Mitsubishi: Curierii şi companiile din energie sunt interesaţi de maşini electrice

Autor: Bogdan Alecu 14.05.2011

"Noi suntem în discuţii cu mai mulţi clienţi care vor achiziţiona peste zece maşini electrice i-MiEV. Toate aceste comenzi se vor concretiza într-un număr mai mare sau mai mic în funcţie de facilităţile acordate de Guvern. Noi iniţial nu ne aşteptam la un asemenea potenţial. Estimam vânzări mai mici de cinci unităţi în acest an", a spus Daniel Antor, directorul executiv al M Car Trading, importatorul Mitsubishi pe piaţa locală, parte a Ţiriac Holdings.

El a subliniat că sunt deja discuţii avansate purtate cu primăria Capitalei şi cu cea a Constanţei pentru crearea unei infrastructuri, cum ar fi amplasarea de staţii de încărcare în parcările publice.

Primul client care a achiziţionat un Mitsubishi i-MiEV a fost divizia locală a Mitsubishi Corporation, companie deţinută direct de către concernul nipon. Alături de aceasta mai sunt interesate de maşini electrice şi firmele de curierat, cele din domeniul energiei electrice şi chiar cele din domeniul distribuţiei de combustibili.

Daniel Antor dă exemplul Petrom, cea mai mare companie românească, ce a achiziţionat anul trecut firma Wind Power Park care deţine în Dobrogea un proiect de generare de electricitate din surse eoliene, cu o capacitate proiectată de 45 MW.

"Firmele de curierat parcurg anual foarte mulţi kilometri, iar costul scăzut de exploatare, alături de facilităţi din partea primăriei precum acces în zone unde circulaţia maşinilor este interzisă cum este cazul centrului vechi ar determina tot mai multe astfel de companii să achiziţioneze maşini electrice", a subliniat Daniel Antor.

Un "plin" pentru i-MiEV costă 7,9 lei şi permite rularea între 100 şi 150 km, în funcţie de condiţiile de trafic, încărcătură şi condiţiile meteo, autonomia fiind afectată inclusiv de frig. Spre comparaţie, în cazul unui model diesel de oraş parcurgerea unei distanţe de 150 km ar costa aproape 50 de lei, adică de şase ori mai mult.

Pe de altă parte, unul dintre dezavantajele maşinilor electrice îl constituie costul foarte ridicat de achiziţie, un i-MiEV având un preţ de 36.640 de euro cu TVA inclusă.

Guvernul a adoptat luna trecută prin ordonanţă de urgenţă acordarea de facilităţi persoanelor fizice, unităţilor administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice care doresc să achiziţioneze autovehicule electrice sau hibride. Acestea vor primi o subvenţie de până la 20% din preţul maşinii, dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru automobilele electrice, respectiv o reducere de până la 10%, dar nu mai mult de 1.800 de euro pentru cele hibride. În acest caz, ajutoarele de stat nu includ şi persoanele juridice, care în momentul de faţă reprezintă cea mai mare piaţă a maşinilor electrice.

"Sunt multe companii care sunt interesate de achiziţie, dar momentan acestea aşteaptă ca ordonanţa de urgenţă pentru ajutorul primit pentru cei ce cumpără maşini electrice să includă şi persoanele juridice, nu doar instituţiile şi persoanele fizice", a subliniat Antor.

Datorită costului de achiziţie, importatorul lucrează la crearea unei oferte de leasing operaţional împreună cu Premium Leasing, firma de leasing operaţional a Ţiriac Holdings.