Podul Calafat – Vidin, gata în iunie pe partea românească a Dunării. Statul pierde milioane de euro din cauza întârzierii lucrărilor

Autor: Iulian Anghel 18.05.2011

Infrastructura de pe malul românesc al podului Calafat-Vidin (pod feroviar şi rutier) care leagă România de Bulgaria şi facilitează legătura dintre Dresda (Germania) şi Istambul (Turcia) va fi gata la 16 iunie, susţine Constantin Şerban, director adjunct în direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova.

În prezent, lucrările sunt efectuate pe partea românească în proporţie de 90%, afirmă Şerban. El a reluat acuzaţiile la adresa părţii bulgare care ar întârzia lucrările, după ce, la finele anului trecut ministrul român al transporturilor Anca Boagiu a ameninţat că va acţiona în instanţă statul bulgar şi compania constructoare (FCC Construcction) întrucât România pierde milioane de euro anual din această cauză.

Podul - al cărui cost total este de 236 mil. euro - face parte din reţeaua europeană de transport, fiind finanţat de Uniunea Europeană.

Podul este o investiţie a statului bulgar, partea română obligându-se să asigure pe teritorului ei infrastructura feroviară şi de transport auto. Întârzierea lucrărilor pe partea bulgară obligă partea română să pună lucrările deja executate în conservare şi să ceară constructorului să rămână pe şantier, fapt ce implică costuri suplimentare. Până la finele anului trecut, statul român pierduse deja cinci milioane de euro din cauza întârzierii lucrărilor, potrivit calculelor făcute de Anca Boagiu.

Şerban a spus marţi, la Craiova, că în iunie lucrările pe partea românească a Dunării vor fi gata peste o lună, apreciind, în aceeaşi vreme, că pe pod se va putea circula abia la finele lui 2012 din cauza întârzierilor lucrărilor în partea bulgară.

În urma unei licitaţii internaţionale, compania spaniolă FCC Construcction (Fomento de Construcciones y Contratas) a câştigat în ianuarie 2007 lucrările de execuţie, iar consorţiul franco-britanic Ingerop/High-Point Rendel pe cele de consultanţă.

Valoarea construcţiei podului este de 100 mil euro, iar lucrările totale se ridică la 236 mil. euro. Ele sunt finanţate de UE (70 mil euro), BEI (70 mil. euro), Bulgaria (60 mil. euro), Germania (20 mil. euro), Franţa (5 mil euro). Pe malul românesc lucrările sunt finanţate de Guvernul român (33 mil. euro) şi UE (34 mil euro).

Lucrările pe partea românească presupun constuirea unei căi ferate, a unui drum expres şi a unei staţii terminale de control a traficului.