SIMN 2011 - să auziţi ce n-aţi mai văzut/ de Oltea Şerban-Pârâu GALERIE FOTO

Autor: Parau Oltea Serban 26.05.2011

Opere, spectacole multimedia, feerie, cabaret, SONeerie, cantate, concerte pe canapea, performance, muzică şi poezie, muzică şi kendo, concerte în pădure, în bucătărie, pe terasă, concerte-instalaţii, concerte în mişcare, soundpainting şi multe altele….

Cu alte cuvinte, ediţia a 21-a a Săptămânii Internaţionale a Muzicii Noi, 21-29 mai la Bucureşti, al cărei traseu poate fi urmărit şi pe www.simn2011.eu. Un festival cunoscut, un festival aşteptat, care de fiecare dată promite noutăţi la propriu. Scenele bucureştene aparţin la sfârşitul lunii mai muzicii noi, artiştilor români preocupaţi de fenomenul sonor actual, artiştilor străini invitaţi, provocărilor intelectuale.

Tema actualei ediţii a fost şi încă mai este în acest week-end spectacolul muzical. Mai precis, este vorba despre o temă de reflecţie: ce înseamnă în anul 2011 spectacolul muzical? Operă tradiţională, operetă, musical, cabaret, ritual, teatru instrumental, performance, scene lirice, artă de intervenţie publică…

«Suntem dream designeri, life designeri, spunem poveşti, creăm realităţi şi irealităţi, locuri de joacă pentru oameni mari, preparate artistice, tărâmuri imaginare în care cu naturaleţe poţi intra… Auzim ce vedem sau nu vedem, descoperim noi genuri şi noi formaţii ce răspund nevoii de experimentare a ceea ce suntem şi putem oferi ! », aşa vede compozitoarea Irinel Anghel, director al festivalului alături de Mihaela Vosganian, actuala ediţie a SIMN. Tot ea ne invită la «un exerciţiu de dăruire şi primire de 9 zile, pentru a ne întâlni cu Vânzătorii de vise, cu lumea Moşilor lui Caragiale, cu cronicarii lui Urmuz, cu marionete în DO-MI-NO, cu Idile şi Guerille, cu Barrie şi Barbie, Ileana Cosânzeana şi Făt-Frumos, cu muzica ce curge prin personajele şi întâmplările acestei ediţii, a 21-a, dedicată spectacolului muzical în ipostaze variate şi originale. »

Veniţi să auziţi ce nu aţi mai văzut !

Am asistat cu surprindere la întâmplarea muzicală din faţa Operei Naţionale din deschiderea festivalului, o călătorie de două ore din stradă până în sala de spectacole, compoziţia, regia, scenografia şi interpretarea fiind semnate de Irinel Anghel, Adrian Iorgulescu, Sorin Romanescu, Raluca Ghideanu şi nu numai. A fost într-adevăr o experienţă colectivă din care publicul intra şi ieşea timp de peste o oră, nimeni neştiind practic ce-l aşteaptă.

Concertele "serioase" s-au petrecut şi continuă să se petreacă la Sala Radio, unde mai puteţi auzi vineri, 27 mai patru prime audiţii cu Orchestra Naţională Radio sub bagheta lui Valentin Doni, sau sâmbătă, 28 mai, când Dan Dediu aduce Idile şi Guerile în Studioul "Mihail Jora", însoţite de un "Bestiar mitologic".

Studioul de Operă de la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti este o altă sală frecventată de producţiile actualei ediţii a festivalului: este vorba despre patru spectacole realizate în colaborare cu Centrul de Muzică Electroacustică şi Multimedia, două reprezentaţii de operă, printre care spectacolul "Cică Urmuz" conceput şi pregătit de Sorin Petrescu şi opera Urmuzica de Sorin Lerescu. Liviu Dănceanu a adus pe scenă o tele-operă cu subtitluri incitante, Cătălin Creţu a pregătit un spectacol multimedia cu păpuşi şi tot un spectacol multimedia a propus olandezul Henry Vega, alături de colaboratorii săi, Anat Spiegel şi Emmanuel Flores.

Călătorie în irealitatea imediată pe 29 mai

Închiderea Festivalului este de fapt o propunere de călătorie pentru duminică, 29 mai, la Palatul Mogoşoaia. Din Cuhnie în pădure, pe terasa lacului, în Lapidarium, în Foişor şi multe alte locuri surpriză, publicului i se deschide o poartă către basmul muzical în varianta contemporană. Totul se anunţă extrem de relaxat şi de neconvenţional, noţiunea de limită lipsind cu desăvârşire. Între orele 14 şi 21, se găseşte câte ceva pentru fiecare.

Oferta organizatorilor ?

"Vânzători de vise, Moşi, fanfară, SONeerie, tele-operă, trăsuri, lectici, automobilul care cântă, dirijor pe role, Albă-ca-Zăpada, Captain Hook, Cupidon pe bicicletă, Fantoma de la Operă, d'Artagnan, Motanul Încălţat, Alice în Ţara Minunilor, Dănilă Prepeleac, King Louie, alpinişti utilitari, cadouri artdetox, poveşti fără filtru, Îngerul cu o aripă din far, albinuţa care croşetează pe trepte, Beeker, căsuţa din Hansel şi Gretel, cea mai mare cutie muzicală din lume, Penelopa, muzică corală scrisă de simfonişti, muzică de cameră scrisă de coralişti, anotimpuri reinventate, concerte pe canapea, concerte în pădure, pe terase, în bucătărie, Cassandra, ani în plus şi în minus, preparate din chitară, copacul-carusel, Barrie şi Barbie, Făt Frumos şi Ileana Cosânzeana, Serenade pe teme false şi alte iluzii, menestrel electric, voce cu corp de femeie, tinereţe fără bătrâneţe, călătorii în irealitatea imediată, sound cinema, sound theatre, sound painting, locuri de joacă pentru oameni mari, colecţia de primavară a ideilor muzicale din 2011…" Oferta este valabilă până duminică, 29 mai.

OLTEA ŞERBAN-PÂRÂU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.