Regii asfaltului fac un pas înapoi

Autor: Andreea Mioara Neferu 25.05.2011

Ei renunţă la 100 mil. euro ca să nu piardă autostrada Moara Vlăsiei - Ploieşti.

Cei patru constructori ai autostră­zii Moara Vlăsiei-Ploieşti, Spedition UMB, Tehnostrade (ambele companii fiind controlate de Dorinel Umbrărescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu), au renunţat la suplimentarea contractului de construcţie cu 47%, adică echivalentul a peste 110 mil. euro.

Este pentru prima oară când Ministerul Transporturilor reuşeşte să pună piciorul în prag în cazul unui contract de o asemenea anvergură şi să-i determine pe constructori să lucreze fără alte acte adiţionale. Contractul iniţial s-a ridicat la 702,6 mil. lei (199 mil. euro), dar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a semnat în septembrie 2009 un act adiţional cu respectivele firme de construcţii, prin care costul lucrărilor pe Moara Vlăsiei-Ploieşti a fost majorat cu 25%, până la 883,7 mil. lei (242 mil. euro).

Compania de drumuri a plătit până acum către consorţiul care realizează tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti circa 671 mil. lei, deci peste 75% din costul total. În urmă cu o lună, CNADNR transmisese companiilor o notificare de reziliere a contractului, după ce firmele controlate de cei trei regi ai asfaltului au cerut suplimentarea contractului cu 47% şi au părăsit timp de 16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 ai tronsonului. Firmele s-au angajat însă ieri, după ce au semnat un act adiţional de soluţionare pe cale amiabilă a problemelor, să renunţe şi la dreptul de a solicita ulterior orice extensie de termen, costuri suplimentare, penalizări, daune sau alte pretenţii financiare sau materiale, potrivit unui comunicat al CNADNR.

"Condiţiile pentru a renunţa la reziliere erau să se mobilizeze să termine lucrarea şi să nu mai ceară costuri suplimentare", a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor, la B1TV. Contactat de ZF, Dan Beşciu, directorul Euroconstruct, a spus că nu a putut continua lucrările din cauza faptului că terenurile pe care trebuia să construiască nu i-au fost puse la dispoziţie la timp: "Din cauza lipsei terenurilor, nu am putut lucra în continuare, dar acum totul este în regulă şi încercăm să terminăm lucrările până la sfârşitul anului, aşa cum era prevăzut în contract", a explicat Beşciu.