Transportatorii acuză starea proastă a drumurilor: E mai rentabil să ducem marfă în afara ţării

Autor: Bogdan Alecu 02.06.2011

Bujor Stănescu, directorul de logistică al com­paniei de transport şi distribuţie Aquila, con­sideră că activitatea firmelor de tran­sport în afara ţării aduce un profit mai mare şi un venit mai sigur decât pe piaţa locală, în con­diţiile în care un camion poate parcurge mai mulţi kilometri în Vest decât în Ro­mânia.

"În România camioanele au o viteză medie de sub 50 km/h la care se adaugă şi timpii mari de încărcare şi descărcare. Astfel cu greu se pot parcurge lunar mai mult de 6.000 km. Mai mult, având în vedere starea drumurilor în România, şi chel­tuielile cu repa­raţiile sunt destul de mari. Pe de altă parte, în transportul internaţional se pot parcurge lunar peste 14.000 km cu un singur şofer având în vedere viteza medie de 80 km/h, la care se adaugă şi costurile de între­ţinere mai mici", a declarat Bujor Stă­nescu în cadrul unei conferinţe organizate de re­vista de transport şi logistică Tran­zit. Aquila şi-a extins flota în acest an de la puţin peste 300 de camioane anul trecut la aproape 470 de vehicule comerciale anul acesta.

"Profitul a crescut anul trecut, la fel şi cifra de afaceri, dar în acelaşi timp s-au scumpit anvelopele şi motorina. O bună parte din creşterea cifrei de afaceri vine din aceste scumpiri, în timp ce profitabilitatea ca pro­cent din costuri a scăzut", a spus Stă­nescu. El a subliniat că avansul din acest an vine dintr-o creştere uşoară a importurilor de mărfuri.

În primele patru luni ale acestui an vân­ză­rile de vehicule comerciale pe piaţa locală au înregistrat o creştere de aproape 8% po­tri­vit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Im­portatorilor de Automobile (APIA), la aproape 3.800 de unităţi.

Jucătorii din piaţă se aşteaptă că în 2012 vân­zările de camioane să accelereze pe fon­dul intrării în vigoare a normelor de poluare Euro 6 de la 1 ianuarie 2013, acestea fiind cu 10-13.000 de euro mai scumpe decât cele Euro 5 datorită noilor tehnologii. "Preţurile ca­mioanelor au înce­put să crească cu aproximativ 10-15% faţă de anul trecut pe fondul scăderii sto­cu­rilor. Preţurile vor continua să crească şi în pe­rioada urmă­toare", a spus Adina So­me­şan, marketing mana­ger al Iveco România.

În condiţiile în care în 2009 şi 2010 im­por­tatorii de camioane au oferit discounturi pu­ternice pentru a reduce stocurile, acum ma­joritatea camioanelor se vând pe bază de co­man­dă, iar livrarea lor durează peste trei luni.