Ford s-a angajat să producă 250.000 de maşini în 2011, dar a livrat doar 3.000 în patru luni
La aproape patru ani de la preluarea Automobile Craiova, Ford produce în medie 750 de maşini lunar faţă de 20.000 de unităţi, ţinta lunară asumată oficial pentru acest an.
Ford s-a angajat prin contractul de privatizare semnat în septembrie 2007 să producă 250.000 de maşini la Craiova în acest an, un obiectiv imposibil de realizat luând în calcul cele numai 3.000 de maşini fabricate în primele patru luni.
În aşteptarea modificărilor la contractul de privatizare, producătorul american nu a turat motoarele la fabrica de la Craiova, iar Ford produce într-o lună cam jumătate din maşinile pe care Dacia le fabrică la Mioveni într-o zi. Dacă ritmul actual de producţie s-ar păstra, Ford ar ajunge la finalul anului la o producţie de până în 10.000 de maşini, faţă de 250.000 de unităţi asumate la privatizare.
Mai mult, B-Max, modelul de clasă mică al americanilor, care iniţial trebuia să intre în fabricaţie încă de anul trecut, a fost în mod continuu amânat, iar şansele să fie produs în serie în 2011 sunt infime, noul termen fiind începutul lui 2012. Data intrării în producţie a lui B-Max este direct legată de demararea producţiei furnizorilor Ford de la Craiova. Kirchhoff Automotive, unul din partenerii strategici ai constructorului va demara producţia de şasiuri şi elemente de caroserie la începutul anului următor. Primele modele asamblate la Craiova din modelul B-Max vor ieşi pe poarta uzinei în vara acestui an, dar numai ca modele de teste.
Discuţiile privind modificarea termenilor din contractul de privatizare au demarat oficial în luna august a anului trecut 2010, atunci când John Fleming şi Stephen Odell, fostul şi actualul şef al Ford Europa, au venit la Bucureşti pentru a se întâlni cu preşedintele Traian Băsescu, cu premierul Emil Boc şi pentru a susţine o conferinţă de presă în care anunţau oficial cererea de a amâna clauzele prevăzute în contract pe seama condiţiilor economice la nivel european.
De atunci, toţi executivii companiei americane au declarat că noul contract va fi semnat "în viitorul apropiat", lăsând de înţeles că este vorba de cel mult câteva săptămâni sau luni, cu toate că de atunci a trecut aproape un an.
Mai mult, Wolfgang Schneider, vicepreşedintele Ford Europa pentru probleme guvernamentale, declara anul trecut că semnarea contractului va avea loc cel târziu în toamna lui 2010 sau spre finele lui 2010, în cazul în care "vor fi probleme mai dificile".
Cu toate acestea, nici la mijlocul anului 2011 nu se ştie nimic legat de o dată clară privind noul contract, iar autorităţile române nu oferă nicio declaraţie pe baza acestui subiect. Până la închiderea ediţiei AVAS nu a oferit niciun răspuns oficial. De asemenea, nici Călin Popescu-Tăriceanu, fostul premier sub mandatul căruia s-a privatizat Automobile Craiova, şi nici Sebastian Vlădescu, preşedintele comisiei de privatizare de atunci, nu au putut fi contactaţi. De atunci legătura fostului premier cu Ford este una oficială, în condiţiile în care firma Automotive Trading Services (ATS) din care deţine 85% a devenit dealer Ford de la 1 august 2010, data de la care importurile mărcii americane au fost preluate de Ford România de la Romcar, companie parte a Ţiriac Holdings. Potrivit ziarului Gândul, toate documentele privind preluarea acţiunilor de către grupul american au fost semnate de notarul Ioana Tăriceanu, soţia fostului premier.
De cealaltă parte, oficialii Ford spun că această situaţie se va "remedia" "în viitorul apropiat" în condiţiile în care prima discuţie legată de modificarea contractului a fost adusă în prim-plan în urmă cu mai bine de un an.
"Nu există probleme legate de Actul adiţional la Contractul de Privatizare. Ne încadrăm în calendar, doar că vom avea nevoie de mai mult timp decât am estimat iniţial pentru a ajunge la un acord", a spus Fuchs.
În acelaşi timp, întrebaţi dacă Ford va plăti amenda de 14 mil. euro în cazul în care nu va produce cele 250.000 de maşini în acest an, oficialii companiei au ţinut doar să sublinieze faptul că sunt în discuţii cu Executivul şi ar fi inoportun să ofere detalii în această etapă a discuţiilor.
Şeful Ford România, Jan Gijsen, le transmitea muncitorilor din uzină că este "dezamăgit de performanţa pe plan intern şi de numărul mare de rectificări necesare ca urmare a controalelor de calitate", fiind nevoie de o îmbunătăţire a performanţelor uzinei în condiţiile în care de anul viitor va produce peste 200.000 de maşini.
Este pentru prima dată când un şef al unei fabrici critică în public prestaţia muncitorilor dintr-o uzină auto şi face referire directă la calitatea maşinilor produse acolo. Mai mult, această declaraţie vine la aproape trei ani şi jumătate de când americanii au preluat uzina şi cei 3.900 de angajaţi (3.600 în prezent), angajaţi în care americanii au investit peste 100 de milioane de euro pentru programe de training.
Potrivit contractului, Ford s-a angajat să "realizeze toate investiţiile, să adopte şi să implementeze toate strategiile şi politicile necesare pentru a atinge un volum de producţie de peste 250.000 de automobile până la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţie de la data finalizării şi cumpărătorul va depune toate eforturile pentru a atinge un volum al producţiei de 300.000 de automobile până la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţie de la data finalizării. În scopul acestei clauze, prin automobile se va înţelege autovehicule de transport sau comerciale şi autoturisme".
Mai mult, tot prin contract Ford are obligaţia de a depune toate diligenţele pentru a atinge un grad de integrare a producţiei de minimum 60% până la sfârşitul celui de-al patrulea an de la data finalizării.
În cazul în care Ford Europa îşi va încălca oricare dintre obligaţiile sale prevăzute şi deşi remediabilă, o asemenea încălcare nu a fost remediată în termen de 30 de zile lucrătoare de la notificarea scrisă a vânzătorului către cumpărător cu privire la acest aspect, Ford va fi obligat să plătească vânzătorului sub formă de daune, în euro, următoarele sume: 25% din preţul de cumpărare adică 14,25 mil. euro, dacă se produc mai puţin de 200.000 de automobile; 10% din preţul de cumpărare, adică 5,7 mil. euro dacă se produc între 200.000 şi 225.000 de automobile; 5% din preţul de cumpărare, adică 2,85 mil. euro dacă se produc între 225.000 şi 250.000 de automobile.
Anul trecut Fleming sublinia faptul că este de preferat ca cele 14 milioane de euro pe care Ford ar urma să le plătească la finele anului 2011 să fie investite la uzină şi nu plătite la stat.
Cum a început totul
-
Septembrie 2007: Ford Europa şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului semnează pentru preluarea unui pachet de 72% din acţiunile Automobile Craiova
-
Martie 2008: Ford preia oficial uzina de la Craiova după ce un ajutor de stat considerat ilegal de Comisia Europeană întârzie preluarea.
-
Septembrie 2008: Ministerul Finanţelor Publice decide să acorde un ajutor de stat de 143 mil. euro în perioada 2008-2012 pentru modernizarea uzinei de la Craiova
-
Septembrie 2009: Ford demarează oficial asamblarea utilitarei Transit Connect la Craiova. Potrivit datelor oficiale, primele 300 de modele sunt asamblate în luna noiembrie.
-
Ianuarie 2010: Ford primeşte un împrumut de 400 mil. € garantat în proporţie de 80% de statul român pentru investiţii în uzina de la Craiova
-
August 2010: John Fleming şi Stephen Odell, fostul şi actualul şef al Ford Europa se întâlnesc cu preşedintele Traian Băsescu şi cu premierul Emil Boc pentru a discuta amânarea planurilor pentru uzina de la Craiova
-
Mai 2011 discuţiile nu au fost
-
@ Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2013
-
@ Lansarea în fabricaţie a unui model nou de clasă mică după septembrie 2011, cu o producţie anuală medie de 150.000 de unităţi
-
@ Lansarea în producţie a unui motor EcoBoost cu trei cilindri în 2012, cu o capacitate de 350.000 de unităţi anual
-
@ Intrarea în producţie a viitorului Transit Connect în 2012
-
@ Va creşte numărul angajaţilor cu 3.500 de persoane la 7.200 până în 2012
-
@ Se va atinge o capacitate de producţie de 300.000 de unităţi în 2013 şi o producţie efectivă de 225.000 de autovehicule
-
@ Peste 80% din producţie va fi exportată pe piaţa europeană
Ce promitea în 2008
-
@ Investiţii totale de peste 675 mil. euro până în 2012 şi cheltuieli totale de peste 1 mld. euro.
-
@ Lansarea în producţie a modelului de clasă mică în vara lui 2010, a cărui producţie va urca la 300.000 în 2012
-
@ Lansarea în producţie a motorului EcoBoost în vara anului 2010
-
@ O producţie de 50-60.000 de unităţi în 2010, 250.000 de autovehicule în 2011 şi de 300.000 de unităţi în 2012
-
@ Dublarea numărului de angajaţi la peste 7.000 până în 2012
-
@ Exporturi de aproximativ 90% din totalul producţiei de la Craiova
Ce a făcut la Craiova din 2008
-
@ S-au demarat programe de pregătire pentru cei peste 3.600 de angajaţi
-
@ Demararea producţiei Transit Connect în septembrie 2009
-
@ Deschiderea secţiei de vopsitorie, cea mai ecologică din Europa în T1 2010
-
@ Deschiderea Companiei Naţionale de Vânzări la 1 august 2010
-
@ Ultima informaţie oficială a Ford era că au ajuns la investiţii la 200 mil. euro în timp ce anul acesta potrivit unor surse din industrie acestea au ajuns la 350 mil. euro în T1 2011
Ce riscă Ford dacă nu se modifică contractul de privatizare semnat cu AVAS
Ford România va trebui să plătească o amendă de 14 mil. euro dacă anul viitor va produce la Craiova mai puţin de 200.000 de autovehicule. Dacă se vor produce între 200 şi 225.000 de maşini, se vor plăti daune de 5,7 mil. euro, şi aproape 2,9 mil. euro dacă se vor asambla între 225 şi 250.000 de autovehicule potrivit contractului de privatizare semnat cu AVAS în septembrie 2007 în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Pentru a evita amenda, constructorul ar trebui să majoreze producţia de peste douăzeci de ori faţă de nivelul curent de aproape 800 de unităţi pe lună.