Luchian, Andreescu, Grigorescu şi un intrus/ de Remus Andrei Ion

Ziarul Financiar 19.05.2011

După Andreescu, Luchian atinge şi el un record de licitare: "Ţărăncuţă", o operă pentru care reproducerile sunt mult sub calitatea picturii, s-a supralicitat de 45 de ori, de la 20.000 la 75.000 de euro. Şapte colecţionari chiar şi-au dorit portretul şi au dublat aproape şi evaluarea superioară de 40.000 de euro.

Superlativele unei licitaţii ies în evidenţă cel mai bine după încheierea tranzacţiilor. Abia atunci oamenii de marketing şi colecţionarii tipicari fac aritmetici paralele pentru a ajunge la concluzia, de exemplu, că s-a scumpit centimetrul pătrat de artă! Nicio lucrare de artă nu se vinde de fapt la suprafaţă, precum tapetul sau rigipsul, dar pentru a releva un trend ascendent al încasărilor, orice reper este folosit. Stăpânul "centimetrului de aur" este acum Ioan Andreescu, autor al picturii pe pânză "Ulcică cu flori de câmp", citată în foarte multe repere biografice ale pictorului. Cum pânza de 20 x 25 cm a fost adjudecată la 135.000 de euro (suma cu care a fost vândută este mai mare pentru că se adaugă taxele) socoteala arată că s-a licitat până la 230 de euro centimetrul pătrat. În opinia evaluatorilor, "Ulcica" lui Andreescu ar fi putut ajunge chiar la 175.000 de euro.

Nicolae Grigorescu, care rămâne liderul preţurilor maxime, a fost interesant pentru colecţionari cu lucrarea "Vatră la Rucăr", o imagine idilică, simbolică, de stare, meditativă. Grigorescu a mers de multe ori la Rucăr, la mânăstire şi prin împrejurimi, se odihnea, admira, contempla. Exerciţiul de stil, aproape minimalist în construcţie, are însă tuşe late, de suprafaţă, care dau un anumit impuls jocurilor de lumini şi umbre. Sunt multe detalii excepţionale în această lucrare, dorită şi ea de colecţionari: evaluarea superioară de 80.000 de euro a fost ridicată la 95.000 de euro.

În linia acestor superlative cu cele trei nume majore, exemplare ale picturii româneşti, apare însă Camil Ressu, cu un vârf de cotă adus de vânzarea nudului "Aişe": 160.000 de euro. Nimic din evoluţia a piaţă a artistului nu prevestea această sumă, iar urmările nu saltă cota pictorului nici măcar spre pragul 50.000 de euro. În aceste condiţii, este clar că "Aişe" este mai importantă decât Ressu.

Licitaţiile curente înseamnă pentru Ressu: "Iarnă grea" cu un preţ de pornire de 55.000 de lei, "Pe malul râului" o pictură cu evaluare spre 20.000 de euro, dar neadjudecată, "Peisaj", cu aceeaşi evaluare, "Biserica" adjudecată pentru 13.400 euro (preţul de pornire) în luna mai. Desenele, renumite pentru academismul lor, ajung la cel mult 1.000 de euro. La Artmark, unde s-a vândut "Aişe", lucrările lui Ressu, chiar şi cele de palmares, au rămas spre sumele de pornire: "La pozat" - 17.500 euro, "Băieţi scăldându-se" - 26.000 euro, "Baigneuse" - 17.000 euro.

Este bine că, de fapt, recordul in house obţinut pentru "Aişe" nu a stricat de fapt poziţia de piaţă a artistului, Ressu nu a devenit "o bulă". De la o medie de preţ de 4.500 euro în 2006, pictorul a rămas la 10.000-12.000 de euro, media din anii 2008 şi 2010, care "înconjoară" tranzacţia patriciană cu "Aişe".

artalicitata.blogspot.com