Iustin Paraschiv, milionar la 23 de ani: România se poate dezvolta cel mai mult în zona de agricultură

Autor: Ioana Mihai 19.05.2011

Prahoveanul Iustin Paraschiv are, la 29 de ani, un grup de firme a căror cifră de afaceri consolidată depăşeşte 120 de milioane de euro.



În 2005, când avea 23 de ani, a făcut primul milion de euro profit, iar investiţiile făcute până acum depăşesc 20 de milioane de euro. Prima oară când a intrat în lumea afacerilor era încă student la ASE, cu aproape zece ani în urmă. De-atunci, Iustin Paraschiv a ajuns unul dintre cei mai importanţi jucători tineri din agricultura şi industria alimentară din România. Cifra de afaceri cumulată a firmelor pe care le controlează s-a plasat anul trecut la 120 mil. euro, fără a pune la socoteală şi firmele celorlalţi membri ai familiei, care ridică în total cifra spre 150 de milioane, scrie revista Business Magazin.

A început prin a se implica în afacerea părinţilor săi care aveau la acea vreme un abator în Mizil şi o carmangerie mică.

"Am luat-o de la intrarea animalelor în abator şi până la fabricarea cârnaţilor, unul dintre puţinele produse pe care le făceau atunci", spune Paraschiv, dar mărturiseşte sincer că nimic nu l-a atras. Vindeau în câteva magazine proprii, la Mizil, de unde cumpărau şi alţi comercianţi. Într-o zi a văzut că întârzie foarte mult maşinile cu marfă de la importatorul de carne - o afacere fondată de oameni care lucraseră anterior la fosta companie de stat prin care se derula importul şi exportul cu alimente. Aşa că s-a gândit să încerce marea cu degetul. A angajat un băiat bun vorbitor de engleză şi au început să sune în toată lumea. "Am căutat pe internet să vedem de unde putem aduce carne - furnizori sau producători."

Primul pas, Carmistin

După o perioadă de câteva luni, a găsit un canal bun în Austria şi a importat primul camion de marfă, mult sub preţul la care cumpărau materie primă părinţii lui. Odată stabilită o relaţie cu furnizorii de carne, aceştia au început să-l caute, să-i vândă marfă în continuare. Primul pas pentru fondarea firmei Carmistin, în 2001 a fost momentul în care a adus mai multă carne decât era planificat, ceea ce i-a creat probleme: nu avea unde s-o depoziteze. A trebuit să o vândă la producătorii de mezeluri pe care i-a găsit în Pagini Aurii. La final, profitul a fost de căteva sute de euro şi spune acum că era extraordinar de fericit. Neaşteptat a fost că după ce micii mezelari au luat prima oară carne de la el, au început să-i mai ceară. A văzut că treaba devine serioasă - îl sunau şi furnizorii externi, şi procesatorii interni -, "eu doar eram între ei şi notam comenzile". După ce a vândut carne la firme mici, a început să lucreze şi cu cele mai mari. "Cred că am avut şi foarte mare noroc", evaluează Paraschiv, gândindu-se că la acea vreme avea un singur angajat. Întâmplarea a făcut că a avut loc o criză de carne, la nivel mondial, motiv pentru care toată lumea căuta marfă. La un moment dat a sunat cineva de la Aldis, ceea ce era ceva cu totul ieşit din comun, ca şi cum l-ar suna acum cineva din consiliul director al unei multinaţionale. "Ce oferiseră ei era un vis, câştigam cam cu 50% mai mult decât eram obişnuit." A semnat un contract cu ei şi au început să lucreze cu mai puţină bătaie de cap decât cu clienţii mici. Aldis Călăraşi a fost la vremea respectivă cel mai mare client şi firma care a avut cel mai mare impact în dezvoltarea afacerii sale.

Declaraţia de independenţă

Pentru că nu avea spaţiu de depozitare, a trebuit să închirieze unul; în plus, în perioada 2002-2003 a început să aibă tot mai mare nevoie de capital. "La un moment dat foloseam banii din firma părinţilor pentru importurile de carne, nu aveam nimic separat." Dar apetitul lui de risc era mai mare decât al familiei. "Eu vedeam lucrurile altfel decât ei, intuiam oportunităţile. Începeam să-mi câştig independenţa faţă de familie", explică tânărul milionar. Voia, de exemplu, să meargă la toate târgurile din străinătate, iar deciziile se luau în funcţie de costuri, pentru că nu aveau forţă financiară. "Mi-am dorit foarte mult să investesc în mine, ca să capăt cât mai multe cunoştinţe despre businessul ăsta. Aşa am luat decizia, împreună cu familia, să fac separat firma Carmistin."

Afacerile au crescut apoi rapid. A închiriat un depozit la Ploieşti, care era şi punct de desfacere. În 2005 ajunsese la o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro, iar în 2006 volumul s-a dublat şi a depăşit 40 de milioane de euro.

Anul trecut, cifra de afaceri a Carmistin, firma prin care se derulează importurile şi comerţul de carne, a ajuns la 46 de milioane de euro, iar împreună cu celelalte afaceri conexe a depăşit 120 de milioane de euro. Dacă se adaugă şi activităţile familiei - fabrica de mezeluri şi reţeaua de magazine Ana şi Cornel -, cifra de afaceri ajunge la 150 de milioane de euro. Toate firmele pe care le-a mai construit şi-au înlănţuit activitatea de Carmistin sau de Ana şi Cornel.

De când s-a apucat de afaceri, Paraschiv a ajuns la o concluzie pe care o susţine ferm: "România se poate dezvolta cel mai mult în zona de agricultură, zootehnie şi producţie". Citiţi mai multe în cel mai recent număr al revistei Business Magazin.

Lanţul banilor

Carmistin este prima afacere fondată de Iustin Paraschiv, axată iniţial pe comerţul cu carne de vită şi porc. De la începutul anului a fost creată o nouă linie - divizia agricultură, specializată în comercializarea de îngrăşăminte, pesticide şi seminţe.

Pajo Holding reuneşte o gamă de activităţi între care se numără creşterea şi vânzarea animalelor, cultivarea cerealelor şi o fabrică de furaje. Ladrisi Grup este o firmă prin care se desfăşoară activităţile abatorului în care sunt sacrificate porcine, bovine şi cabaline.

Avicarvil este compania care are ca principal obiect de activitate avicultura. În această firmă sunt reunite însă deopotrivă ferme şi abator de păsări, Ana şi Cornel este firma care reuneşte activităţile fabricii de mezeluri şi reţeaua care are peste 100 de magazine de desfacere a produselor proprii. Firma este controlală de ceilalţi membri ai familiei - părinţii şi sora sa.