Hotelierii din Capitală: Ne-am adaptat strategia pentru a face profit chiar şi cu jumătate din camere goale

Autor: Mirabela Tiron 24.05.2011

Deşi hotelierii din Capitală susţin că au văzut primele semne de revenire ale pieţei în prima parte a anului, cei mai mulţi dintre ei apreciază că indicatorul grad de ocupare nu a depăşit încă nivelul de 50%, însă adaptarea strategiei şi a politicii de preţ asigură obţinerea de profit chiar şi în condiţiile în care jumătate din camere rămân neocupate.

Antoni Kuhnen, directorul general al hotelului boutique de cinci stele Epoque, inaugurat anul trecut în urma unei investiţii de 8 milioane de euro în zona parcului Cişmigiu din Capitală, susţine că se fac eforturi susţinute pentru dezvoltarea businessului hotelier şi creşterea cotei de piaţă.

"Targetăm clienţii de pe o anumită nişă de piaţă, res­pectiv reprezentanţi ai ambasadelor, delegaţii care vin în interes de afaceri în Bucureşti şi angajaţi ai com­pa­niilor internaţionale ce se deplasează în scop de bu­siness", a de­clarat Antoni Kuhnen în cadrul foru­mu­lui ospi­ta­lităţii. Hotelul pe care el îl administrează are doar 45 de apartamente. Hotelul de cinci stele deţinut de compania D&M Perfect Real Estate operează un restaurant bistro, un centru spa, însă nu dispune de nicio sală de conferinţe.

"Rata de ocupare a camerelor a variat între 30% şi 40% în primele luni de activitate. Este adevărat că ho­te­lul a fost deschis chiar în timp de criză, de aceea trebuie să ne zbatem mai mult pentru a face business", a precizat el. Un hotel ce operează cu mai puţin de 65% de camere ocu­pate nu este profitabil, potrivit datelor lui Adrian Barbu, managing partner al companiei The Consultants. "Este nevoie de instrumente puternice de marketing, de atra­gerea clienţilor de la concurenţă şi de "poveşti" care să aducă clienţii în hotel", este de părere Barbu. Cu toate acestea, hotelierii spun că în timp de criză, prin opti­mi­zarea costurilor se poate face profit chiar şi cu doar ju­mă­tate din camere ocupate.

"Prin restructurarea personalului, reducerea cos­tu­ri­lor de funcţionare, în această perioadă de criză se poate ţine un hotel pe profit şi cu doar 50% din camere ocu­pate. Strategia şi politica de costuri au fost adaptate în această perioadă de criză, astfel încât hotelurile să obţină pro­fit", a declarat Otilia Demian, director de dezvoltare al complexului hotelier Rin Hotels, controlat de fraţii Negoiţă.

Ea a mai spus că dacă primele trei luni din an nu s-au diferenţiat cu mult de aceleaşi luni de anul trecut, în aprilie a început să se vadă o revenire a cererii pentru ca­za­re şi evenimente. Otilia Demian a susţinut că deşi ni­velul de ocupare nu depăşeşte 50%, complexul hotelier pe care îl conduce a obţinut profit operaţional în prima parte a acestui an. Ea nu a precizat valoarea profitului.

Cele patru hoteluri Rin Grand Hotel, Confort Traian (Rin Central), Rin Otopeni şi Confort Otopeni (Rin Airport), ce cumulează 2.100 de camere şi care sunt controlate de Ionuţ şi Robert Negoiţă (deputat PSD), au obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 14,1 milioane de euro, în scădere cu aproape 8% faţă de nivelul din anul anterior, potrivit oficialilor companiei. O parte din camerele hotelului Rin Grand hotel au fost transformate în apartamente, compania renunţând la mai mulţi angajaţi ai hotelului.

Marius Mihulin, directorul de marketing şi de vânzări al hotelului de patru stele Golden Tulip Times din Capitală, cu o capacitate de 70 de camere, spune că veni­turile hotelului s-au majorat cu aproape 20% în pri­mele patru luni ale anului acesta faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, debutul lui 2011 marcând o revenire pe piaţa hotelieră. Cu toate acestea, el susţine că gradul me­diu de ocupare al hotelului a fost de 50%, nivel care asi­gură obţinerea de profit datorită strategiei folosite.


Semne de revenire

În primul trimestru al acestui an, gradul mediu de ocupare al hotelurilor din Capitală clasificate la trei, patru şi cinci stele şi care operează sub branduri internaţionale a crescut cu 3,7%, potrivit unui studiu pe 4.150 de camere hoteliere al companiei de consultanţă hotelieră Fivestar Hospitality. În cazul hotelurilor de trei şi patru stele, ce nu operează sub un brand internaţional, acelaşi indicator a crescut cu 11,6%, potrivit unui studiu pe 1.190 de camere.