Piaţa auto: nu sunt semne nici de boom, nici de prăbuşire. „Creşterea vine din service şi din servicii post-vânzare“

Autor: Bogdan Alecu 15.05.2011

Jerome de Haan, director regional al Mazda pentru Europa Centrală şi de Sud-Est, se aşteaptă ca vânzările de maşini ale mărcii nipone să se menţină şi în acest an la un nivel similar cu cel din 2010, declinul din primul trimestru urmând să fie compensat de o creştere ulterioară determinată de lansarea programului "Rabla".



"Momentan Mazda în România are o cotă de piaţă de aproximativ 1%, adică la un nivel similar cu cel de anul trecut. Potenţialul mărcii este de a ajunge la un nivel de 2-3% din piaţă, similar cu cel din alte ţări europene. Per total, la nivel european aveam aproximativ 1,5% cotă de piaţă, dar sunt şi pieţe mai slabe, cum este cazul Franţei sau Spaniei, dar şi pieţe puternice cum este cazul Germaniei sau Austriei", a spus Jerome de Haan.

Pe piaţa locală Mazda a vândut 113 autoturisme în primul trimestru al acestui an, în scădere cu 50% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Cota de piaţă a Mazda în primul trimestru, luând în calcul numai autoturismele, a fost de 0,8%, similară cu cea înregistrată şi în 2010.

"Pe piaţă nu există estimări că va exista un nou boom, dar nici că se va duce din nou în jos. Acum ne concentră m pentru a ajuta dealerii să înregistreze o creştere a veniturilor din service şi servicii post-vânzare. Atunci când numărul de maşini vândute nu creşte, importanţa celor care intră în service este şi mai mare pentru ca dealershipul să obţină în continuare profit", a subliniat de Haan.

Potrivit şefului Mazda pe regiune, preţul mediu al maşinilor vândute în Europa în momentul de faţă a crescut, clienţii cheltuind mai mulţi bani pentru o maşină.

"Acum cumpără automobile mai scumpe, mai bine echipate decât dinainte de criză. Acest lucru înseamnă că aceştia sunt mai încrezători în viitor decât înainte. Un lucru care s-a schimbat acum este faptul că se obţine mai greu finanţare, deci o maşină nu mai este la fel de accesibilă şi nu mulţi au economisit suficient pentru a cumpăra cash un automobil", a subliniat Jerome de Haan.

Dintre modelele comercializate pe piaţa locală, SUV-ul Dacia Duster a înregistrat creşteri de preţ, care pe lângă scumpirea determinată de majorarea TVA-ului de la 19 la 24% s-a scumpit cu peste 200 de euro, cu toate că modelul are deja un an vechime.