Avem comenzi concrete, sperăm că piaţa va creşte, spune Elis Pavaje

Autor: Andreea Mioara Neferu 09.05.2011

Producătorul de pavaje Elis Pavaje din Petreşti, Alba, deţinut de familia Goţa, şi-a intersectat drumul cu câ­te­va dintre cele mai mari proiecte de construcţii ale ultimilor ani: Petrom City, hipermarketul Real din Sibiu, magazinele de bricolaj Obi din cartierul bucureştean Berceni şi Ploieşti sau hipermarketul Carrefour din Drobeta-Turnu Severin.

"Lăcătuş mecanic de meserie, tata a mers în '91 la nişte prieteni din Germania şi acolo a văzut că exista peste tot produsul acesta (pavaje - n.red.). S-a gândit că şi în România ar putea face aşa ceva astfel că, întorcându-se acasă, a cumpărat nişte prese de vulcanizare, pe care le-a adaptat, şi a fabricat trei utilaje artizanale, care aveau o capacitate iniţială de producţie de doar 16 metri pătraţi pe zi", povesteşte despre începutul companiei Emil Goţa, unul dintre cei doi fii ai fondatorului, în prezent director general al companiei, scrie revista Business Magazin (www.businessmagazin.ro).

Originar din Pe­treşti, judeţul Alba, Eli­siu Goţa a văzut pentru prima oară pavele în Ger­mania, în curtea unei biserici. La 20 de ani de atunci, familia sa are un business cu rulaj anual de aproape 14 mi­lioane de euro.

Compania, care deţine în prezent două unităţi de pro­duc­ţie la Petreşti, judeţul Alba şi la Stoeneşti, judeţul Prahova, cu o capa­citate de producţie de 8.000 de metri pătraţi pe zi, a investit de-a lun­gul timpului circa 15 mi­lioane de euro pen­tru dezvol­ta­rea afa­cerii, iar anul acesta are în plan investiţii de încă un milion de euro.

Anul trecut, com­pania a înregistrat afa­ceri de 57 de milioane de lei (13,5 milioane de euro), în scădere cu 5% faţă de anul anterior, iar Goţa spune că declinul este doar valoric, pentru că din punctul de vedere al volumelor vândute, s-a consemnat chiar un avans. Pe de altă parte însă, primul trimestru al lui 2011 a mers chiar mai bine decât perioada similară a lui 2010, în con­diţiile în care comenzile au revenit: businessul a crescut cu 38%, până la 6,5 mil. lei (circa 1,5 mil. euro). "Avem comenzi concrete, iar toate anunţurile privind dezvoltarea de centre comerciale sau lanţuri de magazine ne fac să sperăm că piaţa pe care activăm va mai creşte", explică Goţa.

Potrivit estimărilor companiei, piaţa locală a pavajelor şi a prefabricatelor mici se ridică în prezent la 75 de milioane de euro, în condiţiile în care din punct de vedere cantitativ se află undeva la 9 milioane de metri pătraţi. "În 2008 tot în jurul acestui nivel se învârtea", precizează Goţa.

Citiţi mai multe despre povestea Elis Pavaje în revista Business Magazin.