Radiografia unei insolvenţe: Lanţul de magazine Spar
Lanţul de magazine Spar, cel care a dat tonul insolvenţelor din retail în 2009, a avut anul trecut afaceri de numai 10 milioane de euro pe piaţa locală, de patru ori mai mici decât în 2008, cel mai bun an pentru companie.
La momentul intrării în insolvenţă Spar era unul dintre cei mai mari retaileri alimentari români, cu afaceri de 44 mil. euro în 2008 şi peste 20 de magazine.
Pariul pe retailul modern a fost pierdut însă de mai multe afaceri româneşti, reţeaua de hipermarketuri Pic şi reţeaua de supermarketuri Trident intrând de asemenea în insolvenţă.
Retailerul olandez Spar International a intrat pe piaţa din
România în 2005 prin intermediul companiei locale Spar SRL deţinută
de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad, care mai deţin şi firma de
distribuţie Astral Impex, aflată la rândul său în insolvenţă.
Fraţii Cuc au deschis primul magazin Spar în 2006 prin licenţa de
operare luată de la compania-mamă. În mai puţin de trei ani cei
doi oameni de afaceri au deschis 21 de unităţi. Dacă perioada de
boom le-a permis fraţilor Cuc să deschidă magazine pe bandă
rulantă, odată cu criza financiară procesul de expansiune a frânat
brusc.
Mai mult, criza a determinat operatorul local al Spar să închidă magazine, iar până la finalul lui 2009 reţeaua a închis şapte magazine şi a pierdut circa 60% din rulaje, raportând o cifră de afaceri de 18 milioane de euro în acel an. Cei doi acţionari ai Spar au deschis singuri procedura de reorganizare a reţelei de supermarketuri în luna august 2009, la mai puţin de un an de la încheierea fără rezultat a negocierilor de vânzare a companiei către un fond străin de investiţii.
În aceste condiţii trendul închiderilor de magazine a continuat şi în 2010, când au fost închise alte şapte magazine. În România mai există în prezent doar şapte magazine.
"Spar România a traversat o perioadă dificilă în care vânzările au scăzut la 10 milioane de euro. Numărul de magazine a scăzut de asemenea de la 14 la 7. Ne aşteptăm să implementăm o nouă structură Spar în România prin care să dezvoltăm reţeaua de magazine", spun reprezentanţii companiei-mamă în raportul anual.
În România fraţii Cuc au cedat anul trecut ultimele lor zece magazine Spar de pe piaţa locală competitorilor de la Billa şi Profi şi unor francizaţi care urma să le opereze sub acelaşi brand. Reprezentanţii Spar SRL din Arad spuneau în urmă cu circa un an că Spar SRL nu mai operează magazine, ci acordă franciza Spar. La momentul respectiv existau trei francizaţi. În aceeaşi perioadă, în state precum Ungaria lanţul Spar era cel care făcea achiziţiile şi cumpăra magazine ale lanţului Plus Discount.
Potrivit raportului financiar pe 2010 România este a doua cea mai slabă ţară ca rezultate după Nigeria, care cu un singur magazin a adus grupului olandez aproape trei milioane de euro. În medie, fiecare dintre cele şapte magazine din România are vânzări de 1,4 milioane de euro.
Vânzările la nivel de grup au crescut cu 4,5% anul trecut, la 29,8 miliarde de euro. Spar este prezentă în peste 30 de ţări.