George Arion: „Andrei Mladin este cel mai răsfăţat erou din literatura română”/ de Stelian Ţurlea
George Arion este un autor de romane poliţiste, poet, prozator, eseist, libretist, publicist, director al publicaţiilor "Flacăra". A fost caracterizat în momentul publicării primului său roman poliţist, "Atac în bibliotecă", drept "un Raymond Chandler român" de către criticul literar Ovid S. Crohmălniceanu. De curând, eroul său Andrei Mladin a revenit într-un nou şi excelent roman, de la care pornim discuţia noastră.
- Dragul meu George Arion, dacă tot eşti socotit un maestru al
interviurilor, mă gândesc să te derutez puţin încă de la început şi
să-ţi spun că vreau să stau de vorbă, pe scurt, pentru acest
interviu, cu toţi Arionii pe care îi cunosc, adică scriitorul,
ziaristul, directorul trustului Flacăra, dar şi cu cititorul
pasionat şi prietenul de-o viaţă. Aşadar, ai lansat de curând
romanul "Fortăreaţa nebunilor", în care revine minunatul tău erou
Andrei Mladin, acum un personaj copt, cu altă experienţă de viaţă.
Ai mai spus-o, întreb, însă, şi eu: de ce l-ai lăsat atâta vreme
într-un con de umbră?
- Deci vrei să discuţi cu toţi Arionii... Şi, mai întâi, vrei să mă
înfăţişez dinaintea ta în haine de prozator. Prea bine. La
întrebarea pe care mi-ai pus-o, răspund aşa: nu, nu eu l-am lăsat,
de bună voie, într-un con de umbră, pe Andrei Mladin. L-am
abandonat, o vreme, din pricina cenzurii. De la naşterea lui, în
urmă cu mai bine de un sfert de veac, mă uimesc şi azi cum de-a
reuşit să apară, într-un context în care ai trăit şi tu, un astfel
de erou mucalit, un tânăr care dă cu tifla poncifelor "iepocii",
imposibil de încovoiat de orice i se întâmplă şi atât de dornic de
libertate. Atac în bibliotecă i-a luat prin surprindere pe
cetăţenii gravi şi vigilenţi care supravegheau textele literare. La
celelalte romane ale mele - Profesionistul, Trucaj, Pe ce picior
dansaţi? - au fost mult mai atenţi la comportamentul lui Mladin, la
ce spune şi ce face. Regret că n-am păstrat manuscrisele pe care ei
le-au umplut cu sute de observaţii. Dar chiar dacă le-am acceptat,
farmecul personajului meu nu s-a pierdut. Repet ce-am mai spus şi
altă dată: Andrei Mladin este cel mai răsfăţat erou din literatura
română. Nu exagerez cu nimic. A fost prezent nu numai în cărţi, dar
şi în filme, în seriale TV, ba chiar şi în singura operă poliţistă
de la noi, a Lianei Alexandra, În labirint. Culmea! A fost îndrăgit
nu numai de către cititori, dar şi criticii literari l-au
preţuit.
- Prin urmare, asta e explicaţia, cenzura...
- Nu numai asta. După 1990 a trebuit să-i îngădui lui Andrei al meu
să se familiarizeze cu noua ambianţă social-politică de la noi.
L-am lăsat să-şi revină, să se dumirească, mai ales că, aşa cum se
explică în Fortăreaţa nebunilor, a trecut printr-o experienţă
traumatizantă, cea mai cumplită din existenţa sa. Acest respiro pe
care i l-am acordat a fost, pentru mine, un prilej de a scrie alte
romane cu suspans - Şah la Rege, Cameleonul, Necuratul din Colga,
Crime sofisticate, Spioni în arşiţă - două dintre ele apărând în
foileton chiar în Ziarul de Duminică. Nu m-ai lăudat niciodată
pentru că am acceptat provocarea de a scrie, ca pe vremea lui
Dickens, foileton după foileton, săptămână de săptămână, fără să
ştiu, cu exactitate, încotro o va lua acţiunea, trăind cu spaima că
voi pierde din mână şi firul ei de derulare, şi personajele -
într-un roman poliţist aşa ceva se poate întâmpla foarte uşor, iar
cititorul se prinde şi te taxează imediat. Nu ştiu câţi prozatori
români de azi sunt capabili de o astfel de performanţă.
- Bine, te laud acum!
- Mulţumesc. Totodată, am scris două piese "mortale" şi cam 150 de
povestiri poliţiste - un record pentru literatura română! Unele se
regăsesc în volumele Crimele din Barintown şi în Anchetele unui
detectiv singur. În toate aceste scrieri ale mele protagoniştii
sunt diferiţi de Mladin - de data asta, cei care conduc anchetele
sunt nişte profesionişti, cu pregătire în criminalistică şi în
combaterea terorismului. Dar, ori de câte ori mă aşezam la maşina
de scris - mai târziu, în faţa laptopului - îmi răsuna în urechi
glasul lui Andrei Mladin: "Cu mine ce faci?" Un glas de prieten
întristat pentru că nu mă mai ocupam de el. Dar ştii care e
culmea?
- Care?
- Abia acum îmi dau seama: Andrei Mladin a prins din nou viaţă
exact în acele săptămâni în care medicii i-au comunicat autorului
că s-a însănătoşit, după o boală de câţiva ani.
- Am scris, într-o prezentare a cărţii, că în "Fortăreaţa
nebunilor" sunt mai multe romane - unul îl are în centru pe un
miliardar octogenar pe a cărui avere se bat moştenitori şi
apropiaţi şi care se străduie inutil să transmită un adevăr despre
el. Un altul descrie universul de coşmar al "sanatoriilor" în care
comuniştii spălau creierele disidenţilor şi celor care se
împotriveau regimului. Un al treilea dezvoltă teoria suprimării
celui mai mare poet al românilor. Pe toate le leagă o misterioasă
societate, Athanaric, cu multe ramificaţii pe plan internaţional,
care şi-a propus să dezvolte un proiect prin care să controleze
mintea umană. Ansamblul este o carte care transmite o tensiune
aparte, pe care n-o poţi reda, cred eu, decât scriind dintr-o
suflare. Ce poţi dezvălui din secretele conceperii romanului?
- O parte din această carte o am în minte de multă vreme. După cum
ai remarcat, cu siguranţă, ea este dedicată vărului meu Radu Motaş,
"sinucis" în anul 1976. Durerea pe care mi-a provocat-o dispariţia
lui în condiţii tragice, suspecte, am purtat-o în suflet multă
vreme. Era cu vreo patru ani mai mic decât mine, am copilărit, o
vreme, împreună, am mers la pescuit, ne-am jucat, verile, de-a
soldaţii, într-un paradis de verdeaţă, o grădină fabuloasă a
unchiului meu. A devenit un tânăr frumos, de o inteligenţă
sclipitoare, şi care nu-şi ascundea părerile despre ce vedea în
jurul lui. Nu m-am mirat atunci când am aflat de încercarea lui de
a fugi din ţară. După ce a fost arestat şi trimis într-un
sanatoriu, l-am reîntâlnit de câteva ori. Era altcineva. Nu te mai
puteai înţelege cu el. Tratamentul inuman la care a fost supus îi
tulburase mintea. Dar n-am crezut că va cunoaşte un sfârşit
cumplit. Nu mi-am închipuit că se poate ajunge atât de departe cu
samavolnicia. A fost una dintre cele mai dure lecţii de viaţă pe
care le-am primit. M-a marcat pentru totdeauna. Desigur, scriind
despre el, nu mi-am alungat frământările. Dar transformându-l în
erou de roman, am senzaţia că, într-un fel, i-am înlesnit să rămână
printre noi, atâta vreme cât această carte va dăinui, şi că el n-a
apărut pe lume în zadar.
- Este copleşitoare ampla parte a cărţii care descrie perioada
deţinerii lui Andrei Mladin într-un ospiciu, pentru vina de a fi
dorit să afle de ce şi cum a dispărut un tânăr dornic să fugă din
România comunistă. Ai cumva în plan o carte mai amplă despre acea
perioadă?
- Nu. Cel puţin nu în clipa de faţă.
- Mladin este în continuare jurnalist la "Flacăra", mai copt,
spuneam, mai vârstnic, aproape de pensie, numit "expirat" de
generaţia nouă de colegi din redacţie, dar rămas la fel de însetat
de adevăr, plin de umor şi ironie, iubitor de femei, indiferent la
glumele celor din jur când iese în lume cu iubita care i-ar putea
fi fiică. Îndrăznesc să întreb: când vei accepta să spui "Mladin
sunt eu"?
- Mladin mai are mult până la pensie, în Fortăreaţa nebunilor e la
vreo patruzeci şi ceva de ani. Dar nu din pricina asta nu risc să
mă identific total cu el, deşi l-am înzestrat cu datele mele
antropometrice şi l-am purtat prin unele întâmplări prin care am
trecut, sau i-am atribuit expresii pe care le folosesc eu însumi,
sau tipul meu de comportament şi de umor. Andrei este mai mult o
proiecţie ideală a ceea ce aş fi vrut să fiu şi n-am reuşit. De
aceea, cărţile care îl au ca protagonist nu sunt nişte
autobiografii, deşi mi-ar fi plăcut.
- Când va reapărea Andrei Mladin? Sper să nu ne laşi să aşteptăm
alţi douăzeci de ani...
- Nisipul se scurge tot mai vijelios din clepsidră, de aceea nu-mi
pot permite să-mi las eroul să aştepte prea mult o nouă ieşire la
rampă. Chiar mă gândesc la o trăznaie: ce-ar fi să se întâlnească
într-o carte cu toţi eroii principali din alte romane de-ale mele,
şi împreună să descâlcească o nouă enigmă? El - detectivul fără
voie, ceilalţi - nişte profesionişti abili.
- Eşti scriitorul care a promovat şi promovează cel mai mult
genul thriller, mystery, ceea ce se numeşte, de regulă, poate
impropriu, literatură poliţistă, ba chiar ai pus bazele unui
Romanian Crime Writers Club. Ce urmează? Ce surprize ne
pregăteşti?
- Înţeleg că trebuie să-mi pun acum hainele de preşedinte al RCWC.
Fie. Dar această asociaţie n-ar fi putut să apară cu un singur
membru. Membrii fondatori, alături de mine, sunt Bogdan Hrib,
Adrian Onciu, Oana Stoica Mujea, Alexandru Arion. Între timp, ni
s-au alăturat şi alţi prozatori care cultivă acest gen - apropo,
când te înscrii în RCWC? Surprize? Una de proporţii: trei dintre
cărţile noastre vor apărea în limba engleză şi vor fi lansate în
toamnă la Londra. E vorba de Indicii anatomice a Oanei Stoica
Mujea, de Ucideţi generalul! a lui Bogdan Hrib şi de Atac în
bibliotecă a lui George Arion. Din păcate, avansul pe care l-am
primit deja l-am cheltuit, altfel te invitam să participi la
lansare.
- Superb! Cine sunt traducătorii?
- Ramona Mitrică şi Mike Phillips - ultimul fiind un cunoscut
jurnalist în spaţiul britanic şi un foarte bun autor de romane
poliţiste, ceea ce este o garanţie pentru calitatea
traducerilor.
- De mai mulţi ani scrii cu o frecvenţă de metronom despre
cărţile poliţiste, apărute la diferite edituri, iar multe dintre
textele tale se pot aduna într-o istorie a genului, foarte utilă.
Ai de gând să le aduni într-un volum, sau le consideri doar o
efemeră muncă de promovare a acestei literaturi?
- Stai o clipă să-mi pun hainele de critic literar... Aşa. Desigur,
unele texte - dintre care multe sunt interviuri - pot să apară tale
quale. Dar a pune, între nişte coperte, cele aproape 300 de
recenzii pe care le-am scris, ar fi prea puţin pentru standardele
mele. Pe baza lor, însă, visez la o carte - îţi spun şi titlul, în
premieră, "Universul crimei" - în care să trasez câteva repere ale
genului mystery&thriller, un gen înfloritor pe alte meridiane,
căruia la noi nu-i este încă acordată importanţa cuvenită. În lume
apar anual zeci de titluri care analizează fenomenul. La noi, doar
Horia Matei - "Literatura şi fascinaţia aventurii", şi Daniela Zeca
- "Melonul domnului comisar" s-au aplecat cu migală şi competenţă
asupra acestui gen literar. La aceste lucrări aş mai adăuga şi
minunata carte a lui Mircea Mihăieş, "Metafizica detectivului
Marlowe"
- Cât de mult se mai ocupă George Arion de Flacăra? Ce înseamnă
Flacăra pentru tine?
- Uf, în sfârşit, pot să port o îmbrăcăminte mai comodă, de
jurnalist... Răspunsul la aceste întrebări îl ştii, din moment ce,
de 37 de ani, scriu la această revistă. În care am un loc bine
precizat, înconjurat de foarte mulţi tineri. Dar am şi câţiva
colegi mai în vârstă - pe neobositul Alexandru Păsărin, şeful
revistelor de divertisment, şi pe Pompiliu L. Dumitrescu, omul care
veghează la acurateţea textelor noastre. Fiind un liant între mai
multe generaţii, am reuşit ca trustul de presă Publicaţiile Flacăra
(editor lunar a peste 20 de titluri) să reziste pe piaţă de peste
două decenii. Mi se pare ceva extraordinar, din moment ce nici un
mogul nu e în spatele nostru. Vorbind ca şef de trust, ar fi
trebuit să-mi pun costumul şi cravata. Iartă-mă, dar mă consider,
în primul rând, jurnalist, aşa că rămân în ţinuta mai adecvată unei
asemenea profesii.
- Revista la care te ştiu de-o viaţă împlineşte anul acesta 100
de ani. La mulţi ani! Cum va fi la centenar?
- Mulţumim pentru urări. La centenar va fi, evident, sărbătoare,
dar primii o sută de ani, indiferent de furtunile prin care am
trecut, au fost cei mai uşori. Greul de-abia acum începe.
- Mulţumesc pentru răspunsuri.
- Te grăbeşti. N-ai pus nici o întrebare referitoare la prietenia
care ne leagă, deşi ai promis.
- Consideră că am pus-o acum.
- Ne ştim de multă vreme, de peste patru decenii, de la Revista
bibliotecilor, la care tu colaborai cu diverse prezentări de cărţi,
iar eu eram redactor. N-am petrecut, adunate, nici măcar 24 de ore
împreună. Nu ne facem vizite, nu descântăm sticle de bere. Am
vorbit, însă, deseori, la telefon, ne-am trimis e-mailuri sau
mesaje telefonice. Şi totuşi, întotdeauna m-am gândit la tine ca la
un om pe care pot să mă bizui într-o clipă de cumpănă. Aşa ceva e
rar. Pentru asta îţi mulţumesc.
Fotografii de Cristina Ţurlea