Ambasadorul Spaniei: România ar trebui să urmeze exemplul iberic în atragerea de fonduri europene. Nimic nu se face bătând din palme

Autor: Andreea Mioara Neferu 01.06.2011
Spania este ţara care a beneficiat cel mai mult de fondurile puse la dispoziţie de Uniunea Europeană, reuşind să-şi pună la punct infrastructura cu ajutorul acestor bani. România ar trebui să valorifice din plin această oportunitate, urmând exemplul Spaniei, susţine ambasadorul spaniol la Bucureşti Estanislao de Grandes Pascual.


"O ţară trebuie să înveţe cum să pregătească proiectele pentru fondurile euro­pene, nimic nu se face bă­tând din palme. Românii ar trebui să aibă răbdare până se vor vedea rezultatele implementării acestor fonduri, pentru că o ţară nu se dezvoltă în trei luni sau în trei ani. De asemenea, este important să înveţi de la alţii, să preiei. Aşa a procedat şi Spania", a declarat Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Spaniei în România.

În 1985, cu un an înainte ca Spania să adere la Uniunea Europeană, ibericii aveau puţin peste 2.000 de kilometri de autostradă, iar la sfârşitul lui 2008 aveau peste 13.500 kilometri, potrivit Eurostat. La polul opus, România are numai 314 kilometri de autostradă în prezent, cu doar 52 de kilometri în plus faţă de 2007, când a intrat în Uniunea Europeană.

De Grandes Pascual a afirmat de asemenea că România mai are încă difi­cul­tăţi în stabilirea unui mediu de afaceri transparent şi corect, în condiţiile în care există probleme la nivelul justiţiei, în special în ceea ce priveşte corupţia, dar şi în domeniul administrativ.

De asemenea, o altă problemă pe care ambasadorul spaniol o remarcă este insta­bilitatea mediului fiscal din România.

"Ta­xele se modifică frecvent. Dar în afara TVA, celelalte taxe şi impozite sunt destul de moderate raportat la celelalte state din Uniunea Europeană. Cu toate acestea, mulţi nu-şi plătesc taxele, există evaziune fiscală, iar o parte dintre exportatorii spanioli sunt nemulţumiţi de faptul că partenerii lor din România nu sunt la zi cu impozitele, acest lucru complicându-le businessul pe piaţa românească", explică ambasadorul.

În ciuda crizei, foarte puţine companii spaniole au părăsit România, demonstrând că încă au încredere în viitorul României. La finalul anului trecut existau peste 4.000 de companii cu capital spaniol majoritar în România.

Mai mult, firmele spaniole întrevăd din ce în ce mai multe oportunităţi pe piaţa românească, în special în domeniul imobiliar şi energetic.

"Dacă ai în proprietate un teren şi ai aprobările necesare pentru construcţii, acum este momentul să reporneşti investiţia, astfel că în următoarea perioadă cred că firmele spaniole vor relua construcţiile. De asemenea, şi în sectorul energiei regenerabile există companii cu investiţii chiar de ordinul miliardelor de euro, aşa cum e Iberdrola", spune De Grandes Pascual.

El adaugă că pe piaţa românească există şi o serie de alte întreprinderi mici şi mijlocii cu capital spaniol care au în derulare proiecte mai mici, de 2-5 milioane de euro, în special în domeniul metalurgic.

Pentru a deveni însă o destinaţie şi mai atrăgătoare pentru investitorii străini, dar şi pentru a asigura o dezvoltare economică solidă în următorii ani, România ar trebui să-şi exploateze cât mai mult potenţialul agricol, mineral şi industrial, crede am­basadorul spaniol. "România are un viitor foarte pro­miţător, în următorul deceniu am încredere că vom fi martorii unei dezvoltări să­nă­toase a ţării."

Pe lângă legăturile economice pu­ternice între cele două state, Spania este şi ţara unde peste un milion de români şi-au găsit a doua casă, lucrând în special în sec­to­rul serviciilor (restaurante, asistenţă so­cială, construcţii).

"Între 1999 şi 2008, când economia spa­ni­olă a înregistrat o creştere puternică, exis­ta o lipsă acută de forţă de muncă, fapt ce a atras mulţi imigranţi. Românii sunt însă în pre­­zent singurii care vin în con­ti­nuare şi sunt de altfel cel mai numeros grup de imi­gran­ţi din Spania. A existat în 2009 un mo­ment în care marocanii i-au depăşit pe ro­mâ­ni, dar ierarhia s-a răsturnat după scurt timp", afirmă De Grandes Pascual. Am­ba­sa­do­rul Spaniei la Bucureşti crede că peste 90% din românii care muncesc în Spa­nia tre­­buie apreciaţi, pentru că lucrează din greu. De altfel, şi campania "Hola Soy Ru­ma­no" (Bună, sunt român - trad.), or­ga­ni­zată de Mi­nisterul Afacerilor Externe în 2008, a avut scopul de a demonstra că nu toţi ro­mânii din Spania sunt cerşetori, din con­tră.

În ceea ce priveşte intrarea în Schen­gen, ambasadorul spune că putem conta pe faptul că Spania va sprijini Ro­mânia pentru aderarea la acest spaţiu de securitate.

De Grandes Pascual nu este singurul diplomat care a garantat sprijin în acest sens din partea ţării pe care o reprezintă. Ambasadorul Italiei în România Mario Cospito declara în februarie pentru Ziarul Financiar că Italia susţine intrarea Ro­mâ­niei în spaţiul Schengen.

Către ce domenii s-au orientat companiile spaniole din România?

Imobiliare: Hercesa, Afirma, Peyber, Grupo Lar, Gea21, Realia, Gran Via, Avantia, Volumetric, HL1 etc.

Construcţii civile: FCC, OHL, Azvi, Copisa, Dytras, Grupo Puentes, Copasa, Rayet, Cyes, Contract etc.

Inginerie şi consultanţă: Inocsa, Eptisa, Telvent, Prointec, Typsa, Acciona ingeniería, Idom, Indra,

Idel etc.

Materiale de construcţii şi maşini: Roca, Gam, Alsina, Ulma etc.

Auto: Bamesa, Caucho metal, CIE, Mapsa etc.

Energie: Iberdrola Renovables, Gamesa, Bogaris, Enhol, Inversolar etc.

Industria alimentară: Campofrio.

Servicii: La Caixa, Rosegur, NH-hotels, GED capital.

Parcuri industriale: Graells & Llonch, Nervia, Imobest.

Bunuri de larg consum: Inditex (Zara, Berska etc.), Mango, Yellow Stone, Ranpepes.

Produse chimice: Nubiola, Tatay.

Metalurgie: Casbar, CSC Consuegra, ICT, Cortizo etc.

Ce exportăm în Spania?

În primele 11 luni din 2010 principalele cinci categorii de produse exportate de România au fost: vehicule, automobile şi tractoare (35% din totalul exporturilor), echipamente electrice şi componente (15%), cereale (11%), cauciuc şi articole din cauciuc (6%), maşini şi utilaje (5%).

Ce importăm din Spania?

În primele 11 luni din 2010 principalele cinci categorii de produse exportate de Spania au fost: maşini şi utilaje (22%), vehicule, automobile şi tractoare (14%), echipamente electrice şi componente (11%), produse din fier şi oţel (6%), carne şi produse din carne (4%).