Noi promisiuni: Ford afirmă că va începe producţia de masă a B-Max în semestrul II 2012. Anterior, angajamentul era pentru 2011, dar a fost amânat de două ori

Autor: Bogdan Alecu 14.06.2011

Ford, cel de-al doilea constructor de pe piaţa locală, a confirmat ieri faptul că noul B-Max va fi asamblat la Craiova, la patru luni de la prezentarea sa la Salonul Auto de la Geneva.

Până acum Ford fie a confirmat neoficial, fie nu dorea să discute exact despre locaţia unde va fi produs monovolumul de clasă mică. Americanii promit că încep producţia de masă în semestrul II 2012. Anterior, afirmaseră că încep în 2011, dar nu au făcut-o.

"Confirmăm că B-Max va fi asamblat la Craiova. Deja primele prototipuri au fost asamblate la uzina din România. Oficial, producţia va demara la începutul anului viitor, urmând ca producţia de volum să fie atinsă în a doua parte a anului următor. De asemenea, confirmăm faptul că la Craiova va fi produs un nou motor EcoBoost de 1,0 litri cu trei cilindri, care de asemenea va fi produs la Köln în Germania", a spus Henrik Nenzen, managing director al Ford România.

El a subliniat faptul că uzina din România va şi exporta acest motor, dacă cea de la Köln nu va acoperi cererea, în condiţiile în care motorul este destinat mai multor modele Ford. Potrivit mai multor surse din industria auto, noul motor va avea trei versiuni de putere, toate peste 100 CP dintre care una va dezvolta chiar peste 150 CP, adică cam cât dezvoltă un motor normal pe benzină de 2,0 litri în momentul e faţă.

Nenzen a mai subliniat că actuala generaţie a utilitarei Transit Connect va mai fi asamblată la Craiova până la lansarea celei de-a doua generaţii, aceasta urmând să fie produsă exclusiv în Spania la Valencia.

Spre deosebire de planurile anterioare care vizau intrarea în producţie la Craiova a următoarei generaţii a utilitarei Transit Connect sau chiar a lui Transit, acum americanii vor la Craiova un al doilea model tot de clasă mică - al treilea în gamă după Fiesta şi B-Max.

"Acum odată cu planurile pentru B-max putem confirma şi faptul că la Craiova vom avea în producţie un al doilea model de clasă mică. Acesta va fi în fabricaţie atunci când uzina va avea capacitatea maximă de producţie de 300.000 de unităţi", a subliniat Nenzen.

Cel de-al doilea model de clasă mică produs în România va înlocui cel mai probabil actualul Fusion, crossoverul de segment B al Ford, în condiţiile în care noul B-Max nu îl înlocuieşte pe acesta.

Craiova, inclusă în planul One Ford

Asamblarea lui B-Max la Craiova, alături de un alt model de clasă mică din 2013 cel mai probabil, are legătură directă cu planul "One Ford" al americanilor care presupune specializarea fiecărei uzine pe o singură platformă.

"Ford doreşte uzine mari, eficiente cu producţie ridicată. Vrea va fiecare uzină să fie specializată pe o singură platformă. Spre exemplu, la Köln în Germania va fi specializată pe segmentul B cu Fiesta, în Valencia va fi segmentul compact cu Focus, C-Max, Kuga şi viitorul Transit Connect, în condiţiile în care acolo deja avem furnizori pentru aceste modele", a declarat Henrik Nenzen.

La fel ca şi uzina din Germania, cea de la Craiova de asemenea va fi specializată pe modele de clasă mică.

Transit Connect se transferă la Valencia

Producţia utilitarei Transit Connect în versiunea cu ampatament scurt, care este în prezent la Craiova, va fi transferată la Valencia, odată cu schimbarea generaţiei, care cel mai probabil va avea loc anul viitor.

Astfel, există probabilitatea ca din 2012 în România să nu mai fie produsă nicio utilitară, în condiţiile în care Transit Connect va fi mutat în Spania, iar Renault va opri anul viitor producţia lui Logan Van, în condiţiile în care acesta va fi înlocuit de o nouă utilitară care va fi produsă în uzina din Maroc de la Tanger. Situaţia lui Logan Pick-up nu este încă decisă, dar, în condiţiile în care Logan Van este scos din producţie, şi pick-up-ul i-ar putea urma.

Presa spaniolă a anun­ţat deja de acum câteva săptă­mâni posibila mutare a producţiei lui Transit Connect în Spania din motive legate de standardele de calitate de la uzina din România. Oficialii Ford au subliniat că această decizie a fost motivată de noua structură internaţională.

"Transferul producţiei nu are legătură cu calitatea maşinilor produse la Craiova. Ce a apărut în presa spaniolă făcea referire la standardele de calitate din diferitele zone ale uzinei unde se căuta realizarea de îmbunătăţiri, nu de calitatea maşinilor ieşite de pe poarta fabricii care sunt aceleaşi la toate uzinele Ford", a spus Nenzen.

Valoarea investiţiei Ford în uzina de la Craiova va rămâne de aproximativ 675 mil. euro, care va fi finalizată în 2013, potrivit declaraţiilor oficialilor.

Nenzen a subliniat că nu se poate comunica investiţia de până acum, dar în condiţiile în care liniile de producţie pentru B-Max şi noul motor sunt instalate deja la uzină, acestea ajung la câteva sute de milioane de euro. În acest context, Nenzen a subliniat că "atunci când cel de-al doilea model va intra în producţie la Craiova, Ford deja va fi investit 675 mil. euro în uzină". La aproape un an de când Ford a demarat negocierile cu statul român pentru modificarea contractului de privatizare americanii nu au ajuns la un acord cu executivul. Potrivit AVAS, "negocierile privind modificarea contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni ale SC Automobile Craiova nu sunt finalizate. În cazul nerespectării de către cumpărător a obligaţiilor asumate prin contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, acesta va fi notificat conform prevederilor contractuale".

Negocieri să nu plătească amenda

Potrivit contractului de privatizare semnat în septembrie 2007, Ford este obligată la o amendă de peste 14 mil. euro dacă nu va produce anul viitor cel puţin 200.000 de unităţi, obiectivul asumat fiind de 250.000 de maşini în 2012.

"Ford are în continuare negocieri cu AVAS şi cu executivul de la Bucureşti despre un contract adiţional la cel de privatizare, discuţii care estimăm că se vor încheia în viitorul apropiat", a spus şeful Ford România. (Citiţi pe www.zf.ro ce spune Sebastian Vlădescu despre disputa dintre Ford şi autorităţi.)

Oficialii Ford nu au dorit să declare care va fi producţia lui B-Max de anul viitor, doar că uzina va ajunge la o capacitate maximă (şi nu producţie efectivă) de 300.000 de unităţi cu cele două modele de clasă mică în producţie.

Demararea producţiei lui B-Max va avea o influenţă directă asupra numărului de angajaţi ai uzinei, care în prezent sunt aproximativ 3.600, potrivit oficialilor companiei, Ford urmând să demareze noi campanii de recrutare în perioada următoare, dar neexistând o dată exactă cu privire la acest lucru.

Pe piaţa locală noul B-Max, care va fi prezentat în versiune de serie la Salonul Auto de la Frankfurt din această toamnă, va fi lansat în trimestrul doi al anului viitor, la câteva luni de la începerea producţiei.

Volumul total al exporturilor noului model se vor apropia de 99%, în condiţiile în care acesta este proiectat în primul rând pentru pieţe precum Marea Britanie sau Germania şi nu pentru România, unde vânzările cele mai mari le au modelele low-cost.

"Am realizat deja peste 8.000 de interviuri cu şoferi din România pentru a adapta versiunile din România ale lui B-Max pe cât posibil la cerinţele locale dar trebuie să avem în calcul faptul că acesta nu este un automobil low-cost ci unul destinat pieţelor mature", a declarat Henrik Nenzen.

În aşteptarea modificărilor la contractul de privatizare, producătorul american nu a turat motoarele la fabrica de la Craiova, iar Ford produce într-o lună cam jumătate din maşinile pe care Dacia le fabrică la Mioveni într-o zi. Dacă ritmul actual de producţie s-ar păstra, Ford ar ajunge la finalul anului la o producţie de până în 10.000 de maşini, faţă de 250.000 de unităţi asumate la privatizare.

Potrivit contractului de privatizare semnat în septembrie 2007 Ford este obligat la o amendă de peste 14 mil. euro dacă nu va produce anul viitor cel puţin 200.000 de unităţi, targetul asumat fiind de 250.000 de maşini în 2012.

"Ford are în continuare negocieri cu AVAS şi cu executivul de la Bucureşti despre un contract adiţional la cel de privatizare, discuţii care estimăm că se vor încheia în viitorul apropiat", a spus şeful Ford România.

Oficialii Ford nu au dorit să declare care va fi producţia lui B-Max de anul viitor, doar că uzina va ajunge la o capacitate maximă (şi nu producţie efectivă) de 300.000 de unităţi cu cele două modele de clasă mică în producţie.

Demararea producţiei lui B-Max va avea o influenţă directă asupra numărului de angajaţi ai uzinei, care în prezent sunt aproximativ 3.600 potrivit oficialilor companiei, Ford urmând să demareze noi campanii de recrutare în perioada următoare dar neexistând o dată exactă cu privire la acest lucru.

B-Max va merge în Germania şi Marea Britanie

Pe piaţa locală noul B-Max, care va fi prezentat în versiune de serie la Salonul Auto de la Frankfurt din această toamnă, va fi lansat în trimestrul doi al anului viitor, la câteva luni de la începerea producţiei. Volumul total al exporturilor noului model se vor apropia de 99%, în condiţiile în care acesta este proiectat în primul rând pentru pieţe precum Marea Britanie sau Germania şi nu pentru România, unde vânzările cele mai mari le au modelele low-cost.

"Am realizat deja peste 8.000 de interviuri cu şoferi din România pentru a adapta versiunile din România ale lui B-Max pe cât posibil la cerinţele locale dar trebuie să avem în calcul faptul că acesta nu este un automobil low-cost ci unul destinat pieţelor mature", a declarat Henrik Nenzen.

Data intrării în producţie a lui B-Max este direct legată de demararea producţiei furnizorilor Ford de la Craiova. Spre exemplu, Kirchhoff Automotive, unul din partenerii strategici ai constructorului american va demara producţia de şasiuri şi elemente de caroserie la începutul anului următor.

La mai puţin de un an de când viitorul Ford B-Max va intra în fabricaţie la uzina din Craiova, numărul furnizorilor de componente a crescut la peste 20, aceştia urmând să investească până anul viitor peste 200 de milioane de euro în construcţia facilităţilor de producţie.

Cea mai importantă investiţie pentru Ford o face IAC Group la Balş în judeţul Olt, care construieşte o fabrică de mase plastice de 58 mil. euro.