Test Auto ZF: 1.000 km cu Nissan Navara, off-roader universal - galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu 23.05.2011

Pick-upurile sunt considerate de întreg publicul vehicule utilitare, cel puţin la nivel european. În SUA, datorită unei lungi tradiţii, pick-upurile înlocuiesc de multe ori SUV-rile prin capacitatea mai mare de încărcare şi un nivel similar al confortului.

În acest segment, Nissan concurează cu Navara, un pick-up realizat pe aceeaşi platformă cu SUV-ul Pathfinder.

Acum în afara concurenţilor tradiţionali precum Mitsubishi L200, Ford Ranger, Mazda BT-50, Navara are de înfruntat şi noul Volkswagen Amarok, aşadar competiţia în segment este una tot mai mare.

Pe de altă parte, în timp ce Mazda BT-50, Toyota Hilux sau L200 de la Mitsubishi pariază mai mult pe utilitate şi performanţe în off-road, Navara doreşte să acopere şi segmentul superior al pick-upurilor, intrând chiar în competiţie cu SUV-urile. Spre exemplu, atunci când iei loc la volan, nu observi nicio diferenţă între Navara şi Pathfinder. Avem sistem de navigaţie care include şi harta României şi display de 7 inchi, hard-disk de 40 Gb, cameră pentru marşarier şi chiar tapiţerie din piele. Desigur, echiparea de mai devreme se referă la versiunea LE Plus a lui Navara, care porneşte de la aproape 40.300 de euro cu TVA inclus, adică un preţ similar cu al unui SUV full-size "aproape" premium precum Volkswagen Touareg. Calitatea materialelor, a finisajelor nu te duce neapărat cu gândul la "premium", ci mai degrabă la "solid". Acestea sunt gândite nu numai pentru a arăta bine, ci pentru a fi şi practice şi uşor de curăţat.

Odată cu versiunea facelift, Navara dispune şi de motorul diesel de 2,5 litri dCi de 190 CP, faţă de 174 CP la generaţia anterioară. Cu toate că nu discutăm de o creştere semnificativă în cifre, maşina se simte mult mai puternică şi chiar "sportivă" - pentru o maşină de peste 2 tone, 5,3 metri lungime şi care poate transporta încă 825 kg. În plus, motorul nu numai că este mai puternic dar şi mai economic faţă de generaţia anterioară. Cu un rezervor plin de 80 de litri se pot parcurge cel puţin 800 km de traseu extraurban, sau 600 km dacă se rulează mai mult în oraş. De-a lungul testului spre exemplu, am realizat aproape 700 km cu un singur plin, fără a intra în zona de sub 100 km a autonomiei cumputerului de bord. Consumul indicat de computerul de bord s-a situat in jurul valorilor de 7-8 litri/100 km în condiţiile în care am testat maşina pe Valea Oltului spre Sibiu dar şi pe off-road.

La condus, Navara este cel mai aproape de un SUV normal dintre toate pick-upurile. Putem rula fără probleme pe autostradă cu 140-150 km/h iar un drum cu multe viraje nu înseamnă neapărat că trebuie abordat cu o viteză redusă. Singurul "inconvenient", dacă îi putem spune aşa este că pe puntea spate nu dispune de amortizoare normale, ci de arcuri lamelare (ca pe orice utilitară de altfel), ceea ce afectează confortul, în special cel al pasagerilor care stau pe bancheta spate. Dar chiar şi aşa, nu trebuie uitat că şi Navara este o utilitară.