Taxa de poluare: cine o plăteşte?

Autor: Bogdan Alecu 01.06.2011

Ministrul mediului Laszlo Borbely do­reşte o nouă versiune a taxei de poluare care ar putea fi plătită "la toate maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a făcut acest lucru, plata urmând a se face de către cumpărătorul autovehiculului", potrivit unui comunicat al ministerului, fapt ce ar readuce România în "legalitate" prin eliminarea discriminării maşinilor second-hand din alte state europene. Mai mult, noua taxă ar urma să fie cu 20-30% mai mică decât cea plătită în prezent. Date suplimentare urmau să fie oferite aseară, după închiderea ediţiei.

Până acum taxa de poluare era plătită numai pentru maşinile înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă erau noi sau second-hand. De acum înainte taxa de poluare se va plăti şi pentru maşinile second-hand înmatriculate pe piaţa locală înainte de 1 ianuarie 2007, la prima tranzacţie cu acestea.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene a arătat într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de poluare încalcă legislaţia UE deoarece produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. "Decizia cu privire la taxa de poluare este una politică şi nu am dori să comentăm pe seama ei. În primul rând trebuie să vedem ce modificări vor fi aduse exact. Momentan nu ştim aceste lucruri. Cu toate că aceasta va fi modificată, noi ne aşteptăm la o creştere a vânzărilor de maşini în semestrul doi al acestui an în condiţiile în care clientul român va dori să profite în continuare de programul REMAT", a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial al Automobile Dacia.

Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, de fiecare dată când este întrebat de taxa de poluare şi o potenţială modificare a acesteia ridică problema importurilor masive de maşini la mâna a doua care afectează puternic businessul dealerilor de maşini care plătesc salarii şi impozite şi încurajează "samsarii" care obţin profituri pentru care nu plătesc impozit la stat şi încurajează o piaţă gri la limita legalităţii.

Ministerul Mediului refuză în continuare să pună în aplicare un impozit anual calculat în funcţie de nivelul emisiilor de dioxid de carbon, capacitatea cilindrică a motorului şi norma de poluare. Un astfel de impozit nu ar mai discrimina maşinile second-hand importate din alte ţări şi prin valoarea sa ar încuraja, la fel ca în Vest, achiziţia de maşini cât mai "verzi".

Potrivit Mediafax, Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30% şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 mil. euro.

În prezent noua formă a taxei de poluare intrată în vigoare la 1 ianuarie 2011 s-a dovedit şi cea mai eficientă în ceea ce priveşte reducerea importurilor de autoturisme second-hand, în condiţiile în care pentru prima dată în ultimii patru ani numărul acestora a scăzut sub 10.000 de unităţi lunar, pentru a ajunge chiar la mai puţin de 4.000 de maşini în luna aprilie. Pe de altă parte, jucătorii din auto s-au arătat rezervaţi faţă de un eventual impact pozitiv asupra pieţei de maşini noi, în condiţiile în care în anii anteriori s-au importat sute de mii de automobile second-hand.

Niciun an fără o modificare