Orange: Planul de combinare a reţelei cu nemţii nu este încă definit

Autor: Anca Barbulescu 15.05.2011

Orange România exploatează în comun părţi ale reţelelor de telefonie mobilă cu Vodafone şi Cosmote de trei ani, dar, deocamdată, planul pentru combinarea reţelelor France Telecom şi Deutsche Telekom în România nu a fost definit.

Deutsche Telekom controlează indirect, prin OTE, Romtelecom şi Cosmote.

"Partajăm infrastructură cu Vodafone şi Cosmote de mai multă vreme, dar un plan pentru exploatarea în comun a reţelelor France Telecom şi Deutsche Telekom nu a fost definit. Suntem însă în căutare de noi oportunităţi prin care să fim mai eficienţi", a declarat Thierry Millet, directorul executiv al Orange România, cel mai mare operator de telecomunicaţii din piaţa locală. France Telecom deţine Orange România.

Până acum, compania a folosit în comun cu ceilalţi doi principali furnizori de servicii de telefonie mobilă pilonii de telecomunicaţii pe care sunt amplasate echipamentele, strategie care a adus o reducere a cheltuielilor necesare extinderii reţelei, întrucât costurile au fost astfel împărţite. Partajarea a vizat strict infrastructura, nu şi echipamentele necesare reţelei de telecomunicaţii. France Telecom şi Deutsche Telekom au pus în urmă cu o lună în discuţie planul de a exploata în comun infrastructură în Polonia, Austria şi România, mizând pe economii totale de 650 de milioane de euro din reducerea costurilor operaţionale cu investiţiile, model deja aplicat în Marea Britanie.

"Dacă nu vom intensifica iniţiativele de partajare, nu avem cum să rămânem competitivi şi vom avea probabil dificultăţi", a declarat Mădălina Suceveanu, directorul tehnic al Orange România. Ea a argumentat că pe o piaţă în scădere, lucru care se simte implicit în veniturile operatorilor, continuarea investiţiilor şi, totodată, menţinerea preţurilor la acelaşi nivel implică asemenea măsuri de exploatare în comun a reţelelor.

Orange vrea să investească între 500 şi 600 de milioane de euro pentru dezvoltarea companiei pe piaţa locală până în 2015, bugetul pentru acest an fiind de aproximativ 110 milioane de euro, potrivit declaraţiilor lui Millet. "Paşii de execuţie ai planului de investiţii depind foarte mult nu doar de contextul economic, ci şi de alţi factori precum eroziunea indicatorilor financiari ai pieţei telecom sau reglementările care ar putea influenţa negativ performanţele companiei", a adăugat el.

Bugetul de investiţii de 110 milioane de euro din acest an va fi alocat în cea mai mare parte extinderii şi modernizării reţelei în special în mediul rural, program care va include 2.000 de site-uri şi va reduce consumul energetic cu până la 20%. "Începem în Transilvania, urmează Moldova, Banat şi apoi sudul ţării, acţiune care se va încheia la jumătatea anului viitor", a explicat Mădălina Suceveanu. Astfel, 98% din populaţie va fi sub acoperirea reţelei 3G a operatorului, iar întreaga infrastructură va fi pregătită pentru lansarea unor serviciilor 4G bazate pe tehnologia LTE. În prezent, Orange are o acoperire a servicilor de telefonie mobilă de 88,8% din teritoriul României şi 99,5% din populaţie.

Anunţul privind strategia şi investiţiile Orange pentru următoarea perioadă vine

într-un moment în care operatorul a fost supus unor speculaţii cu privire la retragerea din piaţa locală sau fuzionarea cu un rival. Gervais Pellissier, directorul financiar al grupului francez France Telecom care derulează operaţiuni pe piaţa locală prin Orange, a anunţat recent că afacerile din România vor fi supuse unei analize care să evalueze oportunităţile grupului de consolidare. Deocamdată nu a fost luată nicio decizie majoră cu privire la operaţiunile din piaţa locală.

Orange România este cel mai mare operator de telecomunicaţii din piaţa locală, cu 10,27 milioane de clienţi şi venituri de 222 de milioane de euro în primul trimestru al acestui an. Compania numără aproximativ 2.700 de angajaţi, iar anul trecut a realizat afaceri de 973 de milioane de euro şi un profit brut estimat de ZF la 265 de milioane de euro.