Scenariu halucinant: Toyota ar putea să nu mai producă automobile în patria sa, Japonia. Nu numai cutremurul este cauza, ci şi aprecierea yenului. Ce soluţii are?
În ultima jumătate de secol, Toyota s-a extins şi a prosperat pe baza unui principiu simplu: a fost întotdeauna capabilă să fabrice automobile în Japonia şi să le vândă profitabil pe alte pieţe ale lumii, scrie The Wall Street Journal.
Recent, compania a raportat câştiguri în scădere cu 77% pe primul trimestru, în principal pe fondul pierderilor însemnate înregistrate de operaţiunile sale japoneze. Cota deţinută din piaţa mondială în primul trimestru a scăzut pe locul trei pentru prima dată de când compania a devenit lider mondial în 2008.
O problemă importantă din perspectiva profiturilor a fost legată de aprecierea yenului, nivelul ridicat al monedei locale erodând marjele înregistrate în mod normal de companie pe autovehiculele exportate.
"Din poziţia de CFO trebuie să-mi pun semne de întrebare privitoare la menţinerea producţiei în Japonia", a declarat Satoshi Ozawa, directorul financiar al Toyota.
Comentariul a fost unul extrem de sincer pentru o companie care susţine ideea menţinerii vastelor operaţiuni în Japonia, părând în acelaşi timp să semnaleze un conflict cu CEO-ul Akio Toyoda, care a replicat: "Toyota este o companie japoneză care-şi va menţine baza producţiei în Japonia".
Toyota şi cele două mari rivale ale sale Honda şi Nissan sunt giganţi ai exporturilor a căror creştere a contribuit puternic la ascensiunea Japoniei ca putere economică mondială în anii '70. Numai jumătate din autovehiculele produse de acestea în Japonia sunt vândute pe piaţa internă. Acest lucru este extrem de neobişnuit pentru industria auto actuală, unde marii producători fabrică autovehicule pe pieţele unde le comercializează.
Aprecierea yenului şi cutremurul au scos la suprafaţă riscurile unei dependenţe foarte mari de Japonia. În primul trimestru, operaţiunile japoneze ale Toyota au generat pierderi de 197,4 miliarde de yeni (2,44 mld. $). Datorită profiturilor din alte regiuni, Toyota a reuşit să înregistreze profit.
Recent, compania a anunţat că se aşteaptă ca fabricile sale din Japonia şi Statele Unite să atingă aproximativ 70% din producţia normală în iunie. Problemele de producţie vor afecta puternic compania, aceasta pierzând poziţia de cel mai mare producător auto al lumii din punctul de vedere al vânzărilor.
Ascensiune şi declin
-
1937 începe producţia de autovehicule în Japonia.
-
1984 lansează primele operaţiuni de producţie în SUA, în cadrul unui joint-venture cu GM.
-
2001 încep vânzările modelului hibrid Prius în SUA.
-
2008 GM pierde titlul de cel mai mare producător auto din punctul de vedere al vânzărilor, deţinut timp de 77 de ani, în favoarea Toyota.
-
2009 sunt înregistrate primele din cele 9 milioane de autovehicule rechemate în urma reclamaţiilor legate de o accelerare bruscă.
-
2011 cutremurul din 11 martie afectează producţia auto japoneză şi generează probleme la nivel mondial.
-
2011 coboară pe poziţia a treia din punctul de vedere al vânzărilor mondiale, după GM şi Volkswagen.