Cetăţenii din UE îşi pot muta numărul de mobil în altă reţea într-o singură zi. Nu şi românii

Autor: Adrian Seceleanu 23.05.2011

Noul set de reguli europene care le oferă consumatorilor şi mai multe drepturi în raport cu furnizorii de servicii de comunicaţii nu va intra în vigoare în România miercuri 25 mai, la termenul limită impus de Comisia Europeană, pentru că proiectul de lege care transpunea în legislaţia naţională modificările este blocat în Senatul României.

"Propunerea legislativă privind legea comunicaţiilor ce urmăreşte armonizarea cadrului legislativ român cu cel european a fost definitivată şi agreată cu industria, fiind depusă la jumătatea lunii februarie la Parlamentul României, pentru a urma cursul legislativ. În acest moment, propunerea legislativă se regăseşte, spre studiu şi completări, la comisiile parlamentare din cadrul Senatului, urmând ca apoi să parcurgă procesul legislativ normal - votarea în cadrul plenului, trimiterea către Camera Deputaţilor şi apoi publicarea în Monitorul Oficial", a declarat pentru ZF Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Marţi, 24 mai, cu doar o zi înainte de termenul limită impus de UE, proiectul de lege va intra în dezbatere la comisiile economică, juridică şi de drepturile omului.

România va depăşi astfel termenul limită impus de Comisia Europeană şi riscă să fie subiectul unei proceduri de infringement mai ales în contextul în care Neelie Kroes, vicepreşedinta Comisiei Europene responsabilă cu Agenda digitală, a ameninţat că va urmări strict ce se întâmplă cu adoptarea legii: "Cetăţenii şi întreprinderile ar trebui să profite la maximum de oportunităţile oferite de aceste noi norme pentru a obţine servicii mai competitive de telecomunicaţii. Voi face tot posibilul pentru a-i ajuta în acest sens. Dacă aceste drepturi nu pot fi exercitate în practică, voi lua împotriva statelor membre şi a operatorilor de telecomunicaţii măsurile necesare pentru remedierea situaţiei."

Ce drepturi noi au firmele şi persoanele fizice

Teoretic, începând de la 25 mai, noile norme ale UE oferă cetăţenilor şi întreprinderilor următoarele mai multe drepturi în raport cu operatorii telecom, printre care :

* posibilitatea de schimba operatorul de telefonie fixă sau mobilă într-o singură zi lucrătoare, fără a schimba numărul de telefon;

* o durată maximă de 24 de luni pentru contractele iniţiale semnate cu clienţii şi obligaţia operatorilor de a oferi contracte pe 12 luni. Acest lucru va permite clienţilor să treacă mai uşor la un alt operator în cazul în care găsesc o ofertă mai bună;

* informaţii mai clare cu privire la serviciile la care este abonat clientul.

Blocarea telefoniei pe internet, interzisă

Contractele încheiate cu consumatorii trebuie să ofere informaţii despre nivelurile minime de calitate a serviciilor. Concret, abonaţii serviciilor de internet trebuie să fie informaţi cu privire la tehnicile de gestionare a traficului şi la impactul acestora asupra calităţii serviciilor, precum şi la alte restricţii (precum limitarea lăţimii benzilor de frecvenţe, viteza de conectare disponibilă, blocarea sau limitarea accesului la anumite servicii, cum ar fi telefonia prin internet (VoIP). De asemenea, contractele trebuie să ofere informaţii cu privire la despăgubirile şi rambursările disponibile în caz de nerespectare a acestor niveluri minime

Noile reguli impun, în viziunea Comisiei Europene şi "o mai bună protecţie a vieţii private şi mai multă siguranţă online". Astfel, normele includ "o mai bună protecţie împotriva încălcării securităţii datelor cu caracter personal şi împotriva <<spam>>-urilor (e-mail-uri nesolicitate), obligativitatea notificării cazurilor de încălcare a securităţii datelor cu caracter personal

Puteri mai mari pentru arbitrul telecom

De asemenea, autorităţile naţionale de reglementare vor dobândi o mai mare independenţă şi, în ultimă instanţă, fi autorizate să impună operatorilor de telecomunicaţii cu o putere semnificativă de piaţă să-şi separe reţelele de comunicaţii de ramurile de servicii pentru a le garanta altor operatori un acces nediscriminatoriu (fără a fi necesară separarea proprietăţii sau fără a se impune crearea unei societăţi separate).