Firmele mai depun declaraţii pe hârtie la Fisc doar până în iunie. Din iulie, pe internet
Firmele mai pot depune declaraţii în format fizic la administraţiile fiscale numai în lunile mai şi iunie, întrucât începând cu luna iulie toate firmele, inclusiv cele mici, sunt obligate să depună online declaraţiile lunare privind contribuţiile sociale, impozitul pe venit şi TVA. În acest context, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunţat că va desfiinţa până în luna septembrie circa 150 de administraţii financiare, adică peste o treime, pentru că nu sunt eficiente.
"O mare parte din angajaţi vor fi relocaţi pe domenii cu un deficit de personal, în zone precum controlul fiscal sau activitatea de administrare a marilor contribuabili, unde gradul de colectare este mult mai mare", a spus Sorin Blejnar, preşedintele ANAF.
Începând cu luna iulie, fiecare contribuabil va fi nevoit să-şi ia certificat pentru a putea depune online declaraţia unică privind contribuţiile sociale şi impozitul pe venit (112) şi declaraţia privind TVA. Declaraţiile se depun pe site-ul e-guvernare.ro.
O eficientizare şi o optimizare e bine venită, iar pentru mine depunerea online a declaraţiilor este mult mai facilă. Începând cu această lună, şi noi vom depune online toate declaraţiile", a spus Dragoş Popescu, proprietarul firmei de consultanţă pentru dotarea hotelurilor Concept Hotels, cu afaceri de 700.000 de euro anul trecut şi care are 17 salariaţi.
Totuşi, cele mai recente date arată că un număr de 181.674 de companii, reprezentând 40% din total, au depus până pe 21 februarie declaraţia unică privind plata contribuţiilor şi a impozitului pe venit, însă doar 16% au transmis formularul prin internet. Depunerea online presupune achiziţionarea unui certificat digital calificat de semnătură electronică emis de furnizorii autorizaţi (CertSign, DigiSign sau TransSped) şi înregistrarea acestuia la organele fiscale. Certificatul digital este o "carte de identitate" virtuală - cu o valabilitate de un an - care permite autentificarea unui document electronic. Un certificat digital costă circa 50 de euro, însă există şi posibilitatea depunerii mai multor declaraţii cu un singur certificat fiscal dacă acest lucru este asumat în faţa organelor fiscale. Cea mai mare parte din declaraţiile primite, respectiv 80% din total, reprezintă documentele depuse de firme cu până la 10 angajaţi.
Compania care a depus declaraţia unică pentru cei mai mulţi salariaţi este CFR Călători, respectiv pentru 14.000 de angajaţi, operaţiunea fiind realizată prin internet.