Radiografia unei insolvenţe: Lanţul de magazine Spar

Autor: Cristina Roşca 05.06.2011

Lanţul de magazine Spar, cel care a dat tonul insolvenţelor din retail în 2009, a avut anul trecut afaceri de numai 10 milioane de euro pe piaţa locală, de patru ori mai mici decât în 2008, cel mai bun an pentru companie.

Acestea sunt printre primele informaţii publice după ce în urmă cu circa doi ani reţeaua intra în insolvenţă la cererea operatorului local al acesteia, Spar SRL din Arad.

La momentul intrării în insolvenţă Spar era unul dintre cei mai mari retaileri alimentari români, cu afaceri de 44 mil. euro în 2008 şi peste 20 de magazine.

Pariul pe retailul modern a fost pierdut însă de mai multe afaceri româneşti, reţeaua de hipermarketuri Pic şi reţeaua de supermarketuri Trident intrând de asemenea în insolvenţă.

Retailerul olandez Spar International a intrat pe piaţa din România în 2005 prin intermediul companiei locale Spar SRL deţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad, care mai deţin şi firma de distribuţie Astral Impex, aflată la rândul său în insolvenţă. Fraţii Cuc au deschis primul magazin Spar în 2006 prin licenţa de operare luată de la com­pania-mamă. În mai puţin de trei ani cei doi oameni de afaceri au deschis 21 de unităţi. Dacă pe­rioa­da de boom le-a permis fraţilor Cuc să des­chi­dă magazine pe bandă rulantă, odată cu criza financiară procesul de expansiune a frânat brusc.

Mai mult, criza a determinat operatorul local al Spar să închidă magazine, iar până la fi­na­lul lui 2009 reţeaua a închis şapte magazine şi a pierdut circa 60% din rulaje, raportând o ci­fră de afaceri de 18 milioane de euro în acel an. Cei doi acţionari ai Spar au deschis sin­guri procedura de reorganizare a reţelei de super­marketuri în luna august 2009, la mai puţin de un an de la încheierea fără rezultat a ne­gocierilor de vânzare a companiei către un fond străin de investiţii.

În aceste condiţii trendul închiderilor de ma­gazine a continuat şi în 2010, când au fost închise alte şapte magazine. În România mai există în prezent doar şapte magazine.

"Spar România a traversat o perioadă dificilă în care vânzările au scăzut la 10 mi­lioa­ne de euro. Numărul de magazine a scăzut de asemenea de la 14 la 7. Ne aşteptăm să im­ple­men­tăm o nouă structură Spar în România prin care să dezvoltăm reţeaua de magazine", spun reprezentanţii companiei-mamă în ra­portul anual.

În România fraţii Cuc au cedat anul trecut ul­timele lor zece magazine Spar de pe piaţa lo­cală competitorilor de la Billa şi Profi şi unor fran­cizaţi care urma să le opereze sub acelaşi brand. Reprezentanţii Spar SRL din Arad spuneau în urmă cu circa un an că Spar SRL nu mai operează magazine, ci acordă franciza Spar. La momentul respectiv existau trei fran­cizaţi. În aceeaşi perioadă, în state precum Ungaria lanţul Spar era cel care făcea achi­zi­ţiile şi cumpăra magazine ale lanţului Plus Dis­count.

Potrivit raportului financiar pe 2010 Ro­mânia este a doua cea mai slabă ţară ca re­zul­tate după Nigeria, care cu un singur ma­gazin a adus grupului olandez aproape trei mi­lioane de euro. În medie, fiecare dintre cele şapte ma­gazine din România are vânzări de 1,4 mi­lioane de euro.

Vânzările la nivel de grup au crescut cu 4,5% anul trecut, la 29,8 miliarde de euro. Spar este prezentă în peste 30 de ţări.