Angajaţi oameni competenţi în proiecte europene, dacă vreţi bani de la UE!

Autor: Adelina Mihai 12.05.2011

Cei care vor să ducă la bun sfârşit un proiect finanţat din fonduri europene trebuie să se asigure că au manageri de proiect şi consilieri juridici cu experienţă în implementare. Acesta este sfatul pe care îl dau beneficiarii care au finalizat proiecte europene, consultanţii, dar şi reprezentanţii autorităţilor care gestionează bani europeni.

"Echipa trebuie aleasă cu atenţie, noi avem un manager de proiect care a lucrat în implementarea a peste 100 de proiecte, avem consilier juridic şi responsabil financiar cu experienţă, dar şi un lector cu experienţă de peste 20 de ani, care a predat în cadrul cursurilor din proiect", a spus Ramona Roşca, preşedintele Asociaţiei Tehnice de Formare Profesională "TEACH ING".

Roşca a fost prezentă ieri la conferinţa "Cara­vana fondurilor europene 2011 - Cum vor schimba fondurile europene România?", organizată de ZF la Iaşi în parteneriat cu AMPOSDRU, autoritatea de management care gestionează fondurile europene pentru resurse umane şi firma de consultanţă Accreo.

Deficitul de personal şi demotivarea, principalele probleme

Consultanţii pe fonduri europene spun că 75- 80% din investitorii care apelează la serviciile lor au abordări superficiale, de genul "cum să facem să luăm şi noi nişte bani europeni?". "Fiecare beneficiar ar trebui să realizeze că, atunci când îşi construieşte o echipă de proiect, trebuie să aibă aceeaşi abordare pe care o are atunci când recrutează oameni pentru compania sa", a spus Ovidiu Mihăilă, consultant în fonduri europene şi dezvoltarea afacerilor la Accreo România.

În opinia lui Cristian Ababei, directorul executiv al OIR POS DRU Nord-Est (organismul intermediar care coordonează proiectele europene finanţate prin programul de dezvoltare a resurselor umane), creşterea gradului de absorbţie ar putea fi generată de o descentralizare a domeniilor majore de intervenţie (de exemplu, promovarea culturii antreprenoriale), care în prezent se află în gestiunea AMPOSDRU.

"În celelalte state membre există o instituţie care are rol de coordonare şi care dirijează toate celelalte instituţii, de aceea şi rolul autorităţii de management este de a coordona organismele regionale, nu de a face treaba organismelor intermediare. Vom insista cu solicitarea acestei descentralizări la următorul comitet de monitorizare din această lună", a spus Ababei.

Una dintre cele mai mari probleme în ges­tiunea fondurilor europene rămâne demotivarea funcţionarilor publici, dar şi deficitul de personal din această zonă.

"O propunere a Guvernului de acum 2-3 ani era ca remunerarea să ajungă la 2.000 - 3.000 de euro/lună. Ce poţi să faci când un ofiţer de proiect, care are un salariu de 1.500 de lei, certifică cheltuieli salariale de 15.000 de lei pe lună pentru un manager de proiect?", se întreabă Ababei.

Ar mai fi nevoie de oameni

Cosmin Coman, directorul executiv al direcţiei de dezvoltare şi proiecte europene din cadrul Primăriei Iaşi, este de părere că principala problemă o reprezintă deficitul de personal. "Avem proiecte europene semnate în valoare de peste 200 de mil. euro, sumă echivalentă cu valoarea bugetului Iaşi. Partea proastă începe când vom pune în implementare aceste proiecte. Dacă s-ar pune câte trei persoane care să se ocupe de un proiect, am avea nevoie de 54 de angajaţi. Acum avem 21 de angajaţi cu totul, iar posturile sunt blocate", a spus Coman.

În opinia Gabrielei Macoveiu, directorul de comunicare şi promovare regională al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord- Est, care se ocupă de proiectele europene pe infrastructură, reducerea intervalelor de timp în care autorităţile răspund beneficiarilor este esenţială.

"Până la 31 decembrie 2011 trebuie să cheltuim 459,15 mil. euro din Programul Operaţional Regional - aceştia sunt banii pentru care vom fi întrebaţi de ce nu i-am absorbit", a spus Macoveiu.

Experienţa beneficiarilor de fonduri europene din nord-estul ţării arată că, atunci când vrei să demarezi un proiect european, trebuie să te asiguri că ai cash flow pe care să-l foloseşti pentru activităţile din primele luni de proiect.

"Prima lecţie pe care am învăţat-o a fost că scrierea şi contractarea unui proiect este complet diferită de implementare", a spus Irina Sile, directorul executiv al Fundaţiei Corona.