Un an mai bun în retailul alimentar. Marii comercianţi au planuri pentru încă 150 de magazine
După ce România s-a dovedit a fi ţara europeană cu cea mai dinamică extindere a comerţului modern în ultimul deceniu, aşteptările sunt la fel de mari şi pentru următorii zece ani. Conform Oxford Economics, creşterea medie anuală a pieţei de retail se va plasa până în 2020 la 5%. Cel mai rapid ritm de creştere îi revine României.
Ploaia de investiţii din comerţ din anii anteriori crizei nu avea darul să surprindă prea mult, România având multe zone neatinse de formatele moderne de comerţ. Judeţe întregi, cum ar fi Neamţ sau Botoşani, nu au nici măcar în prezent un hipermarket.
Cu toate acestea, operatorii din domeniu nu apasă nici acum pedala frânei la capitolul extinderii, când nu numai că nu se mai întregistrează, ca altădată, creşteri ale consumului, dar nici măcar nu s-a oprit declinul, scrie revista BUSINESS Magazin.
În prima parte a anului, cele mai multe pieţe au suferit
contracţii, chiar dacă la niveluri mai mici decât anul trecut.
Astfel planurile comercianţilor ar putea părea hazardate.
Potenţial de creştere încă există
Peste o jumătate de miliard de euro sunt bugetele de investiţii pe care, conform calculelor BUSINESS Magazin, reţelele de comerţ le dedică în acest an deschiderii de noi magazine. Şi asta în ciuda faptului că precauţia cumpărătorilor şi-a pus clar amprenta asupra vânzărilor din magazine. Anul trecut valoarea vânzărilor de bunuri de larg consum s-a plasat la 16 miliarde de euro, faţă de 17 miliarde în 2009, conform unui studiu realizat de CMC.
Comparat cu nivelul maxim, atins în 2008 (21 de miliarde de euro), scăderea este şi mai abruptă, de aproape un sfert (23,8%). "În ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activă din regiune", declară Adrian Comăneci, senior project manager în cadrul CMC.
Dacă anul trecut lanţurile comerciale din domeniul alimentar au
inaugurat 132 de noi spaţii, anul acesta previziunile sunt chiar
mai optimiste, referindu-se la deschiderea a circa 150 de
magazine.
Cine şi-a făcut deja planul
Planuri cât se poate de concrete de extindere are reţeaua de hipermarketuri Cora, de pildă, care a anunţat că vrea să deschidă în următorii ani peste 10 noi spaţii, pentru care trebuie să cheltuiască câteva sute de milioane de euro. Şi francezii de la Carrefour au pregătite sume cu multe zerouri pentru a deschide noi magazine. Numai pentru anul în curs sunt planificate două noi spaţii: unul în Bucureşti (în septembrie), altul în Botoşani (în octombrie). Hipermarketul din Bucureşti, al optulea spaţiu Carrefour din acest oraş, este inclus în cadrul celui mai mare centru comercial din Europa: Colosseum.
Conform planurilor, Colosseum va fi cel mai mare mall din Europa şi va include, pe o suprafaţă totală de 190.000 mp, un centru comercial şi un parc de retail autonom, cu 480 de magazine şi peste 10.000 de locuri de parcare.
Clădit în zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget de investiţii dedicat de peste 350 milioane de euro şi va crea peste 5.000 de locuri de muncă. Reprezentanţii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocate pentru noile spaţii din Botoşani şi Bucureşti, dar conform informaţiilor din piaţă, investiţia medie pe magazin se plasează în jurul a 20 de milioane de euro. Cu aceşti noi paşi, Carrefour va ajunge la 25 de hipermarketuri.
Starul investiţiilor din comerţ este totuşi compania Mercadia, controlată de miliardarul Dinu Patriciu. Mercadia operează reţeaua de magazine de proximitate Mic.ro şi spaţiile Mac.ro, fostele Minimax Discount. Numai pentru extinderea parcului auto de băcănii mobile, Mercadia va cumpăra 500 de utilitare Mercedes Benz Sprinter, o tranzacţie evaluată de Ziarul Financiar la circa 25 de milioane de euro. Patriciu a anunţat recent că intenţionează să investească anul acesta între 150 şi 200 de milioane de euro numai în reţeaua Mac.ro, magazine de tip discount, pentru a ajunge la finalul anului la 150 de spaţii. În prezent, Mercadia operează 53 de magazine Mac.ro.
Doi sunt principalii piloni care vor susţine creşterea pieţei de retail şi în următorii ani: creşterea puterii de cumpărare şi dezvoltarea retailului modern. Pentru a-şi asigura un teritoriu cât mai prielnic pentru vânzări, reţelele comerciale vor miza deopotrivă pe creşterea numărului de magazine, dar şi pe dezvoltarea mărcilor private.