Cumpărătorii de acţiuni la producători de ulei sau carne, protejaţi de scumpirea produselor

Autor: Gabriel Razi 18.05.2011

Un mijloc de protecţie în faţa ofensivei scumpirilor produselor alimentare este achiziţia de acţiuni la producătorii de profil. Acţiunile Argus Constanţa (ulei) sau Avicola Buzău (carne de pasăre) au crescut cu peste 30% de la începutul anului.



Creşterea din ultimul an a preţurilor la alimente a impulsionat afacerile companiilor din industria alimentară listate la Bursă, care şi-au văzut vânzările majorându-se în primul trimestru cu 35% până la 75% fată de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Titan Bucureşti (pâine), Argus Constanţa (ulei), Albalact (lapte), Avicola Buzău sau Boromir Prod (pâine) şi-au majorat afacerile, dar numai pentru o parte din ele au decolat şi acţiunile de pe Bursă. Astfel, cine ar fi vrut să se "protejeze" de scumpirea uleiului sau a cărnii de pasăre ar fi trebuit să cumpere la începutul anului acţiuni Argus Constanţa sau Avicola Buzău, care au crescut cu 26%, respectiv 29% de la 1 ianuarie până pe 18 mai. În schimb, acţiunile Albalact, Titan sau Boromir au fost în scădere în aceeaşi perioadă pentru că firmele fac investiţii, pentru că titlurile nu sunt suficient de vizibile sau pentru că investitori au aşteptări mai mari de profit.

Astfel o acţiune Argus Constanţa costă astăzi 2,2 lei, avansând în ultimul trimestru cu 27%. Un litru de ulei s-a scumpit din iunie anul trecut până în prezent cu 45%. Afacerile producătorului de pâine Titan Bucureşti au crescut în această peri­oadă cu 74%, afacerile producătorului de ulei Argus Constanţa au avansat cu 70%, în timp ce Albalact Alba Iulia şi-a majorat afacerile cu peste 35%.

"A fost o anumită conjunctură în această perioadă. Creşterea afacerilor a fost determinată de doi factori, creşterea volumul de vânzări şi creşterea preţurilor la materia primă. În această perioadă preţul la materia primă a crescut, după mine, cu 60%, ceea ce a determinat o creştere similară a preţului produsului final", a explicat Vasile Leu, preşedinte al Consiliului de Administraţie al Argus Constanţa, care vinde ulei sub brandurile Tomis, Argus şi Sora Soarelului.

Argus este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a uleiului, cu afaceri anul trecut de 217 milioane de lei (53 de milioane de euro), conform informaţiilor financiare pe 2010 raportate BVB. Compania valoarează în acest moment pe Bursă puţin sub 20 de milioane de euro.

Evoluţia de pe Bursă din primele trei luni ale acestui an este un prim indicator al unei eventuale reveniri a industriei alimentare, în condiţiile în care companiile necotate sunt reticente în a-şi publica periodic rezultatele. Indicatorii comunicaţi BVB de companiile listate creează o primă imagine a creşterilor de la începutul acestui an pe anumite sectoare ale industriei alimentare. Cu toate acestea, rezultatele sunt doar un prim semnal şi unul nu foarte reprezentativ la nivelul întregii industrii, în condiţiile în care ZF a numărat doar 10 companii mari producătoare de alimente care sunt listate la BVB.
Totuşi evoluţia are o anumită semnificaţie pentru că întreaga industrie alimentară asigură în fiecare an circa 10-11% din PIB, aproximativ 15 miliarde de euro, în timp ce industria uleiului, a panificaţiei, a cărnii de pasăre, a berii şi a zăhărului, sectoare din care fac parte companiile cu cele mai mari creşteri, se ridică în total la 4 miliarde de euro, aproape 30% din total.

Rezultate asemănătoare cu cele din Indicele Alimentar ZF

Avansul afacerilor companiilor din industria alimentară care sunt listate la Bursă este asemănător cu creşterile de preţ înregistrate de produsele alimentare ce fac parte din Indicele Alimentar întocmit de ZF.

Astfel, coşul de cumpărături, cu ajutorul căruia ZF analizează 15 produse alimentare de bază, a fost cu circa cinci lei mai scump în luna martie comparativ cu februarie. Dacă analizăm însă preţul unui coş în luna martie şi preţul aceluiaşi coş în luna ianuarie a anului trecut, diferenţa de preţ depăşeşte 15 lei. Astfel, dacă la finalul primului trimestru produsele analizate de ZF costau aproape 100 de lei, la începutul lui 2010 preţul coşului era sub 85 de lei.

Mai mult, în perioada ianuarie 2010-martie 2011, făina s-a scumpit cu 57%, preţul zahărului s-a majorat cu 77%, puiul grill s-a scumpit cu 12%, în timp ce preţul unei doze de bere a avansat uşor cu 5%, iar laptele a fost mai scump cu 16%, conform indicelui ZF.

"Vânzările au crescut ca volum, dar cu siguranţă a existat o creştere şi ca urmare a creşterii preţurilor, ca o influenţă directă a creşterii preţului materiilor prime. Piaţa pe care noi acţionăm în cel mai bun caz a rămas stabilă", a declarat Stephanos Krommydas, directorul general al Titan Bucureşti, unul dintre primii cinci jucători de pe piaţa de panificaţie din România.

Industria de morărit şi panificaţie este direct influenţată de preţul grâului la nivel internaţional, acesta fiind principala materie primă folosită. Între 70% şi 80% din costul produselor din panificaţie este reprezentat de preţul materiei prime, în speţă făina.

Impactul cotaţiei internaţionale a grâului asupra operaţiunilor companiei Titan este evident, afacerile companiei au avansat în perioada martie 2010-martie 2011 cu 74%, în timp ce pe pieţele internaţionale cotaţia grâului a avansat în medie cu 65%, până la 221 euro/tonă, conform datelor FMI.

Explozia preţului grâului pe pieţele internaţionale a avut loc la jumătatea anului trecut în luna iunie-iulie, când cotaţia a urcat într-o singură lună cu aproape 24%, de la 110 euro/tonă până la 136 euro/tonă.

O evoluţie similară are loc şi pe piaţa cărnii de pasăre unde în primul trimestru al acestui an afacerile Avicola Buzău au crescut cu 27%. În urmă cu o lună Agricola Bacău, al doilea jucător de pe piaţă, a anunţat că în T1 afacerile la nivelul grupului s-au majorat cu 10%, evoluţie determinată de creşterea cu 40% în volum a vânzărilor, respectiv cu aproape 50% în valoare. Astfel, evoluţia pozitivă a celor două companii poate da indicii despre avansul întregii pieţe locale a cărnii de pui.

De cealaltă parte, pe piaţa laptelui, Albalact Alba Iulia, cel mai mare producător local listat la Bursă, a înregistrat o creştere a afacerilor în primul trimestru al acestui an cu mai mult de 30% în lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de la 64,4 milioane de lei (15,5 mil. euro) la 85,2 mil. lei (20,6 mil. euro).

Ca şi alţi manageri de companii din industria alimentară, Raul Ciurtin, preşedintele şi directorul general al Albalact, pune creşterile pe seama preţurilor mari, dar şi ca urmare a volumului de vânzări superior anului trecut. Totuşi, în primele trei luni ale acestui an profitul Albalact, companie controlată de familia Ciurtin, s-a redus cu 43% în lei, de la 4,6 milioane de lei (1,1 milioane de euro) până la 2,6 milioane de lei (0,6 milioane de euro). Cu toate că afacerile companiei au crescut, profiturile s-au redus la jumătate ca urmare a investiţiilor de 2,5 milioane de euro făcute anul trecut pentru a creşte cu 50% capacitatea de transport a companiei.

Creşterile anunţate în primul trimestru de companiile listate la Bursă sunt un semnal pozitiv, în condiţiile în care în primele trei luni ale acestui an consumul a continuat să scadă, după ce în urmă cu doi ani acesta s-a prăbuşit odată cu declanşarea crizei economice mondiale.

În primele trei luni ale acestui an consumul a scăzut cu 5%, urmând trendul negativ din 2010, când declinul a fost de 5,3%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Înainte de criză ratele de creştere a consumului erau de peste 10%.