Ce ne facem cu deştepţii?/ de Ziarul de Duminică

Autor: Ziarul de Duminica 02.06.2011

Rob Goffee, Gareth Jones

Clever

Cum să-i conduci pe cei mai creativi şi mai inteligenţi dintre oamenii tăi

Editura Publica

Traducere din engleză de Constantin Dumitru Palcus. Studiile dovedesc că, în cadrul organizaţiilor, o mână de oameni talentaţi creează valoare într-o măsură dispropoţionat de mare în comparaţie cu ceilalţi membri. Aceşti oameni nu sunt definiţi de coeficientul lor de inteligenţă sau de diplomele academice. Şi nu sunt genul de "independenţi" care creează valoare pe cont propriu. Dimpotrivă, sunt oameni extrem de valoroşi, gânditori extraordinari care au nevoie de resursele comerciale şi financiare ale organizaţiilor pentru a-şi atinge potenţialul maxim. Pe scurt, sunt "deştepţi", aşa cum îi cataloghează Rob Goffee şi Gareth Jones. Ei pot să fie străluciţi, dificili - şi uneori chiar periculoşi. Competitivitatea organizaţiei tale depinde de inteligenţa cu care îi conduci, cu precizarea că strategiile tradiţionale de management nu vor fi eficiente în cazul lor. În "Clever", Goffee şi Jones îţi prezintă un set de reguli neconvenţionale care îi pot înscrie pe oamenii deştepţi din organizaţia ta - şi întreaga organizaţie - pe direcţia succesului: Spune-le ce să facă, nu şi cum să facă; câştigă-le respectul prin expertiza de care dai dovadă, nu prin funcţia pe care o ai; oferă-le acel"spaţiul organizat" de care are nevoie creativitatea lor; intuieşte-le nevoile şi motivează-le constant; pune-i în legătură cu alţi confraţi deştepţi; convinge-i că organizaţia ta îi poate ajuta să atingă succesul; protejează-i în faţa problemelor administrative şi de politică organizaţională. Economia cunoaşterii nu se apropie - este deja prezentă. Afacerea şi cariera ta depind din ce în ce mai mult de ideile inteligente ale oamenilor deştepţi din subordinea ta.

"O carte practică şi bogată în informaţii din interior, o lectură obligatorie. Acest volum se adresează liderilor care, pentru a obţine rezultate extraordinare, sunt dispuşi să înţeleagă şi să utilizeze în întregime forţa oamenilor deştepţi şi a echipelor deştepte din cadrul companiilor pe care le conduc." (Paul Polman, CEO al companiei Unilever)

"Iubesc această carte originală şi importantă, care trebuie să se găsească în biblioteca oricui este interesat de modurile în care liderii şi oamenii lor deştepţi îşi pot face organizaţiile să trepideze de entuziasm." (Warren Bennis, Universitatea South California, coautorul cărţii Judecă, Publica, 2011)

"E posibil ca eşecul de a-i conduce pe cei mai talentaţi şi mai creativi - sau deştepţi - oameni ai noştri să constituie cauza crizei financiare globale? În această carte actuală şi accesibilă, Goffee şi Jones descriu provocările cu care se confruntă cei care au în subordine oameni deştepţi şi echipe deştepte, aspect care poate să facă diferenţa dintre succesul şi eşecul unei corporaţii." (Laura Tyson şi Angela Chan, Catedra de Management Global, Şcoala Haas de Business a Universităţii California, Berkeley)

·Rob Goffee este profesor de comportament organizaţional la London Business School, unde predă în cadrul faimosului Senior Executive Program, instituţie ale cărei cursuri sunt urmate de directorii executivi ai unora dintre cele mai mari companii din lume (Nestlé, LVMH, Roche şi Arup). Este, de asemenea, consultant în cadrul consiliilor de conducere ale mai multor companii din FTSE 100.

Gareth Jones este membru al Centrului pentru Dezvoltarea Managementului din cadrul London Business School şi profesor invitat la IE Business School, Madrid. Gareth a fost director de resurse umane şi comunicare internă la BBC şi vice-preşedinte al departamentului de resurse umane globale la Polygram, în acel moment, una dintre cele mai mari case de discuri din lume. Gareth a lucrat mult în cadrul unor companii high-tech, în zona serviciilor profesionale, mai ales cu PricewaterhouseCoopers, în zona bunurilor de consum şi, în general, în industriile creative.

Rob Goffee şi Gareth Jones sunt autorii lucrărilor The Character of a Corporation (1998) şi Why Should Anyone Be Led by You? (2006). De asemenea, sunt cofondatori ai firmei Creative Management Associates, companie de consultanţă care se concentrează pe organizaţiile care văd în creativitate prinicipala sursă a competitivităţii.