Reorganizarea fabricii de vagoane Meva s-ar putea face după modelul folosit la Flanco
Planul de reorganizare al Meva a fost aprobat de Adunarea Generală a Creditorilor, potrivit Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), administratorul judiciar al companiei. Acesta prevede continuarea activităţii comerciale, vânzarea fondului de comerţ (activele- terenuri, instalaţii, marca, emblema, vadul comercial), distribuiri eşalonate către creditori, precum şi menţinerea celor 250 de angajaţi, potrivit datelor transmise de CITR.
"Se urmăreşte cooptarea unui investitor într-o nouă societate. Prin trecerea pe o nouă firmă a activelor unei companii se scapă de istoricul ei. Reorganizarea Meva s-ar putea face după modelul Flanco", a spus Radu Lotrean, managing partner al CITR. El nu a dorit să comenteze vizavi de cum ar putea să arate noua structură a acţionariatului şi nu a vrut să ofere informaţii privind implicarea lui Cristian Burci în viitoarea structură de acţionariat. La Flanco, vechii acţionari nu mai fac parte din noua companie.
Reprezentanţii grupului controlat de Cristian Burci nu au putut fi contactaţi pentru informaţii.
Lotrean a mai precizat că important este faptul că s-a atins scopul stabilit, respectiv cel legat de continuarea activităţii fabricii. El a mai menţionat că reorganizarea societăţii prin continuarea activităţii curente are drept consecinţă o acoperire mai mare a creanţelor, precum şi posibilitatea de a avea în societate un partener comercial de încredere. În cazul Flanco, intrat în insolvenţă în 2009 şi al cărui administrator judiciar a fost tot CITR, s-a vândut fondul de comerţ către grupul Asesoft, deţinut de Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu (au preluat 60% din acţiuni), în timp ce restul titlurilor au rămas băncilor creditoare, respectiv ING Bank, UniCredit Ţiriac Bank şi BRD.
Trecerea activelor pe o nouă firmă poate duce la radierea şi falimentul companiei care îşi vinde fondul de comerţ, aşa cum s-a întâmplat în cazul firmei de curierat Curiero (al cărei fond de comerţ a fost preluat de Octavian Radu, vechea firmă fiind radiată).
Dacă la începutul anului administratorii judiciari ai fabricilor lui Burci declarau că se uită după un investitor care să preia pachetul majoritar la cele trei fabrici, vizându-se un share-deal, acum vorbesc inclusiv despre un asset deal, ce ar implica preluarea activelor şi înregistrarea lor pe o nouă firmă.
Spre deosebire de un "share deal", prin care cumpărătorul ar moşteni toate datoriile societăţii, un "asset deal" protejează practic cumpărătorul de aceste datorii.
Oficialii administratorilor judiciari au declarat că se discută cu mai mulţi potenţiali investitori, însă nu s-a finalizat nimic.
Compania Meva a obţinut în 2009, când avea 1.198 de angajaţi, o cifră de afaceri de 61,4 milioane de euro şi pierderi de 5 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.
Cele trei fabrici ale lui Cristian Burci, intrate în insolvenţă anul trecut, au fost creditate cu 504 milioane de lei (120 mil. euro) de către RBS Bank România, ING Bank, Citibank Europe şi Piraeus Bank. Valoarea de piaţă a activelor celor trei fabrici aflate în insolvenţă Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag, cu afaceri de 230 mil. euro în 2009 şi controlate de grupul internaţional Railway Systems (IRS) al lui Cristian Burci, se ridică la 103 milioane de euro, potrivit datelor de la administratorii judiciari.
Toţi cei 2000 de angajaţi din cele trei fabrici aflate în insolvenţă, Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag, controlate de grupul internaţional Railway Systems (IRS) al lui Cristian Burci, au fost trimişi în şomaj tehnic de aproape două săptămâni. Recent aceştia şi-au primit salariile pe lunile martie şi aprilie, băncile fiind cele care au asigurat plata salariilor, potrivit administratorilor judiciari.