Un an mai bun în retailul alimentar. Marii comercianţi au planuri pentru încă 150 de magazine

Autor: Ioana Mihai 14.06.2011
Până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual. Pe fondul acestor aşteptări optimiste reţelele plănuiesc să deschidă anul acesta în jur de 150 de magazine, mai multe decât anul trecut.


După ce România s-a dovedit a fi ţa­ra europeană cu cea mai di­na­mi­că extindere a comer­ţu­lui mo­dern în ultimul deceniu, aş­tep­tările sunt la fel de mari şi pen­tru următorii zece ani. Conform Oxford Economics, creşterea medie anuală a pieţei de retail se va plasa până în 2020 la 5%. Cel mai rapid ritm de creştere îi revine României.

Apetitul cel mai crescut pentru inves­ti­ţii în comerţul cu bu­nuri de larg consum se con­centrează, în con­ti­nuare pe Capitală. Pentru multe industrii, cei peste două milioa­ne de locuitori ai Bucu­reş­tiului generează peste do­uă treimi din profituri. Portofelele mai groase sunt cel mai bun argument pentru un bu­get de investiţii. În jur de 100.000 mp, cam cât 20 de terenuri de fotbal, sunt suprafeţele co­merciale care şi-ar mai găsi clienţi în Bucureşti, conform unui studiu realizat de firma de con­sultanţă în management Contrast Ma­nagement Consul­ting (CMC). Firma, înfiinţată în Austria în 1995, a intrat pe piaţa locală în urmă cu şase ani, iar în 2009 a realizat o cifră de afaceri de circa 4 mil. euro şi un profit de 0,5 mil. euro. Alte ţin­te atractive pentru in­vestiţiile în retailul ali­men­tar sunt, conform unui studiu rea­lizat de CMC, judeţele Dolj (35.000 mp), Pra­ho­va (32.000 mp), Dâmboviţa (30.000 mp) şi Vâlcea (30.000 mp).

Ploaia de investiţii din comerţ din anii anteriori cri­zei nu avea darul să sur­prin­dă prea mult, România având mul­te zone neatinse de for­matele mo­der­ne de co­merţ. Judeţe în­tregi, cum ar fi Neamţ sau Bo­to­şani, nu au nici măcar în pre­zent un hiper­market.

Cu toa­te aces­tea, ope­ra­torii din do­me­niu nu apasă nici acum pedala frânei la capitolul ex­tin­derii, când nu numai că nu se mai întregistrează, ca altădată, creşteri ale consumului, dar nici măcar nu s-a oprit declinul, scrie revista BUSINESS Magazin.

În prima parte a anului, cele mai multe pie­ţe au suferit contracţii, chiar dacă la niveluri mai mici decât anul trecut. Astfel planurile comercian­ţi­lor ar putea părea hazardate.

Potenţial de creştere încă există

Peste o jumătate de mi­liard de euro sunt bugetele de investiţii pe care, con­form calcule­lor BUSINESS Magazin, reţelele de comerţ le dedică în acest an deschiderii de noi magazine. Şi asta în ciuda faptului că precauţia cumpărătorilor şi-a pus clar am­pren­ta asupra vân­ză­rilor din magazine. Anul trecut valoarea vânzărilor de bunuri de larg consum s-a plasat la 16 miliarde de euro, faţă de 17 miliarde în 2009, conform unui studiu realizat de CMC.

Comparat cu nivelul maxim, atins în 2008 (21 de miliarde de euro), scăderea este şi mai abruptă, de aproape un sfert (23,8%). "În ulti­mul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activă din regiune", declară Adrian Comăneci, senior pro­ject manager în cadrul CMC.

Dacă anul trecut lanţurile comerciale din domeniul alimentar au inaugurat 132 de noi spaţii, anul acesta previziunile sunt chiar mai optimiste, referindu-se la deschiderea a circa 150 de magazine.

Cine şi-a făcut deja planul

Planuri cât se poate de concrete de extindere are reţeaua de hipermarketuri Cora, de pildă, care a anunţat că vrea să deschidă în următorii ani peste 10 noi spaţii, pentru care trebuie să cheltuiască câteva sute de milioane de euro. Şi francezii de la Carrefour au pregătite sume cu multe zerouri pentru a deschide noi magazine. Numai pentru anul în curs sunt planificate două noi spaţii: unul în Bucureşti (în septembrie), altul în Botoşani (în octombrie). Hipermarketul din Bucureşti, al optulea spaţiu Carrefour din acest oraş, este inclus în cadrul celui mai mare centru comercial din Europa: Colosseum.

Conform planurilor, Colosseum va fi cel mai mare mall din Europa şi va include, pe o suprafaţă totală de 190.000 mp, un centru co­mercial şi un parc de retail autonom, cu 480 de magazine şi peste 10.000 de locuri de parcare.

Clădit în zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget de investiţii dedicat de peste 350 milioane de euro şi va crea peste 5.000 de locuri de muncă. Reprezentanţii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocate pentru noile spaţii din Botoşani şi Bucureşti, dar conform informaţiilor din piaţă, investiţia medie pe magazin se plasează în jurul a 20 de milioane de euro. Cu aceşti noi paşi, Carrefour va ajunge la 25 de hipermarketuri.

Starul investiţiilor din comerţ este totuşi compania Mercadia, controlată de miliardarul Dinu Patriciu. Mercadia operează reţeaua de magazine de proximitate Mic.ro şi spaţiile Mac.ro, fostele Minimax Discount. Numai pentru extinderea parcului auto de băcănii mobile, Mercadia va cumpăra 500 de utilitare Mercedes Benz Sprinter, o tranzacţie evaluată de Ziarul Financiar la circa 25 de milioane de euro. Patriciu a anunţat recent că intenţionează să investească anul acesta între 150 şi 200 de milioane de euro numai în reţeaua Mac.ro, magazine de tip discount, pentru a ajunge la finalul anului la 150 de spaţii. În prezent, Mercadia operează 53 de magazine Mac.ro.

Doi sunt principalii piloni care vor susţine creşterea pieţei de retail şi în următorii ani: creşterea puterii de cumpărare şi dezvoltarea retailului modern. Pentru a-şi asigura un teritoriu cât mai prielnic pentru vânzări, reţelele comerciale vor miza deopotrivă pe creşterea numărului de magazine, dar şi pe dezvoltarea mărcilor private.