Alte licitaţii de drumuri. Miza: 1 mld. euro

Ziarul Financiar 25.05.2011

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a scos la licitaţie ultimele şapte pachete de drumuri judeţene şi locale, care vizează lucrările de modernizare şi reabilitare a aproape 3.350 de kilometri de drumuri judeţene şi locale din judeţele Cluj, Alba, Bistriţa- Năsăud, Maramureş, Dolj, Gorj, Vâlcea, Sibiu, Vaslui, Bacău, Harghita, Mureş, Hunedoara şi Timiş.

Costul total al acestor şapte pachete se ridică la aproximativ 937 milioane de euro, aceasta fiind cea mai mare licitaţie, din punct de vedere valoric, organizată de Ministerul Dezvoltării până acum.

Astfel, MDRT a finalizat scoaterea la licitaţie a tuturor celor 20 de pachete de drumuri pentru toate judeţele ţării, care includ aproape 1.700 de kilometri de drumuri judeţene şi 6.900 de kilometri de şosele de interes local.

În medie, reabilitarea sau modernizarea unui kilometru de drum judeţean sau local va costa aproximativ 300.000 de euro, în condiţiile în care standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru de drum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp ce modernizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la 330.000 de euro. MDRT ar urma să plătească aproape 2,6 miliarde de euro, fără TVA, pentru cei circa 8.600 de kilometri de drumuri judeţene şi locale pe care i-a scos la licitaţie în ultimele săptămâni.

Investiţiile fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care include, pe lângă asfaltarea şi modernizarea drumurilor judeţene şi locale, şi modernizarea satului românesc şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor. Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii. Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate.

"Maniera în care au fost prefigurate condiţiile de participare la aceste licitaţii în caietele de sarcini a descurajat antreprenorii din construcţii. Nu văd constructori, cel puţin români, care să-şi finanţeze singuri lucrările, cel mai probabil vor apela la credite garantate de stat", spune Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii (ARACO).