Nr. 2 în UniCredit: Am putea cumpăra banca potrivită

Autor: Voican Razvan 06.06.2011

Grupul italian UniCredit, care controlează a şaptea bancă locală după activele din 2010 - UniCredit Ţiriac Bank - începe să lase mai mult loc de discuţie pentru varianta unei achiziţii ca alternativă la strategia clasică de dezvoltare a afacerilor prin creştere organică, preţul şi calitatea activelor urmând să fie factorii determinanţi pentru alegerea unei ţinte.

"Nu aş exclude o potenţială achiziţie în măsura în care ar apărea o oportunitate potrivită - aceasta fiind o chestiune de preţ şi de calitate a activelor. Creşterea în România reprezintă un obiectiv clar pe agenda noastră şi ne-ar plăcea să intrăm în top 3 la un moment dat", a declarat Roberto Nicastro, director general al UniCredit Group şi "mâna dreaptă" a CEO-ului Federico Ghizzoni.

El a menţionat că UniCredit a văzut până acum câteva schiţe de dosare pregătite de bănci de investiţii privind potenţiale ţinte de achiziţie pe piaţa românească, însă doar cu titlu generic şi în termeni vagi.

"Nu ştiu să fi venit vreo bancă de investiţii cu un dosar ferm - «banca X este de vânzare, ce părere aveţi?»". Numărul 2 în managementul UniCredit a subliniat că abordarea variantei unei achiziţii depinde de apariţia unei oportunităţi potrivite. "Dacă e de vânzare banca potrivită pentru noi, o putem cumpăra, dacă nu, preferăm să rămânem pe locul 7."

Este pentru prima dată când un înalt oficial al UniCredit elaborează astfel asupra scenariului unei achiziţii, după ce până acum discursul italienilor era centrat pe ideea de creştere organică, avansând chiar un plan foarte ambiţios de deschidere a până la 300 de unităţi în următorii ani.

În prezent, UniCredit Ţiriac operează o reţea de 235 de unităţi. Banca a încheiat primul trimestru cu un profit net de 52 mil. lei (circa 12 mil. euro), calculat conform standardelor locale de contabilitate, în scădere cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut. Italienii deţin active de 5,4 miliarde de euro (consolidate pentru bancă, societatea de leasing şi cea de credite de consum). Piaţa bancară locală este dominată de BCR (deţinută de grupul austriac Erste), cu active de circa 16 miliarde de euro, iar pe locul doi se află BRD (parte a grupului francez Société Générale), cu active de circa 11 miliarde de euro.

În condiţiile unei pieţe care tot întârzie să crească, potenţialul de a lansa unităţi noi şi de a achiziţiona clienţi de la concurenţă este însă limitat, atingerea masei critice de clienţi de retail (cel puţin un milion) putând deveni o luptă de lungă durată. Pe de altă parte, prelungirea recesiunii şi situaţiile specifice cu care se confruntă diferite grupuri bancare prezente în România au extins paleta potenţialelor achiziţii care ar putea fi făcute pe piaţa locală, astfel că un eventual cumpărător ar avea de unde alege. Rămâne în discuţie însă calitatea portofoliilor care ar urma să fie preluate şi a căror evaluare justă se poate dovedi dificilă atât timp cât relansarea economiei se produce foarte lent.

În varianta menţinerii strategiei de creştere organică, Nicastro spune că UniCredit ar putea investi în România - ca ordin de mărime - între 50 şi 100 de milioane de euro în următorii doi-trei ani. "Volumul investiţiilor depinde de oportunităţile care apar, nu este bătut în cuie. Vrem să ne creştem reţeaua."

Cât priveşte parteneriatul local cu Ion Ţiriac, care deţine circa 44% din UniCredit Ţiriac Bank, oficialul grupului italian spune că nu întrevede nicio schimbare, iar relaţia cu omul de afaceri român "este excelentă".

"Schimbăm opinii despre viitor, dialogăm, nu întrevăd nicio schimbare." În acelaşi timp, Nicastro spune că obţinerea de dividende din România nu reprezintă o prioritate pentru italieni în etapa actuală.

"Există un timp pentru a investi şi altul pentru a culege roadele. În România încă suntem în perioada de investire." El nu a dorit să abordeze subiectul acţionarilor minoritari ai UniCredit Ţiriac Bank, care deţin peste 4% din acţiuni, afirmînd că nu îi este familiar.

La nivel economic, UniCredit aşteaptă ca România să reia de-a binelea creşterea, considerând drept motoare potenţiale investiţiile străine directe, exporturile şi fondurile europene. "Ştim că sunt clienţi care se gândesc să-şi înnoiască invesţiile în România, infrastructura fiind un focus aparte. Fondurile structurale pot juca rolul de catalizator", a declarat Nicastro, menţionând exemplul Poloniei, despre care crede că ar trebui urmat.

"După reluarea creşterii economice, trebuie avut în vedere un model echilibrat între cerere internă, exporturi, investiţii în infrastructură şi investiţii străine directe pentru a evita acumularea de riscuri."

De altfel, UniCredit nu vede vreun motiv aparte de îngrijorare pe termen scurt privind România, contextul european fiind mult mai important.

"Cea mai mare preocupare nu este legată de situaţia României, ci de măsura în care Europa în ansamblu îşi reia creşterea în mod solid, pentru că dacă nu se întâmplă aşa, şi România va fi afectată. România poate avea suişuri şi coborâşuri, însă noi nu avem o perspectivă negativă asupra ei, iar un investitor pe termen lung nu se lasă influenţat de o evoluţie economică negativă de opt trimestre."