rămâne de văzut în ce măsură
mediul politic este pregătit să recunoască înţelegerea stabilită de
planul economic şi cel juridic. Pentru aceasta, este nevoie de
dezbatere şi dihonie, de argumente şi de responsabilitate. Vom
vedea cât de unită este Europa în faţa acestei dezbateri, care
reprezintă cu adevărat mărul discordiei.
Mădălin Niculeasa este partener la casa de avocatură
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen