Evaluarea de 20 de miliarde de dolari a Groupon nu are logică, avertizează analiştii

Autor: Ştefan Vrabie 12.06.2011

Valoarea Groupon, cel mai mare furnizor de oferte şi cupoane de reduceri online, poate fi cu câteva miliarde de dolari mai mică decât s-a sugerat la înregistrarea ofertei publice iniţiale, spune Sucharita Mulpuru, analist la firma de cercetare Forrester Research, citat de agenţia de presă Reuters.

Sucharita Mulpuru a sugerat investitorilor să nu facă o investiţie în oferta publică de vânzare de acţiuni a Groupon spunând că investiţiile în ofertele Facebook sau ale altor compani de social networking care vor apărea în curând vor fi "mult mai bune". "Nu există niciun calcul matematic raţional care ar putea duce în cele din urmă la evaluarea pe care Groupon crede că o merită", a scris analistulul într-o scrisoare deschisă către potenţialii investitori. "Acest joc al ofertei publice iniţiale nu este despre găsirea valorii, mai degrabă este găsirea unui prost mai mare care crede că evaluarea aceasta este adevărată", a mai afirmat el.

Niciun comentariu referitor la scrisoarea lui Mulpuru nu a fost făcut de către oficialii Groupon.

Groupon a depus înregistrarea pentru a vinde acţiuni către public acum două săptă­mâni, oficialii companiei spunând că speră să atragă cel puţin 750 de milioane de dolari. În ciuda faptului că Groupon în acest moment este în pierdere, oferta publică iniţială poate evalua compania la 20 de miliarde de dolari sau chiar mai mult.

Mulpuru a pus sub semnul întrebării evaluarea făcută argumentând că valoarea Groupon ar putea fi de cel mult 2 miliarde de dolari.

Groupon a generat anul trecut venituri de peste 700 de milioane de dolari, dar analistul a spus că 615 mil. dolari din această sumă au fost generate prin achiziţii, un efort masiv de marketing şi expansiunea pe noi pieţe.

"Acea parte a aşa-numitei creşteri nu este sustenabilă", a declarat Mulpuru. Ea a declarat că exceptând veniturile menţionate mai sus şi luând în calcul doar "creşterea cu adevărat organică" a companiei, veniturile Groupon au fost de 96 de milioane de dolari.

Chiar şi în aceste condiţii, luând în calcul doar aceste venituri, firma a crescut cu 223% anul trecut, iar aplicând un multiplu de 20 la venituri, compania ar trebui să fie evaluată la aproximativ 2 miliarde de dolari, "cifră mult mai mică decât cele pe care le tot auzim acum", a declarat Mulpuru.

Jeffrey Grau, analist la eMarketer, a contracarat prin a spune că sectorul online de oferte şi cupoane de reduceri poate creşte mult anul viitor, fapt din care Groupon poate prospera. "Deşi sunt multe riscuri implicate în tranzacţiile cu aceste companii, comerţul local este o piaţă imensă neexploatată", a afirmat Grau. "Se pot face o mulţime de bani pe această piaţă".

Există mii de miliarde de dolari, bani cheltuiţi de consumatori la companii locale precum restaurante, magazine retail sau magazine de cosmetice şi doar o parte din aceste tranzacţii au loc pe internet în prezent, a mai notat el.