Amway nu crede în creşteri nici în acest an. „Încercăm să menţinem o previziune realistă“

Autor: Cristina Roşca 09.05.2011

Amway România, companie prezen­tă pe piaţa vânzărilor directe, şi-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 84 de milioane de lei (20,6 mil. euro la cursul actual), în scădere cu 7 mil. lei faţă de anul trecut.

"Încercăm să menţinem o previ­ziune realistă. Scăzând puterea de cum­părare, automat scade şi consumul. Este posibil ca acesta să fie afectat în continuare dacă situaţia economică şi veniturile populaţiei vor continua să scadă", spune George Popescu, direc­torul general al companiei.

El adaugă că vom vedea o revenire a consumului când puterea de cumpărare a populaţiei se va stabiliza.

Amway România a obţinut anul trecut afaceri de 91 milioane de lei (21,6 mil. euro), în scădere de la 116 mil. lei (27,5 mil. euro) în 2009. De asemenea, profitul companiei a scăzut la 3 mili­oa­ne de lei în 2010, faţă de 9 milioane de lei în anul anterior. Pentru 2011 compania şi-a bugetat un profit de 2,5 milioane de lei.

În România Amway are circa 50.000 de persoane înregistrate (clienţi finali şi revânzători), dintre care aproximativ 3.000 sunt Întreprinzători Privaţi Autorizaţi, persoane care se ocupă de revânzarea produselor. "Nu­mărul lor s-a menţinut stabil în ultima perioadă."

În ceea ce priveşte clienţii Amway, Popescu mai spune că aceştia au un comportament de consum diferit de cei care cumpără produse din retail, deoarece în cazul primilor preţul nu este criteriul principal de alegere. "În ceea ce priveşte produsele din portofoliul Amway situaţia este uşor diferită faţă de produsele din retail deoarece vânzarea directă se bazează pe fidelizarea clienţilor."

Piaţa vânzărilor directe, estimată de ZF la circa 200 de milioane de euro în 2010, din care cea mai mare parte o reprezintă segmentul cosmetic, este dominată de companii precum Avon, Oriflame, Amway şi Zepter.

Amway are în portofoliu în principal produse cosmetice, dar şi suplimente alimentare şi produse de îngrijire a locuinţei. Peste 60% din vânzările companiei vin din cosmetice, gama cea mai dinamică şi datorită noilor lansări, iar suplimentele alimentare contribuie cu 25% la încasările totale.

Urmează produsele de îngrijire a locuinţei, cu 10% din cifra de afaceri şi accesoriile şi vasele de gătit care au o contribuţie de 5%. Diferenţa faţă de ţările din Vest este că în România, ca şi în tările din regiune, cererea cea mai mare se îndreaptă către cosmetice, în timp ce suplimentele alimentare, care în Vest reprezintă şi 40% din business, sunt mai puţin căutate.

La începutul acestui an, compania americană care face parte din grupul Alticor a mai lansat o gamă de produse cosmetice, Beauty Cicle, plasată pe segmentul de preţ mai scăzut decât Artistry, gamă care ar putea aduce creşteri ale categoriei de produse de înfrumuseţare cu până la 35%.

Amway nu oferă date despre consumul per capita sau despre piaţa de produse cosmetice, însă jucătorii din sector estimează că piaţa are o valoare de 800 mil. dolari, ceea ce înseamnă că un român cheltuie mai puţin de 40 de dolari pe an, respectiv cam 4 dolari pe lună.