Preţurile alimentelor de bază au scăzut uşor în luna mai. Este doar o situaţie conjuncturală, spun producătorii

Autor: Cristina Roşca 30.05.2011

Zahărul, cartofii şi carnea de pui s-au ieftinit cu peste 7% în luna mai comparativ cu luna martie, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală. Calculele ZF arată că per ansamblu preţurile celor 15 pro­duse analizate au scăzut în perioada martie - mai 2011 cu 2,1%. Prima veste bună venită din magazine poate fi explicată de venirea verii, sezonul când apar recoltele locale.

"La nivel european se observă o uşoară plafonare a preţurilor, care se poate observa şi în România. Este însă o situaţie conjuncturală, este vară şi în această perioadă preţul la lapte, ouă, carne şi legume este mai mic. Motivele care ar putea explica această situaţie sunt scă­derea consumului de energie (ziua este mai lungă şi temperaturile mai ridicate - n. red.) şi apariţia recoltelor noi", a spus Sorin Minea, pre­şedintele Romalimenta şi acţionarul majo­ritar al producătorului de mezeluri Angst, care deţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşi nume.

Din totalul de 15 produse analizate de ZF, în cazul a opt dintre acestea preţurile au scăzut în perioada martie-mai. Produsele ale căror pre­ţu­ri au intrat pe o pantă des­cen­dentă în mai faţă de martie - dintre cele analizate de ZF - au fost zahărul Le­marco (1 kg), cartofii noi (1 kg), pui grill îngheţat ambalat de la Transavia (1 kg) şi piep­tul de pui refrigerat ambalat Tran­savia (1 kg), iar declinul a fost în fiecare caz de 14,9%, 20,8%, 7,2% şi respectiv 8,7%.

Unele dintre produsele de mai sus - pieptul de pui - sunt la ofertă în una sau chiar în amândouă reţelele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real). Există însă şi alte produse la ofertă, precum bananele, cartofii sau merele, al căror preţ a crescut faţă de martie.

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculează începând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour din Capitală, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şi nu anali­zează distinct produsele la promoţii.

De ce scad preţurile

Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuit din cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent aproape 98 de lei, cu circa 2,1% mai puţin faţă de luna martie, arată datele culese de ZF. Se poate observa însă că faţă de luna februarie a acestui an valoarea coşului a crescut în mai cu 3,2%.

În luna mai însă, analiza ZF a arătat că preţurile produselor din hipermarketuri au intrat pe un trend descendent, în linie cu cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, care a continuat să scadă în primele trei luni cu peste 5%, potrivit INSSE. Consumul a continuat astfel trendul negativ din 2010, când declinul a fost de 5,3%.

"Scăderile de preţ la cartofi şi la zahăr vin de la importatori, iar preţul mai mic la carnea de pui vine de la producători", spune Adriana Piţa, PR manager la real,- Hypermarket.

Ce spun producătorii?

Producătorii din industria alimentară recunosc că preţurile au scăzut în ultima lună, iar motivele invocate sunt foarte diferite, de la creşterea importurilor ieftine la apariţia recoltelor locale.

Astfel, în cazul uleiului, al cărui preţ a scăzut cu circa 3% în mai faţă de martie, motivul care stă în spatele scăderii preţurilor este importul mai ieftin din străinătate.

"În ultima perioadă a venit din Bulgaria, Serbia şi Polonia ulei îmbuteliat. Acest ulei, care a intrat în super­marketuri şi hipermar­ke­turi, a venit mai ieftin, şi astfel jucătorii locali au fost nevoiţi să lase preţurile", spune Vasile Leu, preşedinte al consiliului de administraţie al Argus Constanţa, care vinde ulei sub bran­durile Tomis, Argus şi Sora Soarelului. Argus este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a uleiului, cu afaceri anul trecut de 217 milioane de lei (53 de milioane de euro).

Similar, Ioan Benea, preşedintele Fe­deraţiei Cultivatorilor de Cartofi, recunoaşte scăderea preţului la cartofi, de peste 20%.

"Acum se vând ultimele stocuri de cartofi vechi, deci preţul de vânzare este mai mic. Consumatorul preferă cartoful nou, care există deja pe piaţă. Un alt motiv pentru care preţul a scăzut este şi apariţia cartofilor noi locali, cu un preţ mai mic decât al celor din import." Benea mai spune că se observă şi o scădere a consumului de cartofi în condiţiile în care oamenii preferă "verdeţurile locale".

Deşi recunoaşte că preţul la carne de pui a scăzut, Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa cărnii de pasăre, spune că situaţia nu este permanentă. "Preţurile le formează piaţa. În ultima perioadă oferta a fost mai mare pentru că crescătorii şi-au populat fermele pentru a vinde şi în viu. În realitate însă nu au reuşit să vândă în viu cât şi-au propus, puii au crescut şi au ajuns să îi vândă sub formă de carne." El explică însă că pe viitor evoluţia preţului depinde de piaţa cerealelor. "O parte din producători vor ieşi din joc pentru că nu vor să aducă bani de acasă. Atunci oferta va scădea şi preţurile vor creşte din nou."

Ce spun consumatorii?

Deşi preţurile au scăzut, consumatorii nu resimt acest declin.

"Nu ştiu cum au scăzut preţurile dacă bonul de casă este mereu mai mare. Coşul cuprinde cam aceleaşi produse şi totuşi valoarea lui creşte", spune Alina, 32 de ani, aflată la cumpărături.

Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculează lunar este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii de alimente, provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie de cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În aceste condiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul de produse dintr-un magazin. În luna mai produse precum cartofi, mere şi banane se aflau la promoţie. În 31 martie, când au fost culese datele anterioare, mai multe produse din cele 15 se aflau la promoţie, printre acestea numărându-se făina, ouăle, bananele şi merele. Şi în cazul indexului din februarie produse precum spaghetele, berea şi ouălele erau la promoţie.