Şeful Coca-Cola: Cea mai grea decizie a fost să aleg între a fi domn la facultate sau agent de vânzări

Autor: Cristina Roşca 19.05.2011

Călin Drăgan, 44 de ani, care conduce de şase ani Coca-Cola HBC în România şi Republica Moldova, spune că cea mai dificilă decizie din carieră a fost să aleagă între un job în cadrul multinaţionalei şi unul în sistemul universitar.

Într-una dintre puţinele sale apariţii publice, Drăgan şi-a amintit primii paşi pe care i-a făcut după terminarea facultăţii, când aştepta să primească un loc de muncă în sistemul universitar.

"Pe vremea aceea să fii preparator sau asistent universitar era ceva important. Aveam însă câteva luni la dispoziţie şi doream neapărat să mă angajez. Am aplicat pentru un job de checker, adică trebuia să număr navete", a spus Drăgan. El a fost prezent la conferinţa Inspiro, organizată de Magazinul Progresiv.

După interviu i s-a propus însă să ocupe poziţia de supervizor de depozit şi a acceptat. "Îmi amintesc că încă de atunci câştigam dublu faţă de tata, care era constructor şi lucra de 40 de ani", a mai spus Drăgan.

Stat vs. privat

Totuşi atunci când i s-a propus să se întoarcă în sistemul universitar, i-a fost greu să ia o decizie. "Trebuia să aleg între a fi agent de vânzări şi domn la facultate", spune el. "Acum nu îmi pare rău de alegerea făcută", concluzionează glumind Drăgan.

Drăgan lucrează de 18 ani în cadrul Coca-Cola, unde a început imediat după terminarea facultăţii, la Timişoara, compania fiind şi singura în care el a lucrat.

Şeful CCHBC este acum unul dintre puţinii români ce au pe mână frâiele unei multinaţionale care operează pe piaţa locală în industria băuturilor.

Sistemul Coca-Cola pe piaţa locală este format din Coca-Cola România - care deţine brandurile şi concentratele de sucuri - şi partenerul său îmbuteliator, compania grecească Coca-Cola Hellenic, care produce, distribuie şi vinde produsele sub licenţă.

Băuturile sunt îmbuteliate în prezent în trei fabrici din Ploieşti, Timişoara şi Vatra Dornei, iar toate lansările de produse şi campaniile de marketing sunt coordonate de echipe mixte alcătuite din angajaţi ai celor două companii din sistem.

Compania a închis pe piaţa locală trei fabrici - Oradea, Bucureşti şi Iaşi - începând cu 2008. Această măsură a fost parte a unui plan mai amplu de restructurare început înainte de izbucnirea crizei financiare pe piaţa locală. "În timpul crizei noi nu am făcut concedieri. La noi programul de restructurare a început mult înainte de criză", spune el.

A prevăzut stabilizarea pieţei

În urmă cu circa o săptămână Drăgan a spus că deşi nu a simţit criza financiară, a prevăzut în perioada de boom, când economia creştea cu peste 5%, că va urma o scădere a pieţei. El a crezut că nu vor mai fi creşteri de 15% şi că piaţa se va stabiliza la un plus 10%. Acesta a fost motivul pentru care a decis să adopte măsuri de reorganizare. Coca-Cola Hellenic este cel mai mare îmbuteliator de băuturi răcoritoare de pe piaţa locală şi a înregistrat, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, în 2009 o cifră de afaceri de 1,8 mld. lei (440 mil. euro), în scădere de la circa 550 mil. euro în anul anterior şi un profit net de 172 mil. lei (40,7 mil. euro).

Piaţa locală a băuturilor nonalcoolice este estimată la puţin peste un miliard de euro, cei mai mari jucători fiind multinaţionalele Coca-Cola şi Pepsi şi grupurile româneşti European Drinks şi Romaqua.