Bulgaria a atras 114 mil. euro de la UE pentru infrastructură, România a atras doar 47 mil. euro

Autor: Gabriel Razi 17.05.2011

România a reuşit să absoarbă până la sfârşitul anului trecut 1% din fondurile europene disponibile pentru Transporturi, adică 47 mil. euro, în timp ce în Bulgaria rata de atragere a atinsese 7%, adică 114 mil. euro.



Cu toate acestea, România are la dispoziţie 5,6 miliarde de euro pentru 2007-2013, în timp ce Bulgaria are la dispoziţie 1,8 miliarde de euro.

Cei aproape 150 de milioane de euro plătiţi în total de Bruxelles până acum României şi Bulgariei pentru proiectele europene de infrastructură reprezintă doar contravaloarea contractelor pentru proiectarea şi realizarea studiilor cone­xe pentru marile lucrări de infrastructură din cele două ţări, spune Dragoş Pâslaru, manager general al firmei de consultanţă GEA Strategy & Consulting.

"Nu stăm bine, dar pe de altă parte, dacă vom implementa proiectele scoase la licitaţie de Ministerul Transportului în acest an, vom reuşi să creştem gradul de absorbţie până la 40%-50%", explică Dragoş Pâslaru. Ministerul Transporturilor a atribuit prin licitaţie în urmă cu o lună contracte pentru construcţia a 183 de kilometri de autostrăzi, ce urmează a fi construite cu ajutorul unor fonduri europene în valoare de circa 1 miliard de euro.

Există însă şi analişti care sunt de altă părere. Cosmin Drăgoi, managing part­ner al firmei de consultanţă pe fonduri europene M27 CED Invest, crede că faptul că Bulgaria a reuşit să ne depăşească din punctul de vedere al contractării este îngri­jorător.

"Trebuie menţionat că stau mai bine la contractare, însă şi în aceste condiţii este grav că ne-au luat-o înainte", explică Drăgoi.

România are disponibile fonduri europene în valoare de 5,6 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură finanţate din bani europeni în perioada 2007-2013. Din bugetul total, România reuşise să absoarbă la sfârşitul anului trecut circa 1%, fiind contractate proiecte în valoare de 836 de milioane de euro şi făcute plăţi de 47 de milioane de euro pentru alocarea 2007-2010, conform KPMG. Cu toate că în primele luni ale acestui an gradul de absorbţie pentru acest program a crescut până la 2,6%, POS Transport rămâne programul cu cea mai scăzută rată de atragere dintre toate cele şapte programe prin care România atrage bani europeni.

De cealaltă parte, Bulgaria, care are disponibil un buget de 2 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură în perioada 2007-2013, făcuse la sfârşitul lunii decembrie a anului 2010 plăţi de 114 milioane de euro, reprezentând o rată de absorbţie de 6%. În perioada 2007-2010 Bulgaria a semnat contracte pentru proiecte de infrastructură finanţate din bani europeni în valoare de circa 600 de milioane de euro.

Astfel, bulgarii stau mai bine ca noi atât din punctul de vedere al gradului de absorbţie, dar şi din punctul de vedere al plăţilor, care sunt de 2,5 mai mari decât cele făcute către România. Bulgaria beneficiază de fonduri europene pentru infrastructură cu două treimi mai mici decât cele alocate României.

Autorităţile de la Sofia au semnat recent contracte de circa 1 miliard de euro, 54% din totalul fondurilor disponibile, plăţile ajungând în primele luni ale acestui an la 200 de milioane de euro, potrivit agenţiei bulgare de presă Novinite, care îl citează pe Ivailo Moskovski, ministrul adjunct al transporturilor din Bulgaria.

În prezent, bulgarii au scos la licitaţie 12 contracte de infrastructură în valoare de 900 de milioane de euro.