Avem mortar. Aveţi proiecte?

Autor: Ioan Dornescu 24.05.2011
Criza din construcţii a făcut victime între producătorii de adezivi şi mor­ta­re, piaţa este în continuare pe minus, iar jucătorii puternici au reuşit să supravieţuiască prin promoţii şi lan­sări de produse, vizând în primul rând

sectorul renovărilor.



Multe companii din zona de adezivi şi mortare manifestă încredere în dezgheţarea pieţei, care ar putea reveni pe creştere însă cel mai devreme din 2012, şi sunt hotărâte să-şi majoreze capacitatea de producţie, deşi în prezent aceasta depăşeşte cu mult cererea.

Dezgheţarea pieţei ar însemna reluarea con­struc­ţiei la marile proiecte imobiliare blocate în ultimii trei ani şi care au tras în jos o piaţă de circa 200 mil. euro pentru care scenariile optimiste din acest an vizează stagnarea.

Potrivit companiei de cercetare InterBiz Research & Consulting, piaţa de adezivi şi mortare din România a scăzut cu 8% anul trecut, până la 220 milioane euro, şi ar putea stagna în 2011, într-o variantă realistă. Analiştii notează că scăderea a fost mai mică decât estimările iniţiale, fiind estompată de creşterile în­registrate de segmentul renovărilor, în principal prin livrarea de termosisteme. Adezivii şi chiturile au avut o pondere de 65%, tencuielile şi gleturile de 25%, iar restul mortarelor (zidărie, şape şi speciale) au generat diferenţa de 10%.

"Foarte important de remarcat că în aceşti ani de recesiune s-a diminuat ponderea mortarelor clasice (produse prin mixare pe şantier) în favoarea mortarelor industriale premixate. De altfel, în ţările dezvoltate din Europa mortarele industriale premixate reprezintă aproximativ 80% din total consum, iar în România reprezintă numai 20%. De aici rezultă potenţialul mare de creştere al pieţei mortarelor uscate în România", spun reprezentanţii companiei de cercetare.

Consumul mediu în ţările dezvoltate variază între 100 şi 250 kg/an/locuitor, în funcţie de tehnologiile de construcţii specifice fiecărei ţări, excepţie făcând Marea Britanie şi ţările nordice, unde sunt folosite alte materiale pentru construire. În România, consumul anual este de aproximativ 70 kg/locuitor.

Reprezentanţii Henkel, unul dintre principalii producători de profil, spun că luând în calcul întreagul segment de mortare şi adezivi (gleturi, adezivi pentru placări ceramice, chituri şi adezivi pentru polistiren) şi exceptând mortarele care se comercializează în silozuri, piaţa se situează la circa 137 mil. euro, iar în 2010 a scăzut cu 15% faţă de anul precedent.

"Este prea devreme să estimăm cu adevărat ce se va întâmpla anul acesta, deoarece sezonul construcţiilor abia a început cu adevărat. Sperăm că scăderea nu va fi mai mare de 5 procente şi că anul viitor piaţa va reveni pe un trend ascendent", a declarat Andrei Dumitrescu, sales & marketing manager Henkel România pentru divizia Adezivi. Producătorului german de bunuri de larg consum este prezent în România şi prin diviziile de detergenţi şi produse pentru îngrijirea locuinţei şi produse cosmetice.

Marga Călin, director de marketing al companiei Duraziv, susţine că sectorul de adezivi şi mortare s-a comprimat anul trecut, conform datelor furnizate de principalii jucători, însă nicio companie nu ştie cu exactitate care este nivelul pieţei de profil, "în absenţa unor studii realiste".

"Pentru noi situaţia actuală din piaţa de adezivi este una ideală. Piaţa se mişcă mai greu, procesul de selecţie a unui produs este unul determinat de analize îndelungate. Nu se construieşte mult, astfel încât cli­en­ţii să ia imediat tot ce găsesc pe rafturi. Acum se interesează de proprietăţile materialelor expuse, sunt foarte interesaţi de raportul calitate-preţ. Or, tocmai aceasta este strategia prin care ne-am propus să ata­căm această piaţă", a spus reprezentantul Duraziv, com­panie controlată de omul de afaceri Daniel Guzu.

În perioada 2009 - 2010 numărul producătorilor s-a diminuat de la 55 la 45, iar piaţa este în continuare dominată de jucători precum AdePlast, Baumit, Baumix, Ceradez, Duraziv, Hasit, Henkel, Ital Kol, Knauf sau Weber, care generează aproximativ 60% din totalul vânzărilor, potrivit InterBiz.

"Anul 2009 a fost cel care a «spălat» mult această piaţă. Firmele care nu au fost ok au dispărut. Anul 2010 a fost un an în care firmele rămase şi-au consolidat poziţia. Anul 2011 va fi unul în care cei care sunt corecţi vor deveni mai puternici, însă abia în 2012 vom vedea asta, sau în trimestrul patru din acest an. Rămân la părerea mea «dacă eşti corect, nu ai cum să nu creşti»", a afirmat omul de afaceri Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast.


PREŢURI VS. COTĂ DE PIAŢĂ.
Producătorii şi-au extins oferta de produse de profil şi au căutat să susţină vânzările prin diverse oferte promoţionale, dar anunţă posibile majorări de preţ în 2011, din cauza scumpirii materiilor prime.

"În 2010, preţurile medii la nivelul întregii pieţe au suferit o contracţie de circa 10-15% faţă de 2009. În primul trimestru din 2011 am menţinut preţurile la nivelul din 2010 prin eficientizarea costurilor, însă creşterea preţurilor este o certitudine pentru acest an, în condiţiile în care cheltuielile de producţie au crescut cu circa 10%, pe baza scumpirilor materiilor prime", a declarat Răzvan Bobe, director cercetare dezvoltare la Baumix. Compania produce materiale de construcţii şi finisaje pe bază de ciment după reţete proprii, iar portofoliul include adezivi şi chituri pentru placări ceramice, gleturi şi mortare şi sistemul complet pentru izolarea termică a faţadelor, precum şi tencuiala decorativă cu marmură.

Canalele de vânzare sunt constituite din reţelele de bricolaj şi o reţea naţională de distribuţie, prin parteneri locali. "În 2010 toţi producătorii au făcut eforturi pentru a menţine preţurile la un nivel comparabil cu cel din 2009 sau chiar au oferit promoţii care au dus la scăderea preţului. La nivelul intregii pieţe focusul a fost pe generarea de rulaje mai degrabă decât pe generarea de marje mai mari. A fost practic anul promoţiilor, deci nu se poate vorbi de reduceri ale preţurilor de listă, cum s-ar spune reduceri oficiale de preţuri, ci de scăderea marginilor pentru implementarea unui număr mare de promoţii", a declarat directorul de marketing al Duraziv.

Marga Călin a adăugat că pentru 2011 este dificil de estimat cum vor evolua preţurile din cauza instabilităţii economice şi politice la nivel mondial, care poate genera mişcări importante ale preţului materi­ilor prime strategice - petrol, gaze şi fier. Compania comercializează adezivi pentru placări, pentru polistiren, gleturi, şape autonivelante, chituri pentru rosturi, mortare şi premixuri. Portofoliul Duraziv include şi profiluri metalice şi vopsele.

Reprezentanţii Henkel România au declarat că în 2010 au oferit promoţii atât pentru clienţii finali, cât şi către lanţul doi de distribuţie. "Începând de acum doi ani, piaţa a devenit un «ring de bătaie» a preţurilor. Noi nu am vrut să intrăm în acest joc, ci am creat pachete promoţionale atractive pentru clienţi. În general, preţurile au scăzut foarte mult în sectorul de business deoarece sunt din ce în ce mai puţine proiecte, iar reabilitările termice cunosc numai o singură sintagmă - cel mai mic preţ. Anul acesta preţurile vor mai creşte din cauza crizei de materii prime, pe de o parte, şi a dificultăţii de a găsi transportatori, combinată cu creşterea preţului petrolului şi a ambalajelor de hârtie, pe de altă parte", a afirmat Dumitrescu.

Şi şeful AdePlast spune că promoţiile şi produsele noi au impulsionat vânzările anul trecut. "Canalele folosite sunt vânzarea către distribuitori, vânzarea di­rec­tă către beneficiari, dar şi marile lanţuri de magazine. Ne dorim o creştere a cantităţilor vândute prin ma­rile lanţuri, având pregătite şi o serie de strategii în acest sens", a adăugat Bărbuţ. AdePlast are două fabrici de mortare uscate, la Ploieşti şi Oradea. Compania deţine la Oradea şi o unitate de producţie a vopselelor.


FABRICI NOI, ÎN AŞTEPTAREA CERERII. Deşi actuala capacitate de producţie din România este extrem de mare, de aproape 4,7 mil. tone, iar gradul de utilizare nu atinge nici 30%, potrivit InterBiz, unii producători au anunţat că vor să înceapă construcţia de fabrici noi, finanţate inclusiv din fonduri europene.

"Capacitatea actuală de producţie a Henkel pentru mortare este de 550.000 tone, însă în 2012 aceasta va creşte odată cu noua unitate de producţie. Proiectul va fi finanţat cu 2,8 milioane de euro din fonduri europene şi va fi în funcţiune începând cu vara anului 2012", a afirmat reprezentantul companiei. Unitatea va fi construită în judeţul Neamţ.

Afacerile Henkel România s-au diminuat cu circa 2% anul trecut, la aproximativ 560 milioane lei (133 milioane euro), sumă care include însă toate liniile de afaceri ale companiei. "În 2010 Ceresit (marcă a companiei, n.r.) şi-a menţinut vânzările la acelaşi nivel în volum faţă de 2009 şi a simţit o uşoară scădere în valoare datorită ofertelor promo lansate în piaţă. Pentru 2011 sperăm să intrăm pe un trend ascendent şi să depăşim atât în valoare, cât şi în volum anul 2010", a mai spus Dumitrescu.

Şi AdePlast a anunţat că va începe în acest an lucrările la cea de-a treia fabrică de adezivi şi mortare uscate, care va fi situată în centrul Moldovei. Bărbuţ a spus în luna aprilie că nivelul investiţiei depinde de mai mulţi factori, precum tehnologia care va fi utilizată, şi că unitatea ar trebui să intre în funcţiune în mai 2012. În prezent, capacitatea anuală de producţie a companiei este de 700.000 de tone de adezivi şi mortare uscate. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 127 milioane lei (30 mil. euro), în creştere cu 12% faţă de 2009, iar în 2011 îşi propune să atingă un rulaj de 150 milioane lei (35-36 mil. euro).

Pe de altă parte, Duraziv are o capacitate de producţie mai mică, dar de asemenea există planuri pentru noi investiţii.

"În prezent avem o singură fabrică pentru producţia de adezivi, situată în Popeşti-Leordeni, cu o capacitate de producţie instalată de aproximativ 200.000 tone/an. Duraziv are în această perioadă în derulare un proiect de trei milioane de euro, jumătate din această sumă reprezentând fonduri nerambursabile venite ca urmare a accesării unui proiect finanţat din fonduri europene, care vizează construcţia unei noi linii pentru producţia de mortare uscate. Pe parcursul acestui an urmează să demareze construcţia la noua fabrică", a afirmat directorul de marketing al Duraziv. Afacerile companiei s-au majorat cu 50% anul trecut, la 13,5 milioane euro, iar pentru 2011 Duraziv a bugetat un avans de cel puţin 25%, la aproximativ 17 milioane de euro.

Baumix deţine o unitate de producţie la Ploieşti, cu o capacitate de producţie de 35.000 tone lunar (400.000 de tone anual) şi şase linii de producţie dedicate. Compania, controlată de Augustin Russu, susţine că în prezent nu are în vedere extinderea prin unităţi noi, însă pe viitor nu exclude această variantă.

Baumix a înregistrat afaceri de 30,2 milioane lei (7,2 mil. euro) anul trecut, mai mici cu 15% faţă de 2009, iar în acest an îşi propune un avans al vânzărilor până la 36 milioane lei.

Deşi dezmorţirea segmentului de adezivi şi mortare depinde în cea mai mare măsură de investiţiile private, companiile cer totuşi de la stat măsuri coerente şi realiste pe segmentul reabilitărilor termice, plata datoriilor către constructori sau scăderea TVA pentru materialele de construcţii. Cu toate acestea, până nu vor reîncepe marile proiecte imobiliare, capacitatea de producţie va rămâne excedentară cererii din piaţă.