Topul companiilor de asigurări după primul trimestru din 2011

Autor: Ciprian Botea 23.05.2011

Numai trei din primele zece companii după volumul primelor brute subscrise aveau în martie o cotă de piaţă mai mare decât la sfârşitul anului trecut. Asigurările RCA au mers mai prost în acest an.



Asigurătorii mari resimt încă efectele crizei şi majoritatea continuă să piardă cotă de piaţă în favoarea jucătorilor de talie mică sau a companiilor care au promovat mai agresiv produsele de asigurare pentru care există o cerere mai pronunţată.

Numai trei din primele zece companii după volumul primelor brute subscrise aveau în martie o cotă de piaţă mai mare decât la sfârşitul anului trecut, în condiţi­ile în care declinul pieţei s-a accentuat după primele trei luni din 2011 şi mai mulţi jucători mari au înregistrat scăderi peste medie.

Cei mai mulţi asigurători şi-au păstrat în primul trimestru poziţiile ocupate la sfâr­şitul anului trecut, singura excepţie fiind urcarea Asirom de pe locul şase pe patru. Astfel, Groupama şi ING Asigurări au coborât câte o poziţie şi au ajuns pe locurile cinci şi res­pectiv şase. Podiumul este ocupat în continuare de Astra, Allianz-Ţiriac şi Omniasig.

"Nu am văzut schimbări semnificative pe piaţă şi nu cred că vom asista nici în perioada următoare la schimbări de poziţii în clasament pentru că toate companiile activează în acelaşi context de piaţă şi este foarte greu ca vreun jucător să iasă din acest context", spune Romeo Jantea, asociat în cadrul brokerului de asigurări şi pensii private Guild.

Asirom, controlată de grupul austriac Vienna Insurance, a înregistrat cel mai puternic avans în primul trimestru, cota de pia­ţă a companiei urcând la 9,4% faţă de 6,3% la sfârşitul anului trecut. Asigurătorul a recuperat astfel cota de piaţă pierdută în ultimii doi ani, obiectiv pe care oficialii compania şi l-au stabilit încă de la începutul anului.

Subscrierile Asirom au crescut cu aproape 21% în primul trimestru faţă de perioada similară din 2010, până la 201 milioane de lei (circa 48 mil. euro), avansul datorându-se creşterii pe segmentul poliţelor de răspundere civilă auto (RCA). Vânzări mai mari de poliţe RCA a înregistrat şi Omniasig, astfel că scăderea afacerilor a încetinit până la 6% după primele trei luni, comparativ cu un declin de 17% anul trecut.

"Asigurările RCA au mers în general mai prost anul acesta. Marea diferenţă între companii se va face acolo unde asigurătorii vor reuşi să vândă mai mult alte produse decât poliţe obligatorii. Iar dacă vorbim de retail, principalul segment cu potenţial sunt poliţele de asigurare a locuinţelor", mai spune Jantea.

Primele brute subscrise din asigurări de răspundere civilă auto au scăzut cu 18% în primul trimestru, până la 668 de milioane de lei (158 mil. euro), după ce tariful mediu pe acest segment a coborât cu 20-25% în campania de iarnă, când mai mult de 1,8 milioane de şoferi şi-au reînnoit poliţele.

Asigurătorii au redus preţurile poliţelor auto obligatorii pentru a-şi crea o bază solidă de clienţi, cărora să le vândă şi alte produse de asigurare în momentul în care veniturile acestora vor creşte şi piaţa va începe să-şi revină. Piaţa a scăzut cu 6,7%, până la 1,2 miliarde de lei în primele trei luni din acest an, declinul fiind mai accelerat decât cel înregistrat în 2010.

Previziunile pentru anul acesta nu indică o revenire rapidă a cererii pentru produse de asigurare în condiţi­ile în care economia înregistrează o ieşire lentă din recesiune.

"Şi 2011 va fi un an slab. Industria de asigurări îşi va reveni cu o întârziere de şase luni faţă de restul economiei", comentează Jantea.

Piaţa s-a contractat cu 5,7% în 2010 şi a coborât sub pragul de 2 mld. euro.

Cel mai drastic declin s-a înregistrat în cazul asigurărilor generale, afectate de vânzările mai mici de poliţe auto, în timp ce asigurările de viaţă au urcat cu 2,3%. Segmentul poliţelor de viaţă reprezintă însă numai o cincime din piaţa asigurărilor, fiind în continuare subdezvoltat com­parativ cu pieţele mature din Vest.

Această discrepanţă se reflectă inclusiv în clasamentul celor mai mari asigurători. Astfel, doar două din cele mai mari zece companii, ING Asigurări şi BCR Viaţă, vând exclusiv asigurări de viaţă, în timp ce restul sunt companii mixte sau companii de asigurări generale, precum Omniasig, BCR Asigurări şi Uniqa.

Contextul dificil de pe piaţă a avantajat o parte din companiile mici, care au raportat creşteri ale primelor brute subscrise. Creşteri ale afacerilor au înregistrat Grawe, Eureko sau Platinum, dar acestea deţin în continuare cote nesemnificative de piaţă şi nu au capacitatea de a ataca una din primele zece poziţii din piaţă. "Mai important decât ritmul de creştere este volumul absolut al afacerilor înregistrat de o companie", precizează Jantea.

Astfel, deşi o parte dintre asigurătorii mici au reuşit să subscrie mai mult, cota de piaţă pierdută de şapte dintre asigurătorii mari a fost captată de celelalte companii din top, care au reuşit să-şi crească volumul afacerilor. Cota de piaţă cumulată a companiilor din top zece a urcat la 80,6% la sfârşitul lunii martie, comparativ cu 79,2% în decembrie anul trecut.

Pe lângă cele trei puncte procentuale câştigate de Asirom, alte 2,3 puncte procentuale au mers la Astra, cea mai mare companie din industria asigurărilor, cu o cotă de piaţă de 15,6%. La sfârşitul anului trecut, cota de piaţă a Astra ajungea la 13,3%.

Şi BCR Asigurări de Viaţă şi-a majorat cota de piaţă cu o jumătate de punct procentual, până la 4,2%. Subscrierile companiei au crescut cu 10% în primul trimestru, la 89,5 mil. lei.