Danone măreşte producţia şi angajează oameni

Autor: Roxana Petrescu 25.05.2011

Danone România, cel mai mare producător local de iaurturi, spune că la cât de scăzut este consumul românilor, criza nici măcar nu s-a simţit pe acest segment. Pe de altă parte însă, tot acest consum mic reprezintă oportunitatea de creştere în ochii francezilor care vor demara anul acesta lucrările la extinderea capacităţii de producţie din Bucureşti şi vor angaja noi oameni.

Danone a ajuns anul trecut la afaceri de 476 de milioane de lei (113,3 milioane de euro), în creştere cu 10% comparativ cu 2009, principalii factori pe care s-a bazat această evoluţie pozitivă fiind lansările de produse şi promoţiile.

"Am menţinut preţurile, deci creşterea afacerilor nu a venit din scumpirea produselor, ci din volume de vânzări mai mari", explică Bogdan Ioachim, director de comunicare, nutriţie şi ştiinţă în cadrul Danone România.

Potrivit reprezentanţilor companiei, piaţa de iaurturi a crescut anul trecut cu 6,6%, iar cea de produse lactate proaspete cu 3%, fiind unele dintre puţinele segmente care au reuşit să înregistreze plusuri în cel de-al doilea an de criză în România.

"Consumul este atât de scăzut, încât nu a existat criză", spune Stephane Batoux, directorul general al Danone România. Statisticile europene demonstrează acest lucru. Astfel, dacă un român nu consumă mai mult de cinci kilograme de iaurt pe an, un francez mănâncă 38 de kilograme, iar un olandez 40 de kilograme. Bulgarii la rândul lor au consumul de iaurt în ADN, după cum spun reprezentanţii Danone, vecinii de la sud consumând circa 12 kilograme pe an.

Datele oferite de reprezentanţii Danone se referă la brandurile existente pe piaţă, dar nu include însă autoconsumul sau achiziţiile cumpărătorilor din pieţele tradiţionale, o zonă care asigură în continuare o parte importantă din consumul gospodăriilor din România. "Pariul meu personal este o dublare a acestui consum în­tr-un interval de 5-10 ani", a mai spus Batoux.

În acest context, Danone ia în calcul extinderea operaţiunilor locale atât prin aducerea de noi angajaţi, cât şi prin extinderea liniilor de producţie. Reprezentanţii companiei nu spun însă la cât se vor ridica aceste investiţii, la cât va ajunge capacitatea de producţie a unităţii pe care o deţin în Bucureşti şi nici câţi oameni vor fi angajaţi.

"Pentru a susţine creşterea vom mări capacitatea de producţie din Bucureşti. Odată cu acest lucru, şi ponderea expoturilor va creşte, dar în continuare cea mai mare parte a produselor vor fi destinate pieţei locale."

Potrivit datelor Danone, în prezent compania exportă doar 3% din producţia din România pe pieţele din regiunea Adriaticii şi în Republica Moldova. Odată cu extinderea liniilor, exporturile ar putea ajunge până la 5%. Danone achiziţionează laptele necesar de la ferme din România, având semnate peste 70 de parteneriate cu diferite unităţi de producţie.

Pentru anul acesta, Batoux mizează pe creşterea afacerilor Danone, deşi în ceea ce priveşte piaţa estimările indică cel mai probabil o stagnare.

"Nu am observat nicio modificare în ceea ce priveşte consumul în primele trei luni ale anului. Cred că la nivelul anului va fi o stagnare", mai spune Batoux.

Şeful Danone România adaugă că dincolo de faptul că românii au o cultură relativ recentă în ceea ce priveşte consumul de iaurturi, lucru care se va schimba destul de greu într-o perioadă lungă de timp, sunt anumite măsuri care ar putea duce la creşterea pieţei şi care ar putea fi implementate mai rapid.

"Scăderea TVA ar putea fi o măsură de creştere a consumului. Din câte ştiu, România are unul dintre cele mai mari TVA la nivel european. Orice punct de scădere a TVA ar ajuta", a mai precizat Batoux. Anul trecut, cota TVA a crescut de la 19% la 24% ca o măsură de a aduce venituri în plus la buget. Măsura însă a lovit consumul, întârziind ieşirea României din criză, după cum a recunoscut recent chiar preşedintele Traian Băsescu.