Fado în ploaie la Street Delivery 2011/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea 15.06.2011

Street Delivery îşi propune - cam de multişor - să transforme strada Arthur Verona într-un traseu cultural pietonal ce va face legătura directă între Grădina Icoanei şi Parcul Cişmigiu, înlesnind astfel traversarea oraşului pe axa Est-Vest. Proiectul este unic în istoria recentă a Bucureştiului prin implicarea masivă a societăţii civile în deciziile legate de oraş. La Timişoara, unde Street Delivery s-a desfăşurat simultan, dar a ajuns doar la a treia ediţie, Primăria a aprobat deja transformarea pietonală a străzii Florimund de Mercy. Se pare că bucureştenii se mişcă mai greu...

Şi a fost şi a şasea ediţie a Street Delivery, cu peste 300 de proiecte culturale înscrise care ar trebui să reprezinte tot atâţia paşi înspre crearea pietonalei Verona. Mă îndoiesc că se va realiza curând...

În Bucureşti, planul urbanistic zonal care a fost validat de autorităţi, apoi uitat într-un sertar, prevede plantarea de copaci, pavarea cu piatră cubică a unor porţiuni de stradă, amplasarea unor monumente, crearea unor parcaje subterane şi a unui pasaj pietonal sub b-dul Magheru, restaurarea istorică a Grădinei Icoanei şi a Grădinei Universitarilor, conservarea a 25 de monumente istorice, între ele Şcoala Centrală, Biserica Anglicană, Casa Universitarilor, Casa Ion Mincu, Hotel Ambasador.
Proiectele culturale care s-au desfăşurat pe stradă în perioada 10-12 iunie 2011 şi în spaţiile adiacente au fost atât de multe, încât, în mod obiectiv, nu le puteam urmări pe toate. Voi aminti multe dintre ele, pe cele văzute le voi descrie.

La Ceainăria Cărtureşti a fost vernisată o expoziţie multimedia de reclame vechi româneşti, din perioada 1860-1989: ziare, broşuri, obiecte din colecţia Florian Ciobanu, spoturi video; campanii integrate din 1938 pentru Fabrica de ciocolată şi produse zaharoase Regina Maria sau pentru faimoasa bere Bragadiru, reclame la săpunul Pisica, nectarul Mamaia, dar şi scurtmetraje pentru promovarea turismului românesc. Nostalgicii au admirat îndelung fel şi fel de reclame simple concepute într-un limbaj savuros - celebrul cofetar Failkowski îşi anunţă mărirea localului, vedrele de vin vândute de la fostul local Raşca, hreanul iodat preparat la frig al doctorului Buci, "toni-nutritivul" vin de Bugeaud, somnul liniştit fără paraziţi etc. În Gradina Verona, sub genericul "Natura contradictorie a Bucureştiului", au fost proiectate două scurtmetraje documentare cu tematică urbană: "City Skills 4 Life",de Gabriela Massaci şi Eugen Ciocan (un documentar-eseu despre natura paradoxală a Bucureştiului; invitaţi diverşi - Mircea Cărtărescu, Prinţesa Sturdza, Vlad Nanca, Didier Dutour, Vintilă Mihăilescu şi Ştefan Vârtejaru, de 10 ani - explică ce îi atrage, ce îi exasperează si ce îi încântă la Capitala României şi "Casa Poporului 3+5", de Dorin Ştefan (arhitectul a propus, la începutul anilor '90, "construirea" unui imens deal, un fel muşuroi de furnici, care să contrabalanseze silueta ameninţătoare a Casei Poporului; acum, arhitectul îşi revizuieşte propunerea şi are ideea creării unui imens parc englezesc).

În aceeaşi grădină, o seară mai târziu a apărut pe scenă o familie portugheză dedicată muzicii fado - Vicente da Camara şi fiul său Jose, care, între altele, au cântat în duet un fado celebru compus chiar de ei, "Moda cosiţelor negre". Se spune că pe cei doi artişti i-a influenţat Maria Teresa de Noronha, mătuşa lui Vicente da Camara, o celebră cântăreaţă de fado din anii '40-'50, de familie nobilă si cu o voce aparte. Că se pricepeau ori nu, mulţi spectatori cu nostalgia Amaliei Rodriguez i-au aplaudat frenetic, până ce ploaia torenţială a acoperit cu răpăiala ei sunetele melodioase şi interpreţii s-au retras.

Pe scena de muzică de la Street Delivery 2011 au urcat Ghostpoet, Alexander Robotnick şi SubCarpaţi. Ghostpoet este revelaţia primăverii 2011, un nigerian britanic comparat de critici cu Tricky şi The Streets. Alexander Robotnick, veteranul muzicii electronice italiene, are 63 de ani şi este DJ. SubCarpaţi, noua senzaţie a underground-ului muzical românesc, a lansat compilaţia "Culese din cartier".

Au mai fost: expoziţii de artă, arhitectură, urbanism, film, muzică, sport, jocuri pentru copii, ateliere. Gradina OAR a găzduit un picnic intercultural - un atelier de improvizaţie cu participarea unor traducători beneficiari ai burselor acordate de Centrul Naţional al Cărţii din cadrul ICR, a scriitorilor Razvan Ţupa, Mugur Grosu, Cosmin Perţa, Gabriel Dalis, Sorin Despot şi a desenatorilor de la revista de bandă desenată "Comics". Asociaţia Lider Just a făcut simulări de procese şi demonstraţii de democraţie participativă pentru a le arăta bucureştenilor cum îşi pot exercita drepturile. A mai fost prezentată o casă solară, care va participa anul viitor la concursul de profil Solar Decathlon, la Madrid, iar un grup de studenţi la arte au expus icoane restaurate din mai multe biserici de lemn.

Anul trecut, la Street Delivery Bucureşti au fost prezenţi 21.000 de participanţi, s-au organizat 63 de ateliere, 65 de evenimente de arhitectură şi urbanism, 65 de evenimente artistice, 25 de expozanţi la târg, 11 proiecţii de film, 5 piese de teatru şi improvizaţie, 26 de evenimente dedicate copiilor şi 26 de concerte. Organizatorii spun că în 2011 au fost mai multe evenimente.

Sigur este că Street Delivery 2011 a lăsat în urmă, pentru a îmbogăţi spaţiul public bucureştean, un mic parcaj de biciclete la Cărtureşti, lucrat în aceste zile de o echipă de fierari din Franţa şi dintr-un sat din Moldova, şi o troiţă în curtea bisericii de la Pitar Moş (cioplită tot în aceste zile, cum se vede într-una dintre imagini), care va fi pictată apoi de Ion Grigorescu.

"Am vrut să dovedim că o stradă, cu nişte valenţe culturale încă nedescoperite, poate produce. Street Delivery conţine chintesenţa spaţiului urban public. (...) Ceea ce ne dorim să facem este să recucerim spaţiul public", mai spunea Şerban Sturdza, vicepreşedintele OAR, la o conferinţă de presă.